Fördelar och nackdelar med automatväxlad vs manuell bil (utbruten från Vad gör vi CLX)

Vill bara förtydliga att jag tycker att det är superbra att det går att begränsa kortet för de som verkligen behöver det - det gör trafiken mer inkluderande!

Det är bra... till en viss gräns. Jag har sett alltför mycket dumheter pga ovana/osäkerhet på vägarna och anser verkligen inte att det är en rättighet att ha körkort. Det är en förmån som kommer med en hop skyldigheter.

Edit: Och nämn inte ens släpvagn... fy f-n på återvinningen under sommaren när alla som inte kan köra med släp ska dit! Helt livsfarligt :banghead:
 
Som ni säger, det är ju nötning som gäller för att bli en bra bilförare. Enda gången jag "tänkte" på att växla var i början när jag övningskörde, det är ju något jag gör automatiskt numera.

En annan viktig sak att komma ihåg är att när en väl tagit lappen är det enormt viktigt att fortsätta köra mycket. Det är som sagt en nötningsfråga att bli en bra förare. Mitt ex hade uppehåll med körningen pga universitetsstudier och jädrar vad rädd jag var när jag åkte med honom när han hade lånat en bil för att flytta. Pga ovana var han INTE en bra förare.

Ja, annars blir ju körkortet i princip obrukbart ändå, iaf om man är klok och inser sina begränsningar. Som när jag var utomlands nu och jag och min vän skulle hyra bil för att köra upp i bergen. Det fanns inte automatväxlad bil och då kände hon sig inte trygg och avstod från att köra pga kört så lite sedan sin intensivkurs (klokt!). Helt ok för att jag fixar att köra 2 x 3h på en dag men tråkigt när man lagt pengar på ett körkort, hade jag tänkt.
 
Vänder mig absolut inte emot det du skriver men känslan av att växlingen är ett extra moment tror jag absolut har att göra med att man inte kör så mkt. Vilket är helt ok såklart! Kör man bil flera mil varje dag så automatiseras moment som exv växling.

Har själv automat, har haft i flera år och skulle aldrig välja ngt annat av bekvämlighetsskäl. Men hade manuell bil i några år efter körkortet och känner mig aldrig osäker när jag kör manuellt för att det "sitter i ryggmärgen".

Ja? Vi är alla olika. Stadsbor kör ju sällan flera mil varje dag.
 
Det är bra... till en viss gräns. Jag har sett alltför mycket dumheter pga ovana/osäkerhet på vägarna och anser verkligen inte att det är en rättighet att ha körkort. Det är en förmån som kommer med en hop skyldigheter.

Edit: Och nämn inte ens släpvagn... fy f-n på återvinningen under sommaren när alla som inte kan köra med släp ska dit! Helt livsfarligt :banghead:
Alla som för fram ett fordon ska göra det på ett säkert sätt. Det kravet ställer vi på samtliga, det är sortens fordon som begränsas. Om automatväxlat möjliggör säker bilkörning för fler människor ser jag inte riktigt vad det är som är bra till en viss gräns?

*kl*
Nu vände jag mig främst emot att det fortfarande anses acceptabelt av så många att dra skämt på funktionsnedsatta människors bekostnad, så acceptabelt att man inte ens höjer på ögonbrynen eller tänker sig för innan man skriver ut på ett öppet forum att man använder ”handikapp” på ett nedsättande sätt. Men jag tycker vissa av resonemangen kring automat vs. manuell vittnar om liknande attityder.

Varför sätta någon som helst form av status i ett mer krävande sätt att köra bil? Självklart är det bättre att folk kan köra bil med automat än att de väljer bort att köra bil pga manuell.

Sen önskar jag ödmjukast påminna om att funktionsnedsättning i en eller annan form är en del av varje människas liv, och om vi har förmånen att få lov att bli äldre är den oundvikligt kännbar. Den dagen kommer den i grunden dehumaniserande attityden som våra råa skämt och vårt förakt bidragit till, och som vi tidigare tänkte bara påverkade de där andra, slå tillbaka mot en själv. Om man nu inte motiveras av att tänka på andra kanske det perspektivet kan bidra till en lite mindre funkofobisk inställning.
 
Fast för de allra flesta bilförare är inte växling något som tar bort aktivt fokus alls. Jag har inget emot automatväxlade bilar som koncept, vill helst aldrig ha någon själv, men inser att den dagen bilen är batteridriven så är valet borta. Det är begränsande att bara få köra en del av bilparken hos arbetsgivare, uthyrare, föreningar och kompisar - så min rekommendation är helt klart att ta ett "helt" B-körkort om man inte har goda skäl att begränsa det. Sen kan man köra automat så ofta det går ändå om man föredrar det.

Min AG har bara hybrider och hittills har alla hyrbilar de senaste två åren varit hybrider.

Dvs automat.
 
Det är lite roligt ändå att läsa hur ”växla är inget man tänker på” och ”jag är mer aktiv när jag kör manuellt” hänger ihop? Om det nu är automatiserat att väcka bör ju inte det påverka ens ”närvaro” i körningen åt något håll?

Att planera sin körning sitter ju inte i närvaron eller frånvaron av manuell växling. Som jag ser det.
 
Jag uppskattar numera verkligen automat i stadsmiljö men de tog lite tid att vänja sig. På landet spelar det ingen större roll då man inte växlar överdrivet ofta då.

Samtliga bilar jag kan köra i jobbet är numera automater och har varit ett bra tag.

Hemma har vi en automat (Elbil, VW ID3, otroligt skön att köra) och en manuell (V70, diesel). Tror både jag och mannen föredrar att köra ID3 i vardagen. V70:n används mest för längre resor och vid hundträning och är skön att köra men lite mer otymplig.

Jag har flera gånger funderat på hur långt fram i tiden det ens kommer vare relevant att ta körkort för manuella bilar. Jag tvivlar på att vi kommer ha en manuellt växlad bil att övningsköra med när vår dotter som nu är 3 ska börja övningsköra om 13 år. Har man inte en manuell att träna med hemma så känns det som om det kommer krävas oerhört många fler lektioner innan man kan köra upp för ett körkort på manuell bil.
 
Det är lite roligt ändå att läsa hur ”växla är inget man tänker på” och ”jag är mer aktiv när jag kör manuellt” hänger ihop? Om det nu är automatiserat att väcka bör ju inte det påverka ens ”närvaro” i körningen åt något håll?

Att planera sin körning sitter ju inte i närvaron eller frånvaron av manuell växling. Som jag ser det.

För mig är det ingenting jag tänker på "på nybörjarvis", dvs. jag behöver aldrig fundera på vilken växel jag ska lägga i eller hur jag ska röra handen. Däremot blir jag ju mer aktiv i körningen så tillvida att jag aktivt tänker på att köra mer ecodriving, hoppar växlar och motorbromsar etc. Man kan ju leka med sådant lite mer än med en automatväxlad.

Fast jag gillar båda. :)
 
Mycket tyckande och troende i tråden. Faktum är att just nedtrampandet av kopplingspedalen är ett moment som vid en inbromsning tar just den lilla lilla tid som kunde ha använts till tramp på bromsen vid ett hastigt uppdykande av ett hinder. Det går helt enkelt fortare att få stopp på en automat. Nu finns det tuuuusen människor som skriker att en kan trampa ner bägge pedalerna samtidigt...Men det gör en inte.
 
Mycket tyckande och troende i tråden. Faktum är att just nedtrampandet av kopplingspedalen är ett moment som vid en inbromsning tar just den lilla lilla tid som kunde ha använts till tramp på bromsen vid ett hastigt uppdykande av ett hinder. Det går helt enkelt fortare att få stopp på en automat. Nu finns det tuuuusen människor som skriker att en kan trampa ner bägge pedalerna samtidigt...Men det gör en inte.

Det är inget faktum. Ska man få stopp på bilen så är det inte kopplingspedalen man ska använda först. Det är ju ett felbeteende.
 
Får jag fråga vad för anledningar? :o Undrar då jag håller på att ta körkort och satsar på bara automat, men tänkt om det skulle visa sig att jag behöver lägga till manuell i framtiden så får jag ta det då. Men har funderat på vad för anledningar det kan finnas 😅 du behöver såklart inte svara om du inte vill!
Min ena dotter tog för enbart automat, hon har hittills inte noterat något negativt mer än att hon inte kan köra vår snabba Skoda som är manuell. För henne var nog skillnaden körtkort eller inte körkort, hon klarade verkligen inte att lära sig växla. Däremot med automat var körningen inga problem alls.

Jag tror att det kan vara klurigare att hyra bil på vissa ställen och att automat är lite dyrare att hyra på andra.
 
Mycket tyckande och troende i tråden. Faktum är att just nedtrampandet av kopplingspedalen är ett moment som vid en inbromsning tar just den lilla lilla tid som kunde ha använts till tramp på bromsen vid ett hastigt uppdykande av ett hinder. Det går helt enkelt fortare att få stopp på en automat. Nu finns det tuuuusen människor som skriker att en kan trampa ner bägge pedalerna samtidigt...Men det gör en inte.
Kan man hitta detta faktum någonstans? Jag som bromsat både automat och manuell i skarpt läge gör ungefär likadant i båda, högerfoten trampar först och vänsterfoten strax därefter (även om den då inte träffat någon pedal utan bara golvet i automat)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 890
Senast: inverterad
·
Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 739
Senast: _Taggis_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 504
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp