Förberedelser 3årstestet 2009

Sv: Förberedelser 3årstestet 2009

Vill också ställa mera konstruktiva frågor:idea: Hur många var ni/planerar ni att vara (för er som ännu inte visat) på lösgaloppen/löshoppningen? Har ni tränat mycket ihop under förberedelserna? Har ni bestämt era positioner etc på förhand?

vi kommer vara tre stycken på banan. min dotter och jag har tränat ihop och den tredje personen vet jag precis var jag har så jag känner mig lugn på den fronten.
den lilla erfarenhet jag har av löshoppning (deltagit en gång och varit funktionär på tre) säger mig att ju mer man tränat ihop innan desto bättre förutsättningar för hästen.
viktigast är dock att alla har en bestämd position och vet vad de skall göra.
det kräver att den som är ansvarig för hästen "arbetsleder" på ett tydligt sätt.
tråkigt om en medhjälpare omedvetet kliver in fel och hästen står på en tvärnit...

Jag ska också visa på lördag och är riktigt nervös. Ridningen är jag minst nervös för. Visningen för hand går som den går, hon har ju inga kanngångarter. Men hoppa kan hon och jag hoppas att det funkar på lördag. Skulle löshoppa lite idag, men det gick inte så jättebra, så vi tar några enkla skutt i morgon också för att få ett bra självförtroende. Sen blir det vila torsdag och fredag. Hon var lite halt när jag skulle ta in henne i onsdags förra veckan:crazy: Det var bra morgonen därpå men hon fick vila förra veckan för säkerhets skull. Men hon verkar fräsch nu i varje fall.

Det är jag och min mamma som visar henne, vi har tränat ihop. Jag är vid hindrena och mamma innan. tänkte ta hjälp av någon där att driva på efter hindrena och stänga in henne om jag inte får med någon annan.

skall du också visa i kumla?
börjar bli lite väl mycket fjärilar i magen för min smak!
jag är orolig för hoppningen för min har tvekat emellanåt,
hon hoppar bra men risken för krasch finns ju:crazy:.
som du skriver är ridningen det jag är minst orolig för.
(det skulle vara om hon är så trött att hon inte orkar och då tjurar ihop:grin:)
men ju närmare testet man kommer desto mer brister tycker jag att jag ser.
hon blir bara fulare och stelare för varje dag:p.
min prinsessa har ju gjort väldigt mycket på kort tid så det känns skönt att hon snart skall få sin välförtjänta betesperiod.

*delvis kl*
Vi kommer vara tre inne på banan, jag och två hästkunniga till. Vi har löshoppat henne ihop två gånger hemma och det känns som vi har läget under kontroll. ( i alla fall nu...) Vi har våra platser och vi talar samma språk. :laugh:

Vi ska också till Kumla, det verkar vara rätt många här inne som ska dit, kul!

Hur gör ni med ridprovet? Är det någon som ska rida i grupp? Jag vet inte riktigt vad som är bäst. Jag har ridigt själv hemma och det funkar bra, sen har jag ridigt med sällskap av stallgrannarna och deras två kusar och det gick bra det med... Så svårt att veta vilket som är lugnast.

Spännande att höra hur andra resonerar vad gäller hoppningen/galoppen. Vi var 4st och himla petigt, hade i princip upppmålade diagram innan hur vi skulle stå och röra oss :rofl:
Men när jag funktionärade som piskförare ena dagen på treårstestet tyckte jag det var ganska många som hade dålig koll på sina saker.
Det är ju inget problem om man t.ex. är 2 st och ber en funktionär sköta en del. Men i mitt fall var det snarare domaren som tröttnade på hästen aldrig kom fram till hindret, och bad funktionärerna plocka upp långpiskan. Jag tog själv lämplig del av banan och fick upplysa visaren om hur jag planerade att föra hästen..

Vissa hästar tog också helt enkelt saken i egna hovar och hoppade helt utan stöttning - många blev jag mäkta imponerad av!

min går också att rida både ensam och i grupp så jag tänkte magkänslan för dagen avgöra vilket jag väljer.

Ska oxå till Kumla men jag är mest nervös inför ridtestet.
Litar på mina killar speciellt den ena men är så nervös om de andra hästarna ska göra något, mina killar hänger nog med om någon är villig att leka :p De är inte så vana att rida med andra. kanske ska rida själv :confused:

löshoppningen, för tillfället är vi två personer. min tränare står vid hindret och jag kommer att springa in till A/C med killarna (de är lite glada i hindren så vi kan nog inte släppa dom men det ser vi de kanske är helt spak när allt kommer omkring. Jag hoppas jag kan få någon funktionär att stoppa annars ta jag in lite familje medlemmar :) De har inget val! :D

Visa vid hand hoppas jag att tränaren tar, Lite dålig på att springa men annars gäller det att sätta på sig löparskorna!

Lycka till nu alla som har visning i helg :)

Har just börjat rida min igen efter 1 ½ veckas vila, ridningen ska finslipas och en sista löshoppning till helgen, sen är han klar. Ska visas i Åstorp nästa helg.. nervös som attans är jag :( Tur att jag lejt bort själva visningen till ett proffs.. haha

Fjärilar i magen ( som någon skrev ) är bara förnamnet här kan jag säga...Tror jag gått ner 3 kg i ren nervositet / skräck :eek: Vet att jag kommer att sköta mig när jag väl kommer in på banan ( o jag skall inte ens visa, haha )

Hästen litar jag på, han e cool i huvudet. Möjligt att han kommer bralla o köra ett race i galoppen / löshopp.

Vi är två inne på banan. Jag kommer stå på långsidan o stoppa honom bakåt sas. Visaren håller i honom mot hörnet innan hindret. Annars är risken att han kommer alldeles för fort.
Jag är lite osäker på avståndet. Han gick på 7.20 på genrepet. men är lite rädd att det blir för kort. Men enl visaren kan domaren fr om det är ok att länga / korta.

Visningen för hand går som det går...Han har inte världens bästa trav.

Ridningen visste jag inte att man själv får välja om det är i grupp el ensam. Här har de ridit själva när jag kollat föregående år.
Han kommer säkert fixa det. Men han busar säkert till det ett par gånger.

Usch, va pirrigt. Vill att det skall va klart nu:laugh:, men känslan när det är över kommer nog vara helt underbar...sover säkert en vecka sen;)

Det var värst vad alla lämnat bort visningen. Jag ska visa min donna själv fast det är första gången som jag är på någon sån här tillställning. Förutom förra året då jag var publik för att se hur det gick till....

Jag kan bara hålla tummarna för att det går bra. Mitt största gissel är att hon lätt faller in i galopp istället för att trava på med mer power. Men igår övade vi lite hemma och då gick det riktigt bra, så ja det känns okey.
Utanför paddocken på vägen så får hon kanonfin trav. Det vore en dröm om hon slår på den i helgen :love:.

Är det någon mer här som visade eller ska visa för första gången själv?

Ja, jag lämnar alltid också bort visningen för hand, dvs gångarterna, beroende helt på att jag har gångartshästar och har ingen möjlighet eller kunskap att visa upp deras bästa sida. Då lämnar jag hellre över det till någon som hinner med och kan få fram det där lilla extra, som ju faktiskt spelar stor roll och kan plocka poäng.. Hoppningens resultat spelar mindre roll för mej och då kan jag göra det själv!

eftersom jag har en avlad gångartshäst och vill att han ska få en rätt chans att visa sig har jag halt enkelt val att leja bort gångarterna till en kille som kan sin sak. Även om jag tar allt övning hemma och springer men hästen får jag aldrig upp han i de tempot han ska gå i, jag hindrar han att komma framåt. Jag satsar stort och vill att allt ska gå på bästa möjliga sätt. Löshoppningen har jag kunna fixa själv men nu är de å bra att killen även ställer upp på de, så jag behöver bara vara hjälpredare. :)

klart, vill man och känner man att man klarar att visa hästen själv utan att dra ner poängen på de, så klart man ska köra på :)

Inga fler som vill dela med sig av bilder / filmer från era treårstester?:laugh:
Det är så väldigt kul att se!:bump:

Jag ska också visa i Vännäs på lördag. Jag är hyfsat bra på att visa och springa men har kanske fullt upp. Jag har själv stora problem helt plötsligt med mitt sto e: Akribori för min häst har denna vecka blivit helgalen i ridningen. Det har varit rodeo här hemma så jag vet inte om jag kan genomföra ridprovet faktiskt. Hon reser sig rätt upp och bockar och studsar. Har igår och idag fått rida med en som longerar igen (backa till ruta A...) och då gick det att rida i alla fall...:crazy:

Spännande med en Akribori till treårs. Honom är min oxå efter ( köpt honom fr Norrland, Morjärv :laugh:).
Men låter inget kul att hon inte vill bli riden nu! Hoppas det löser sig!

Jag har bestämt mig för att inte vara nervös längre! Känns väldigt bra!:angel:

Jag ska åxå visa själv i Kumla. Första gången jag visar på 3års så det blir lite att lära lixom. Har visat 3åringen som föl själv o sen ridit ponnyhingst på kvalité. Har varit hjälpreda på ponnyhingstpremiering åxå...fast då ledde jag mest runt pållen.

Har ridit sista gången innan testet idag. Skritt o jogg i skogen. Kändes okej. Sen har vi övat på uppställningen varje dag på vägen in från hagen. Ida kunde han ställa upp sej korrekt med bakbenen tillräckligt långt bak!!:banana:

Ang ridningen vill jag göra den i grupp då han funkar bäst i grupp. Det går bra ensam åxå, men bjudningen blir bättre i grupp.

I löshoppningsringen kommer vi va 3 tror jag. Jag min tränare o mamma. Fast helst skulle jag vilja att mamma filmade. Måste försöka få tag i nån anna som kan filma. Min tränare kommer stå vid hindren, jag i uppvändningskurvan o mamma får fåna in:-) Tur han stannar själv för hon har inte så bra koll. Fast nu tvingade jag med henne på unghästkursen som va inför 3års så nåt ska hon väl ha snappat upp.;)

Vore kul o veta vilka hästar som ni ska visa i kumla.

Är det någon som ska visa på Plönninge i helgen, ska själv dit med startfältets enda Akribori avkomma:). Jag ska visa honom själv;)

Nu dyker det upp lite Akriboris i tråden! Va kul! Här i Jönköping i helgen är det endel efter honom. Hoppas jag hinner kika på dem lite oxå!

Lycka till!:laugh:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 364
Senast: Yeah but
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 601
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud