Folk som inte förstår olika ekonomiska förutsättningar

finapina

Trådstartare
Jag blir så uppretad! När folk inte kan ta till sig när man säger att man inte har råd.T.ex nu sist när ett annat par ville ha med mig och mannen på resa och vi sa att vi hellre prioriterar att resa med barnen än lyxiga vuxenresor med fin mat, teater osv för vi har inte pengar till bådeoch..Spara till resor får vi alltid göra, finns inga resepengar huxflux.Men inte att dom gav sig! Ett jävla tjat " men det blir inte så dyrt" , " ni SKA med " " vad tråkigt att ni inte VILL komma"osv. Vid 3 olika tillfällen försökte dom få oss övertygade.Fast man säger att man inte har råd...Blir förbannad de luxe! Vad är det med folk som är sådär?Som inte kan ta ett nej???

Jag blir så uppretad! När folk inte kan ta till sig när man säger att man inte har råd.T.ex nu sist när ett annat par ville ha med mig och mannen på resa och vi sa att vi hellre prioriterar att resa med barnen än lyxiga vuxenresor med fin mat, teater osv för vi har inte pengar till bådeoch..Spara till resor får vi alltid göra, finns inga resepengar huxflux.Men inte att dom gav sig! Ett jävla tjat " men det blir inte så dyrt" , " ni SKA med " " vad tråkigt att ni inte VILL komma"osv. Vid 3 olika tillfällen försökte dom få oss övertygade.Fast man säger att man inte har råd...Blir förbannad de luxe! Vad är det med folk som är sådär?Som inte kan ta ett nej???

Gissar att de inte förstår konceptet begränsad ekonomi. De tror antagligen att ni har pengar på sparkonto och bara prioriterar bort resan.

Jag hade också blivit provocerad om någon vägrade acceptera mitt svar - oavsett om jag kunde rationalisera det med en förklaring eller bara inte ville.

Gissar att de inte förstår konceptet begränsad ekonomi. De tror antagligen att ni har pengar på sparkonto och bara prioriterar bort resan.

Fast sådär brukar folk hålla på med mig trots att de själva påstår att de har så dåligt med pengar. De frågar mig om jag vill hänga med på nånting som kostar pengar, och jag svarar "tyvärr, jag har inte råd" och får då till svar att den som frågade också har jättedåligt med pengar :confused:. Liksom när jag säger att jag inte har råd så innebär det att pengarna jag har ska räcka till typ mat, medicin, nödvändiga resor, ev. sjukvård.

Lite som när jag nämnde för en bekant vad jag sökte för bil och vilken prisklass jag tittade i. Bekantingen föreslog raskt några bilar som kostade ca 35000kr mer, med motiveringen "de är mycket bättre!". Eh, ja, det är klart, men att nästan dubbla budgeten är inte riktigt något som alla har råd med (vilket jag trodde att bekantingen hade koll på) :banghead:

Fast sådär brukar folk hålla på med mig trots att de själva påstår att de har så dåligt med pengar. De frågar mig om jag vill hänga med på nånting som kostar pengar, och jag svarar "tyvärr, jag har inte råd" och får då till svar att den som frågade också har jättedåligt med pengar :confused:. Liksom när jag säger att jag inte har råd så innebär det att pengarna jag har ska räcka till typ mat, medicin, nödvändiga resor, ev. sjukvård.

Andra människor kan inte bestämma vad du ska lägga pengarna på... jue. Oavsett hur lite eller mycket pengar du har. Dåligt beteende i största allmänhet. Basic respekt, tjata inte på folk.

"Jag har inga pengar" betyder väldigt olika saker för olika människor.

Typ allt från - på kontot till flera hundra tusen men vill ha kvar pengarna på kontot.

"Nej vi vill göra det här istället" och sen inte diskutera mer.

Gud vad jag stör mig på när folk jag vet har just flera hundratusen på kontot säger "jag har inga pengar". Finns typ tusen andra sätt att säga att man inte har lust att lägga pengar på en specifik sak än att få det att låta som att man håller på att svälta.

