Ja, visst är det skönt att bli äldre och klokare!?
Jag använde förut ordet aditionseffekt för det kommer från fallskärmshoppning och att man inte ska hoppa fallskärm om man har för många stressorer på sig som sammantaget kan göra att man agerar tokigt när man hoppar, eller som häst ska försöka prestera rätt. Men triggerstapling är mer tydligt om vad det handlar om, inom hästsporten. Skönt att det etablerats!
Det är verkligen ett bra begrepp inom många områden.
Med risk för att bli lite off topic, så tycker jag att jag blivit lite bättre även på mina egna behov utifrån just detta begrepp.
Det kan gälla hästen, jobbet eller familjen, men om jag har för många faktorer som orsakar att jag tappar fokus, så är det bra att ta ett steg tillbaka.
Att fundera på vad som är bäst att prioritera och se till att det finns tid och plats (!) att göra en sak i taget, eller slå två flugor i en smäll och i så fall göra det.
Ett hästrelaterat exempel är att inte bara öva uppsittning med en spänd häst och se till att "lyckas", eller "inte ge sig" med lastning om hästen är osäker.
Istället gör jag kanske framdelsvändningar, följsamhet och halt från marken och satsar på lösgjordhet för att hinna slappna av. Sedan sitter jag upp med helt annan känsla än om jag tragglat vid pallen.
I jobbet kan det vara att skapa lite organisation för lösningarna som kommer att trilla in efter hand, och tänka efter istället för att gripas av panik och bara göra för att få det gjort.
Livet är ganska sällan urakut, och om det verkligen är det, så måste man fokusera och kan ändå inte göra allt, för då tänker man inte klart.
Jag är så tacksam för mitt stora stora intresse för hästar och ser hur detta också bidrar till personlig utveckling.
Jag vet att jag inte är ensam och det är fantastiskt roligt att dela detta med andra!