Föräldrar=ingen exem, avkomman fick?!

Josephine

Trådstartare
Måste bara fråga, är detta en vanlig förekomst? Ingen utav föräldrarna har exem men avkomman till dessa två fick?! Pappan är en mycket välkänd och etablerad hingst och mamman är svenskfödd och ej visat det minsta tecken på klåda ect. :crazy:

Sv: Föräldrar=ingen exem, avkomman fick?!

En svenskfödd mamma kan "gömma" en allergisk disposition. Vad finns längre bak på henne?

Och bara för att hingsten är välkänd behöver han inte vara vare sig eksemfri eller ha eksemfritt påbrå.

Man kan ofta se i svenskfödda eksemhästars påbrå någon riktigt allergisk häst i andra led.

Måste bara fråga, är detta en vanlig förekomst? Ingen utav föräldrarna har exem men avkomman till dessa två fick?! :

Ja, det är det vanligaste scenariot att ingen av föräldrarna har ett känt eksem. Marie

Ja, det är det vanligaste scenariot att ingen av föräldrarna har ett känt eksem. Marie

Det där med "känt" är ju intressant. Tex är väldigt många äldre svenskfödda eksemhästar efter Fáni från Ekastorp. Men stoägarna hade ju ingen aning om att han hade (lättskött, osynligt) eksem, så det får väl falla under ditt scenario ovan ?

Vad är det förresten som hindrar att resultatet av eksemstudien publiceras med namn på hingstarna ?

Vad är det förresten som hindrar att resultatet av eksemstudien publiceras med namn på hingstarna ?

Det som hindrar detta är att det är olagligt! I regelverket för kliniska studier ligger att individuppgifter inte offentligörs. Ruckar man på detta försvårar man alla framtida undersökningar för alla. En uppgiftslämnare ska kunna lita på vad forskare lovar, det är en grundval för att ny kunskap ska vinnas.

Marie

Det där med "känt" är ju intressant. Tex är väldigt många äldre svenskfödda eksemhästar efter Fáni från Ekastorp. Men stoägarna hade ju ingen aning om att han hade (lättskött, osynligt) eksem, så det får väl falla under ditt scenario ovan ?

Ja säkert finns många föräldrar som "har" eksem men där det antingen inte är diagnostiserat eller där det faktiskt inte brutit ut för att hästen bor i ett område med väldigt litet knott eller mkt vind. Dvs de skulle ha haft det i en annan miljö. Marie

Det som hindrar detta är att det är olagligt! I regelverket för kliniska studier ligger att individuppgifter inte offentligörs. Ruckar man på detta försvårar man alla framtida undersökningar för alla. En uppgiftslämnare ska kunna lita på vad forskare lovar, det är en grundval för att ny kunskap ska vinnas.

Marie

Jag kan förstå principen när det gäller människor. Men har en häst integritet på samma vis?

Men jag har uppfattat det som att många gärna deltog i eksemstudien därför att de trodde att resultatet skulle kunna komma dem till del.

Jag har inte ens som hingstägare fått del av resultatet för min egen hingst. Är det hemligt även för den som det gäller :confused:

Det är rätt snårigt att försöka avla bort eksemet i rasen :crazy:

Mamman är efter Samherji frá Saudarkroki och Lysa frá Neistarstödum. Pappan till fölet är Mökkur. Jag vet inte riktigt hur det ser ut på mammans sida med exem.

Jag hade ett sto som vid sin död fortfarande var eksemfri efter 5 år i Sverige och använde en vid tillfället eksemfri hingst. När avkomman var ett år fick han eksem.

Nu är båda föräldrarna islandsfödda så visst har risken funnits men inte räknade jag med det direkt; att få en eksemavkomma.... Det är länge sedan nu, han är 12 år idag och än så länge är eksemet någorlunda hanterbart men han blir sämre med åren.

Tråkigt det här.....

Marie

Man kan väl till viss del hålla med om den principen.... Å andra sidan - vill man verkligen få ner eksemförekomsten bland islandshästar så måste man ju ha informationen att avla på "rätt" material.

Mamman är efter Samherji frá Saudarkroki och Lysa frá Neistarstödum. Pappan till fölet är Mökkur. Jag vet inte riktigt hur det ser ut på mammans sida med exem.

Jag vet två avkommor på nära håll. Båda har har gått i unghingstflock hos mig från 1-3 år och var då eksemfria. I båda fallen är mamman ett eksemfritt importsto som varit i Sverige i mååånga år i samma knottrika områden och övriga avkommor efter dem är eksemfria! Jag hörde ett rykte innan dessa två fall att Samherji hade/gav eksem men vet inte om det var sant men jag drar min egen försiktiga slutsats av dessa två fall.

Men jag har uppfattat det som att många gärna deltog i eksemstudien därför att de trodde att resultatet skulle kunna komma dem till del.

Jag har inte ens som hingstägare fått del av resultatet för min egen hingst. Är det hemligt även för den som det gäller :confused:

Det är rätt snårigt att försöka avla bort eksemet i rasen :crazy:

Jag hade aldrig deltagit i studien om jag vetat om i förväg att resultatet skulle hemligstämplas och jag är inte intresserad av att delta i någon ny studie om inte resultatet blir offentligt! :mad:

Och att du inte ens får resultatet på din egen hingst, tycker jag är helt enkelt för jäkligt på ren svenska! Det innebär ju att inga andra hingstägare heller fått resultatet och inte får reda på om deras hingst är en stor potentiell eksemnedärvare och hur tusan skall man då som hingstägare kunna agera och göra något?! För hade jag varit hingstägare och fått reda på att min hingst gav mycket eksem så inte tusan hade jag velat avla vidare på den!

Jag hade aldrig deltagit i studien om jag vetat om i förväg att resultatet skulle hemligstämplas och jag är inte intresserad av att delta i någon ny studie om inte resultatet blir offentligt! :mad:

Och att du inte ens får resultatet på din egen hingst, tycker jag är helt enkelt för jäkligt på ren svenska! Det innebär ju att inga andra hingstägare heller fått resultatet och inte får reda på om deras hingst är en stor potentiell eksemnedärvare och hur tusan skall man då som hingstägare kunna agera och göra något?! För hade jag varit hingstägare och fått reda på att min hingst gav mycket eksem så inte tusan hade jag velat avla vidare på den!

Dessutom är det ju så att i och med att resultatet inte är offentligt, så startar istället spekulationer och rykten om att "den och den hingsten ger en massa eksemavkommor", det cirkulerar listor på "eksemhingstar" och jag vet inte vad.... Det hade känts mycket trevligare (även för hingstägarna gissar jag?) om det var resultatet av en vetenskaplig studie som cirkulerade.

Är du säker på att det är eksem och inte "unghästkli"?

Dessutom är det ju så att i och med att resultatet inte är offentligt, så startar istället spekulationer och rykten om att "den och den hingsten ger en massa eksemavkommor", det cirkulerar listor på "eksemhingstar" och jag vet inte vad.... Det hade känts mycket trevligare (även för hingstägarna gissar jag?) om det var resultatet av en vetenskaplig studie som cirkulerade.

Lång kommentar till flera!

Syftet med projektet är att i framtiden kunna identifiera en häst som har risk att nedärva eksem genom en genetisk analys. Vägen dit är dock lång. Redskapen för att undersöka generna finns inte ens än utan beräknas bli färdiga nästa år. Sen ska generna hos ett stort antal besläktade hästar med och utan eksem analyseras. Förhoppningen är att man ur det resultatet ska kunna hitta genetiska egenskaper som kan vara mått på eksemanlag.

Enkätstudien var det nödvändiga första steget för att se om det hos islandshästen fanns några som helst tecken på ärftlighet av sjukdomen. Tidigare har man sett en ärftlighet på några andra raser men inte hos vår ras. Tack vare att många islandshästägare ställt upp och besvarat enkäten kan man idag säga det är troligt att det finns en ärftlig komponent om man använder en viss beräkningsmodell. Använder man en annan genetiskt/statistisk beräkningsmodell blir troligheten något mindre. Hade fler besvarat enkäten hade beräkningarna också blivit säkrare.

Att utifrån dessa indicier på ärftlighet gå ut och peka ut några hingstar som förmedlare av eksem vore omdömeslöst. Det finns för många osäkra faktorer och för vissa hingstar väldigt låg svarsfrekvens. Tänk om ngn av hingstarna med låg svarsfrekvens hade mga fler eksemavkommor är de som svarat? Tänk om några hingstar som inte ingått i studien har flera ggr så stor andel eksemavkommor som de som hade flest inkomna svar i enkäten?

Men sammantaget ger enkätstudien ett underlag för att gå vidare för att leta gener.

Alla hästar i studien har också en mamma! Här är det lättare att överblicka om eksem anhopas i familjer även om antalet individer blir mindre.

Nästa steg i projektet är att ta blodprov från många besläktade hästar med och utan eksem. Sen ska dessa analyseras mot ett genchip som håller på att framställas i ett internationellt samarbete. Av över 1 miljon genetiska markörer hos häst ska ca 150 000 väljas ut. Bland dessa 150 000 markörer hoppas vi kunna identifiera några som är gemensamma för hästar med eksem och som inte finns hos hästar utan eksem. Sen kan man identifiera hästar som bär eksemanlag och använda resultaten i avelsurvalet.

Jag hoppas ni tycker det är ett viktigt arbete och att hästägare som tillfrågas om blodprov för studien känner sig motiverade att delta även om det kommer att ta tid innan vi har resultat! Marie S

Jag hoppas ni tycker det är ett viktigt arbete och att hästägare som tillfrågas om blodprov för studien känner sig motiverade att delta även om det kommer att ta tid innan vi har resultat! Marie S

Självklart är det här arbetet otroligt viktigt!! Det är väldigt bra du är här och kan svara på frågor :bow:

Självklart är det här arbetet otroligt viktigt!! Det är väldigt bra du är här och kan svara på frågor :bow:

Jag håller med!!!
(Kan tillägga att jag svarat på enkäten och även tillfrågats om att bidra med blodprov från min häst, vilket jag svarat ja på.)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 223
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 760
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix