Status
Stängd för vidare inlägg.
Mamman är konstantskimmel enligt uppfödaren. Född gul men blir nu allt vitare. Hon (mamman) ska DNA-testas framöver, det är nån regel för welsh, så då får jag väl färgen svart på vitt. Men jo, anlaget för konstantskimmel skall finnas där.

Testar de färg numera också? Trodde det bara var för att fastställa stammen?

Hon är ju helt underbar, vilket jäkla krutpaket 😂
Ja vi får se om jag törs rida på den 😂😂 en bekant på plats frågade om hon alltid va sådär vild. Näää hemma är hon jättesnäll, mest som en farbror 😂🙈
Alltså så bedårande! Men Leia hade sprungit in till domarna direkt, det är ju bara ett plastband och högt satt den också. :eek:
Jag är imponerad att hon höll sig 😂

Hur äter era föl mat?
FB6EAC79-28D8-4D72-9299-708CCAB4F232.webp

Nu kan jag andas lättare. Leia har känts lite tunn senaste gångerna jag känt på henne och jag noterade att mammas juver minskat i storlek också. Försökt mata på med hö (som varken är smakligt eller näringsrikt tyvärr) och lusern och det har funkat hjälpligt.

Men så kom jag på att det såklart bästa är gräs och vi har flera hagar som är tomma nu. Så frågade stallägaren om jag kunde ställa dem i nån av dessa några timmar/dag. Inga problem!

F51CAA08-838D-465C-BF66-FD5311A4E03D.webp

Så nu ska de få äta 2 h förmiddag och eftermiddag. Tur jag bor vid stallet! Leia är ju 4 1/2 månad nu och jag upplever att hon äter mycket gräs. Ska bli intressant att se vad som händer med juvret också, det hade ökat lite de senaste dagarna iaf.

Extra plus är att hagen är granne med grishagen, så Leia blir lite mer grisvan.

Testar de färg numera också? Trodde det bara var för att fastställa stammen?
Jag har inte satt mig in i det, färggenetik intresserar mig inte, men enligt uppfödaren ska stoet testas och enligt henne är konstantskimmel rätt färg på hästen. Sen om de testar henne med färg eller bara stam vet jag inte utan det var ett antagande från min sida, men det var dubbla tagelprover och allt vad det var om jag inte missförstått.

@prinsessfeminist ja,det gick fort, lite oren ena dagen till att stå med ett elefantben nästa dag och ringa ut vet.för att sedan åka in till klinik morgonen därpå.

Lite uppdatering, idag har Marvin varit en vecka på kliniken, lär inte komma hem i denna veckan iaf. Han är fortfarande för öm i benet för att bara kunna pleggas hemma.

På grund av det höga trycket som varit i benet av bölden, vill de ha lite extra koll på kotsenskidan och det har även blivit ett område på 3-4 cm där huden har dött och ramlat bort, går inte att sy 🧵, så ska läka inifrån och ut.

Ingen feber längre, väntar på resistens-bedömning på bakterierna för att veta vilket antibiotika som ska sättas in, varje gång de byter bandage och spolar såret,så lasras det också.

❤️Min tappra krigare ❤️

Bifogade filer

• E3314226-1BF1-4274-871D-23533BAE9233.webp
    E3314226-1BF1-4274-871D-23533BAE9233.webp
    210,3 KB · Visningar: 83
Igår tog jag hem från beteshagen för avmaskning och det gick så bra!
Idag verkade mannen min både mamma häst och Bernado ( aka Berra ).
Sen ledde vi tillbaka dom. Han är en sådan gullis :love:!
Så cool och gosig så jag tror han får bo här länge såtillvida han inte blir för stor och med jete gång för det klarar nog inte tant ..

Bifogade filer

• 0AA7B25D-7AAF-4074-8F1F-3B4572F23F6A.webp
    0AA7B25D-7AAF-4074-8F1F-3B4572F23F6A.webp
    132,5 KB · Visningar: 70
Just nu efter storasysters dåliga prognos igår efter operation är man så klart orolig för Ella. Det Maggan hennes stora syster har är ett genetiskt fel. Nu ska jag gå och oroa mig till nästa vår innan vi kan röntga Ella 🥲 Visar det sig att Ella har samma problem kommer mamma mu aldrig mer få några fler föl. Mamma mu har inga sådan problem själv men veterinären förklara att sådant kan komma en generation efter. Suck kommer bli en lång vinter tills vi kan röntga båda Ellas bakben och haser.

Just nu efter storasysters dåliga prognos igår efter operation är man så klart orolig för Ella. Det Maggan hennes stora syster har är ett genetiskt fel. Nu ska jag gå och oroa mig till nästa vår innan vi kan röntga Ella 🥲 Visar det sig att Ella har samma problem kommer mamma mu aldrig mer få några fler föl. Mamma mu har inga sådan problem själv men veterinären förklara att sådant kan komma en generation efter. Suck kommer bli en lång vinter tills vi kan röntga båda Ellas bakben och haser.
Om det är ett genetiskt fel borde det gå att dna testa för det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17