Folk som inte förstår olika ekonomiska förutsättningar

Jag har tidigare haft en sådan person i min närhet, en fd stallägare faktiskt. Där var det inte ekonomin som var det svårbegripliga, utan det här med jobb. Stallägaren var bonde och kunde inte alls förstå att man t.ex. inte kan lämna sitt arbete i 45-60 minuter för att gå på stallmöte. Stallägaren hade varit bonde hela livet och var van vid att kunna bestämma över sin egen arbetstid, men så funkar det inte riktigt i verkligheten. Detta i kombination med att inte kunna ta ett nej var sådär.

Okej, men om man kör på den frasen så behöver man dels använda ordet vill, vilket kan vara lite mindre socialt smidigt. Fördelen med "har inte råd" är att det kan vara antingen ett vill eller ett kan som är den begränsande faktorn. Är den som kommer med förslaget lite finkänslig så tar hen inte reda på vilket som stämmer.

Dessutom innehåller din fras information om vad man ska göra istället. Den tycker jag inte att man ska behöva lämna ut och just när det gäller ekonomi så finns det sannolikt ganska många saker som man hellre vill göra. "Jag tackar nej till restaurangmiddag med er för jag vill hellre spendera 3000 i matbutiken som vanligt, köpa en tröja till julen, gå på bio ett par gånger ..." alltså det finns ju jättemånga saker som man hade kunnat prioritera bort till förmån för restaurangnotan.

Hur socialt smidigt är det att inte acceptera det första "nej"?

Jag har alltså svarat utifrån trådstarten.

Gud vad jag stör mig på när folk jag vet har just flera hundratusen på kontot säger "jag har inga pengar". Finns typ tusen andra sätt att säga att man inte har lust att lägga pengar på en specifik sak än att få det att låta som att man håller på att svälta.

För några år sedan hade jag en vän som klagade som fan på hur dåligt med pengar hon hade, när vi var och handlade tillsammans klagade hon på hur hon skulle ha råd med mat resten av månaden osv. Hon fick 300:- av mig (jag levde på studiemedel, hon hade heltidsjobb). Ett par veckor senare hade hon köpt en ny (alltså sprillans ny, inte begagnad) bil. Jag sa nåt försiktigt om ifall hon hade tagit lån?, hon svarade att hon hade betalat den själv. Jag :confused::confused::confused: (tänkte typ arv? vunnit pengar? vad?!). Hon "ja alltså jag har ju pengar på sparkontot, men jag vill inte använda dom för mat och sånt". Nä, så hon lät mig betala istället :meh:.

Kan ju iofs vara så att personen inte kan komma åt pengarna asap. Eller att de är "låsta" i typ fonder/aktier eller likn. Har man en BR så kan man ju inte omvandla den till cash samma dag heller.. I längden finns pengar men de är liksom inte tillgängliga.
Sen tycker jag att det är lite märkligt att vuxna människor inte har ngt sparkonto eller nån form av backup? Dock förstår jag att man inte vill använda ett sparkonto till ren konsumtion!

Sen tycker jag att det är lite märkligt att vuxna människor inte har ngt sparkonto eller nån form av backup?

Välkommen till verklighetens Sverige. Lever man på marginalen och kan nätt och jämnt köpa billig mat till 3 av 4 veckor och leva på te den sista - så inte tusan sätter man av pengar på ett sparkonto. Får man någon extra hundralapp över så går den kanske till att slippa svälta sista veckan i månaden.

Jag tycker det är lite märkligt att vuxna människor inte ser att det finns ganska många som har det svårt?

(Och sedan finns det en större grupp som slarvar med pengar och skulle kunna haft 50.000 kr på sparkontot varje år om de bara lät bli skit som att dricka cola, äta hämtpizza, röka och supa).

Välkommen till verklighetens Sverige. Lever man på marginalen och kan nätt och jämnt köpa billig mat till 3 av 4 veckor och leva på te den sista - så inte tusan sätter man av pengar på ett sparkonto. Får man någon extra hundralapp över så går den kanske till att slippa svälta sista veckan i månaden.

Jag tycker det är lite märkligt att vuxna människor inte ser att det finns ganska många som har det svårt?

(Och sedan finns det en större grupp som slarvar med pengar och skulle kunna haft 50.000 kr på sparkontot varje år om de bara lät bli skit som att dricka cola, äta hämtpizza, röka och supa).

Jag är verkligen inte ngn ekonom men även studenter brukar ju kunna lägga undan ngn liten summa varje månad. Men jag antar att rätt mkt också handlar om vilka fasta utgifter man har, tex hur man bor eller likn. Kan ju vara svårt att hitta billiga bostäder i studentstäder osv. Har man barn kan jag tänka mig att det blir rätt mkt snålare också.

Jag är verkligen inte ngn ekonom men även studenter brukar ju kunna lägga undan ngn liten summa varje månad. Men jag antar att rätt mkt också handlar om vilka fasta utgifter man har, tex hur man bor eller likn. Kan ju vara svårt att hitta billiga bostäder i studentstäder osv. Har man barn kan jag tänka mig att det blir rätt mkt snålare också.

Vilka studenter då? Knappast studenter i allmänhet, vilket det finns massor av belägg för.

Jag vill nog inte räkna studenter som fattiga. CSN + bostadsbidrag + stipendier om man har bra betyg gör att det inte blir särskilt fattigt.

Återigen en lysande demonstration på total avsaknad av förståelse för att människor har olika förutsättningar.

Jag vidhåller ändå att de allra flesta har möjlighet att spara låt säga 100 kr i månaden.
Fanns ju bra exempel på detta i ngn annan tråd här på Buke där personer med inkomst under fattigdomsgränsen hade möjlighet till ett litet långsiktigt sparande. Viktigt då är väl att de fasta utgifterna typ bostad hålls så låga som möjligt samt att man om man lever på gränsen inte har bil, djur eller röker etc.

Jag vidhåller ändå att de allra flesta har möjlighet att spara låt säga 100 kr i månaden.
Fanns ju bra exempel på detta i ngn annan tråd här på Buke där personer med inkomst under fattigdomsgränsen hade möjlighet till ett litet långsiktigt sparande. Viktigt då är väl att de fasta utgifterna typ bostad hålls så låga som möjligt samt att man om man lever på gränsen inte har bil, djur eller röker etc.
Grattis till att växt upp i en bubbla:up:

Okej. Men alla rapporter som visar att studenter som inte går runt rent ekonomiskt, vad säger du om dessa?
Hur många stipendier finns det att söka per student i Sverige? På min linje fanns det 2-3 st på 80 studenter.

CSN ligger ju mellan 9 000 - 11 000 kr per månad man pluggar, plus jobb under sommaren går det ju att snitta att i alla fall ha 13 000 kr att leva för per månad. Jag vet inte om det räknas som fattigt?

Och det stämmer också. De allra flesta.

Men samtidigt uttrycker du att du inte förstår att vuxna människor inte har ett sparkonto med pengar på.

Vad är då de vuxna som inte ingår i "de allra flesta"? Automatiskt idioter med oförmåga att se möjligheterna? Eller helt enkelt bara otäckt fattiga?

CSN ligger ju mellan 9 000 - 11 000 kr per månad man pluggar, plus jobb under sommaren går det ju att snitta att i alla fall ha 13 000 kr att leva för per månad. Jag vet inte om det räknas som fattigt?

I tex Sthlm gör det nog det om man bor ensam och inte äger sitt boende? Men många studenter bor ju kollektivt under enklare förhållanden.

Återigen en lysande demonstration på total avsaknad av förståelse för att människor har olika förutsättningar.

Njae, det vill jag nog inte säga att Tornblomma har. Jag har för länge sedan accepterat att sparande är något som kommer långt ner på mångas prioritetslista, och tyvärr också hos de som skulle behöva det som mest. Självklart finns det personer där sparande inte är en möjlighet, men det finns också väldigt många som prioriterar för fin eller för stor lägenhet, eller en bil de inte har råd med, eller hästar och hundar, eller cigaretter osv...

I tex Sthlm gör det nog det om man bor ensam och inte äger sitt boende? Men många studenter bor ju kollektivt under enklare förhållanden.

Det finns ju såklart alltid undantag, så självklart finns det studenter som inte klarar sig. Men om man är beredd att kompromissa lite så kan man leva helt okej och spara den där hundringen i månaden. Så att studenter som generell grupp skulle vara fattiga, det vet jag inte.

Du kanske inte vet om detta, men det har gjorts många undersökningar om det här. Hugger första bästa: http://www.dn.se/ekonomi/sa-mycket-gar-studenterna-back-varje-manad/
http://www.sfs.se/nyheter/sfs-studentbudget-2016-studenter-gar-back-202-kronor-i-manaden
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/de-flesta-studenter-går-back-varje-månad-1.152698
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5790392
http://www.aftonbladet.se/temautbildning/article11368672.ab
http://www.na.se/inrikes/sa-mycket-gar-studenterna-back
osv. Nu tog jag de översta länkarna jag hittade.

Och det stämmer också. De allra flesta.

Men samtidigt uttrycker du att du inte förstår att vuxna människor inte har ett sparkonto med pengar på.

Vad är då de vuxna som inte ingår i "de allra flesta"? Automatiskt idioter med oförmåga att se möjligheterna? Eller helt enkelt bara otäckt fattiga?

Personligen tänker jag att det kan vara de som bor dyrare än vad ekonomin egentligen tillåter, de som kanske har husdjur, har en bil?

Har man låg inkomst kan det ju räcka med att katten blir sjuk eller att bilen måste repareras för att hela sparkontot raseras. Själv cyklade jag tre mil om dagen när jag var student, även vintertid. Man blev vältränad och sparade in på dyra gymkort ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 351
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 411
Senast: Bison
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 879
Senast: monster1
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 399
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka