Alltså hur gör ni när ni har vant av fölen och mammorna ska åka iväg/byta hage eller liknande? Mammahäst kommer ju hem efter 6 månaders vistelse på lösdrift. Lösdriftsägaren sa ju ganska snabbt att mammahäst inte trivs på lösdriften så jag inbillar mig att mammahäst kommer tycka det är skönt med box
Men 6 månaders bortavaro innebär ju också direkt nytt hö nu, kan inte fasa in. Hästen hon gick med innan hon fick föl ska hon gå med igen.
Folk i stallet säger att de skulle inte släppa ihop mammahäst och min andra häst direkt utan att de ska stå i stallet i ett dygn innan (de kommer inte stå bredvid varandra).
Relationen mammahäst och fånghästen var innan att mammahäst bestämmer, allt. Nu har fånghästen haft en ponny att köra med men det är slut med det nu.
Min tanke är att när mammahäst kommer så ställer jag henne i stallet, i min kompis box (bredvid fånghästen). De får lukta på varann en stund, äta lite hö inne och sen släpper jag ihop de direkt. Jag är lite orolig att gå från lösdrift till inne i ett dygn men ny mat... Hade ni släppt ihop mer eller mindre direkt?
O så lägger jag lite extra hö ute.
Det kommer ju ändå bli spring oavsett i hagen när de kommer ut. Jag är mest orolig för fånghästens skor...att de ska ryka av..