För några år sedan hade jag en vän som klagade som fan på hur dåligt med pengar hon hade, när vi var och handlade tillsammans klagade hon på hur hon skulle ha råd med mat resten av månaden osv. Hon fick 300:- av mig (jag levde på studiemedel, hon hade heltidsjobb). Ett par veckor senare hade hon köpt en ny (alltså sprillans ny, inte begagnad) bil. Jag sa nåt försiktigt om ifall hon hade tagit lån?, hon svarade att hon hade betalat den själv. Jag :confused::confused::confused: (tänkte typ arv? vunnit pengar? vad?!). Hon "ja alltså jag har ju pengar på sparkontot, men jag vill inte använda dom för mat och sånt". Nä, så hon lät mig betala istället :meh:.

Typ allt från - på kontot till flera hundra tusen men vill ha kvar pengarna på kontot.

Ja. Och när man har levt långt under existensminimum, sålt ägodelar för att ha råd med mat osv, så är det ett hån att höra hur folk "inte har några pengar" i samma veva som de bokar spa i europa, köper lyxiga kläder och flyttar hästar kors och tvärs i världen. Perspektiv, för i helvete!

Bara för at kvickt flika in i den semantiska diskussionen: jag kan tcka det är en skillnad på "Jag har inte pengar" = jag har inga/mycket lite pengar, versus "jag har inte råd" = jag har kanske pengar, men jag vill spendera dem på annat, därav har jag inte råd.

Jag säger ofta att jag inte har råd till grejer, trots pengar på sparkontot, eftersom jag sparar till en kontaninsats - så jag har inte pengar övers till annat.

Bara för at kvickt flika in i den semantiska diskussionen: jag kan tcka det är en skillnad på "Jag har inte pengar" = jag har inga/mycket lite pengar, versus "jag har inte råd" = jag har kanske pengar, men jag vill spendera dem på annat, därav har jag inte råd.

Jag säger ofta att jag inte har råd till grejer, trots pengar på sparkontot, eftersom jag sparar till en kontaninsats - så jag har inte pengar övers till annat.
Jag är rätt säker på att jag också gör den skillnaden. Säger jag har inga pengar- nada para, men jag har inte råd- vill prioritera annat!

Gud vad jag stör mig på när folk jag vet har just flera hundratusen på kontot säger "jag har inga pengar". Finns typ tusen andra sätt att säga att man inte har lust att lägga pengar på en specifik sak än att få det att låta som att man håller på att svälta.

För några år sedan hade jag en vän som klagade som fan på hur dåligt med pengar hon hade, när vi var och handlade tillsammans klagade hon på hur hon skulle ha råd med mat resten av månaden osv. Hon fick 300:- av mig (jag levde på studiemedel, hon hade heltidsjobb). Ett par veckor senare hade hon köpt en ny (alltså sprillans ny, inte begagnad) bil. Jag sa nåt försiktigt om ifall hon hade tagit lån?, hon svarade att hon hade betalat den själv. Jag :confused::confused::confused: (tänkte typ arv? vunnit pengar? vad?!). Hon "ja alltså jag har ju pengar på sparkontot, men jag vill inte använda dom för mat och sånt". Nä, så hon lät mig betala istället :meh:.

Fast sånt är ju typ det jag antog om TS beskrivning också. En person som inte har levt utan pengar.

Samma med bekant X som bor i central friköpt bostadsrätt, har en annan bostadsrätt i hemstaden värd ca lika mycket, friköpt. Jobbar 80, partnern jobbar heltid. Vill gärna kalla sig fattig och klaga på sin ekonomi och hur svårt det är, hur mycket ekonomiskt stöd hen behöver för sin konsumtion.

Klart det är irriterande att lyssna på. Lite djupare förståelse för olika människors ekonomiska förutsättningar hade varit lämpligt. Det är svältande barnarbetare i Kongo, eller hen. Inget däremellan. Konceptet att leva utan sparkonto i Sverige finns inte.

. Hon "ja alltså jag har ju pengar på sparkontot, men jag vill inte använda dom för mat och sånt". Nä, så hon lät mig betala istället :meh:.

Därför ger man inte folk pengar. Jag skulle aldrig göra det utan en mycket god inblick i deras ekonomi, dvs så jag vet att detta verkligen är ett nödfall och inte ett fall av att någon prioriterade cigg framför elräkningen. Sambons släkting ville låna pengar av oss vilket jag sa tvärnej till. Han gick på om barnen och elräkningen och gud vet vad det var, men det var tvärnej ändå. En vecka senare hade han köpt ett saltvattensakvarium och en bengalkatt.

Jag är för det mesta rak och säker om jag vill avböja något, men ibland vill folk tjata ändå.

När folk tjatar sådär, vad det än må vara, och om jag råkar tröttna så brukar jag kontra med ett
'Har du svårt att acceptera ett nej?' :sneaky:
(Jag bara vill inte/kan inte/har inte råd/har inte lust. Punkt.)

Funkar alltid, de blir alltid lika ställda :angel:

Sist var det varför jag inte ville dricka alkohol...vi hade gäster hemma som jag iofs känner väl men de var så förvånade över att jag inte ville dricka. vi var ju hemma, jag behövde inte köra och ammade ju inte längre :grin:

Att inte ha pengar är ju för många mer att man inte har pengar för just det. Dvs sparar man till ngt så är det inte att man gärna tar av det för att åka på semester, även om pengarna finns där.
Jag har inte mycket pengar och det på sparkontot är där för att stanna, ska jag iväg på semester så börjar jag spara minst ett halvår i förväg för att ha de pengarna jag vill kunna röra mig med. Men samtidigt har jag så att jag kan köpa vad jag vill eller åka iväg på spontan mini semester. är bara att man får samla ihop pengarna i efterhand så att man har sin buffert.
Men ska jag ta en större summa av sparkontot så ska det banne mig vara värt det.

Har en lön på ca 10 000kr så är ibland svårt att förstå hur folk med mer än det dubbla inte får ihop vardagen. Men så bor jag väldigt väldigt billigt och har möjlighet att lägga undan varje månad.

Jag håller med dig, förutom att det borde fungera med "Jag har inte råd" som samlingsnamn för allt från "Jag måste panta burkar för att inte svälta ihjäl" till "Jag hade tänkt spara lite extra den här månaden och håller mig hellre till den planen". Ungefär som "Jag har inte tid" - ibland beror det på att man är uppbokad på en oändlig rad aktiviteter som inte kan genomföras utan ens medverkan och andra gånger så beror det på att man vill ha en ensam kväll som paus.

Skillnaden är att dygnet har 24 h för alla och vissa har mer pengar än andra, men i princip tycker jag inte att den som ber en att göra något och får ett nej inte har rätt att veta om det är en ren prioriteringsfråga eller om man faktiskt är på ruinens brant/bristningsgränsen för schemat.

Jag håller med dig, förutom att det borde fungera med "Jag har inte råd" som samlingsnamn för allt från "Jag måste panta burkar för att inte svälta ihjäl" till "Jag hade tänkt spara lite extra den här månaden och håller mig hellre till den planen". Ungefär som "Jag har inte tid" - ibland beror det på att man är uppbokad på en oändlig rad aktiviteter som inte kan genomföras utan ens medverkan och andra gånger så beror det på att man vill ha en ensam kväll som paus.

Skillnaden är att dygnet har 24 h för alla och vissa har mer pengar än andra, men i princip tycker jag inte att den som ber en att göra något och får ett nej inte har rätt att veta om det är en ren prioriteringsfråga eller om man faktiskt är på ruinens brant/bristningsgränsen för schemat.

Ja därav "nej vi vill göra det här istället". Just för att "jag har inga pengar" betyder så olika för olika människor.

Jag kör hårt med:
"Jag kan inte prioritera det, tyvärr."

Ja därav "nej vi vill göra det här istället". Just för att "jag har inga pengar" betyder så olika för olika människor.
Okej, men om man kör på den frasen så behöver man dels använda ordet vill, vilket kan vara lite mindre socialt smidigt. Fördelen med "har inte råd" är att det kan vara antingen ett vill eller ett kan som är den begränsande faktorn. Är den som kommer med förslaget lite finkänslig så tar hen inte reda på vilket som stämmer.

Dessutom innehåller din fras information om vad man ska göra istället. Den tycker jag inte att man ska behöva lämna ut och just när det gäller ekonomi så finns det sannolikt ganska många saker som man hellre vill göra. "Jag tackar nej till restaurangmiddag med er för jag vill hellre spendera 3000 i matbutiken som vanligt, köpa en tröja till julen, gå på bio ett par gånger ..." alltså det finns ju jättemånga saker som man hade kunnat prioritera bort till förmån för restaurangnotan.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 351
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 410
Senast: Bison
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 879
Senast: monster1
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 399
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka