Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Måste bara fråga, är detta en vanlig förekomst? Ingen utav föräldrarna har exem men avkomman till dessa två fick?! :
Ja, det är det vanligaste scenariot att ingen av föräldrarna har ett känt eksem. Marie
Vad är det förresten som hindrar att resultatet av eksemstudien publiceras med namn på hingstarna ?
Det där med "känt" är ju intressant. Tex är väldigt många äldre svenskfödda eksemhästar efter Fáni från Ekastorp. Men stoägarna hade ju ingen aning om att han hade (lättskött, osynligt) eksem, så det får väl falla under ditt scenario ovan ?
Det som hindrar detta är att det är olagligt! I regelverket för kliniska studier ligger att individuppgifter inte offentligörs. Ruckar man på detta försvårar man alla framtida undersökningar för alla. En uppgiftslämnare ska kunna lita på vad forskare lovar, det är en grundval för att ny kunskap ska vinnas.
Marie
Det som hindrar detta är att det är olagligt! I regelverket för kliniska studier ligger att individuppgifter inte offentligörs. Ruckar man på detta försvårar man alla framtida undersökningar för alla. En uppgiftslämnare ska kunna lita på vad forskare lovar, det är en grundval för att ny kunskap ska vinnas.
Marie
Mamman är efter Samherji frá Saudarkroki och Lysa frá Neistarstödum. Pappan till fölet är Mökkur. Jag vet inte riktigt hur det ser ut på mammans sida med exem.
Men jag har uppfattat det som att många gärna deltog i eksemstudien därför att de trodde att resultatet skulle kunna komma dem till del.
Jag har inte ens som hingstägare fått del av resultatet för min egen hingst. Är det hemligt även för den som det gäller
Det är rätt snårigt att försöka avla bort eksemet i rasen
Jag hade aldrig deltagit i studien om jag vetat om i förväg att resultatet skulle hemligstämplas och jag är inte intresserad av att delta i någon ny studie om inte resultatet blir offentligt!
Och att du inte ens får resultatet på din egen hingst, tycker jag är helt enkelt för jäkligt på ren svenska! Det innebär ju att inga andra hingstägare heller fått resultatet och inte får reda på om deras hingst är en stor potentiell eksemnedärvare och hur tusan skall man då som hingstägare kunna agera och göra något?! För hade jag varit hingstägare och fått reda på att min hingst gav mycket eksem så inte tusan hade jag velat avla vidare på den!
Dessutom är det ju så att i och med att resultatet inte är offentligt, så startar istället spekulationer och rykten om att "den och den hingsten ger en massa eksemavkommor", det cirkulerar listor på "eksemhingstar" och jag vet inte vad.... Det hade känts mycket trevligare (även för hingstägarna gissar jag?) om det var resultatet av en vetenskaplig studie som cirkulerade.
Jag hoppas ni tycker det är ett viktigt arbete och att hästägare som tillfrågas om blodprov för studien känner sig motiverade att delta även om det kommer att ta tid innan vi har resultat! Marie S
Självklart är det här arbetet otroligt viktigt!! Det är väldigt bra du är här och kan svara på frågor