Fler barn, hur resonerar ni?

V

vansinnet

Hur resonerar ni när det gäller antalet barn?
Hur många barn har ni och hur många vill ni ha? Har ni åsikter och tankar om hur många år man "bör" ha mellan syskon?
Hur har ni gjort?
Kort och gott, dela med er av era tankar när det gäller syskon.

Vår dotter Nikki är ju nu snart 6 månader, och jag vet att min sambo mer än gärna vill ha minst 2 barn till, gärna så snabbt som möjligt.
Jag däremot, vet inte om jag någonsin vill ha fler barn. Eller jo, ett till kan jag nog tänka mig, men då skulle jag nog helst se att det kom om ungefär 4-5 år.
Jag känner på mig att det här kommer att bli lite av en konflikt mellan mig och min sambo, och undrar lite hur tusan man gör för att båda ska bli nöjda?

Sv: Fler barn, hur resonerar ni?

Vi är båda överens om att vi ska ha 1 barn till, 2 är fullt tillräckligt.

Vi har tidigare båda sagt att vi ska ha 4-5 år emellan barnen, men nu när första är ute känner jag lite att jag lite vill "ha det gjort". Jag vill kanske inte vara över 30 när jag skaffar mitt andra barn. Däremot skulle jag tycka det var sjukt jobbigt med 2 blöjbarn.

Kanske 3 år till nästa barn skulle lagom... Det kommer när det kommer, lillen är ju bara 1½ månad än

Två knän, två barn;)
Så resonerade jag:D

Jag ville kunna ha båda mina barn i knät på samma gång alltså;)

Jag ville inte heller ha fler barn när min förste var 6 månader.
Jag ville ha nästa när han var runt 10 år.
Men den längtan kom när han var runt 13 månader istället och jag slutade med minipillren då och blev gravid nästa månad:love: min son var alltså exakt 15 månader när jag blev gravid med min dotter.

Fördelen med att ha dem såpass tätt, det blev 22,5 månader emellan dem eftersom lillasyster hade bråttom ut, (de skulle haft en dag mellan sina födelsedagar) är att de hade väldigt roligt ihop som små, de gillade inte varandra ett tag mellan 10-14 men är nu som 16 och 18 år goda vänner igen.

Nu har jag ju två barn till också, mina bonusbarn.

Vi har två barn och känner oss ganska så nöjda så.
Vi hade inga negativa åsikter om att få barn tätt men vi visste att vi helst inte ville ha för långt emellan. För oss känns det som om mer än 10 års skillnad är lite för mycket, men det är ändå svårt att säga nu, för OM jag skulle bli på tjocken om 10 år så har jag sagt att jag gör inte abort (om det inte uppstår något som verkligen kräver det:( )

Sen hur många barn andra vill ha/får och hur tätt/långt emellan det är ju upp till de människorna.

Du kanske redan har gjort det det vet jag inte, men tala om för din sambo hur du känner det. Du/din kropp kanske inte orkar att bära ett barn till just nu, vill gärna (?) ha ett barn till men du behöver få vila upp din kropp ett tag först, vill hinna njuta riktigt mycket av Nikki (nu säger jag inte att man inte njuter lika mycket av sina barn när man får dem tätt-tätt, missförstå mig rätt) innan/om du blir gravid igen. Minns inte hur du mådde under denna graviditeten men om du skulle få en riktig "skit"-graviditet med nästa så att du inte orkar/klarar ta hand om Nikki som du vill.

Ja, hoppas du förstår hur jag menar här med mitt tröttande svammel:crazy:

Jag var ju lite sen i starten, 34 när ettan föddes, så möjligheten att vänta länge mellan syskonen har inte riktigt varit biologiskt möjlig.
Vi har 2 år mellan ettan och tvåan, sen 15 månader till trean.

Ärligt talat så minns jag inte hur vi resonerade, mer än att vi skulle ha syskon och att deras födelser skulle pareras in så att det inte krockar med fölningssäsongen.
Jag hör ju till den del av befolkningen som blir gravid av att tvätta makens kallingar, så det har snarare varit svårt att vänta tillräckligt länge... :angel:

:rofl: det har du rätt i...

Om man inte bor på landet :p
Jag funderade först en stund på hur du menade, tills jag kom på att det faktiskt finns folk som har gemensam tvättstuga.

:rofl: det har du rätt i...

Om man inte bor på landet :p
Jag funderade först en stund på hur du menade, tills jag kom på att det faktiskt finns folk som har gemensam tvättstuga.

Men på landet hänger folk ibland ut tvätten, man vet ju aldrig vart vinden kan föra envis vildhavre:eek:
Bäst att stanna inne med stängda fönster & dörrar när grannarna är igång:O

Härligt att läsa att man kan få tre barn trots att man börjar när man är 34. Jag var 34 när han föddes och visst känner jag en stress. Jag hade gärna haft tre barn!

Härligt att läsa att man kan få tre barn trots att man börjar när man är 34. Jag var 34 när han föddes och visst känner jag en stress. Jag hade gärna haft tre barn!
hehe, jag var "bara" 37 när trean föddes, så man hinner nog med ännu fler om man jobbar på lite... :o

Det enda vi är överens om är att Rasmus självklart ska få ett lillasyskon, men inte riktigt om han får 1-2-3-4 stycken ;)

Jag har vart sugen på en till nästan hela tiden. Men jag vill sälja min häst innan för att slippa vara med om samma hästresa igen. Eftersom jag har så hög SGI nu blir jag gärna gravid inom 1 år och 9 månader. Men som sagt, hästen bort först!

Hur vi gör, använder kondom. Och jag mår dåligt av att ha hästen hemma och se hur hon mår. Det är nästan så att jag skulle kunna ringa hit en jobbarkompis för att jag ska slippa. Men jag vet ju att hon istället kommer kunna ge glädje åt någon annan, kanske få en massa fina fölisar. Men just nu går de bara åt h*vete för mig med henne.

Hur lätt är det att sälja en häst som är röntgad och kollad med allt som finns på en klinik UA och sen är halt på olika ben beroende på vem de är som böjer?

Är ju knappast nån som ringer på en annons "halt häst säljes"

Det enda vi är överens om är att Rasmus självklart ska få ett lillasyskon, men inte riktigt om han får 1-2-3-4 stycken ;)

Jag har vart sugen på en till nästan hela tiden. Men jag vill sälja min häst innan för att slippa vara med om samma hästresa igen. Eftersom jag har så hög SGI nu blir jag gärna gravid inom 1 år och 9 månader. Men som sagt, hästen bort först!

Hur vi gör, använder kondom. Och jag mår dåligt av att ha hästen hemma och se hur hon mår. Det är nästan så att jag skulle kunna ringa hit en jobbarkompis för att jag ska slippa. Men jag vet ju att hon istället kommer kunna ge glädje åt någon annan, kanske få en massa fina fölisar. Men just nu går de bara åt h*vete för mig med henne.

Hur lätt är det att sälja en häst som är röntgad och kollad med allt som finns på en klinik UA och sen är halt på olika ben beroende på vem de är som böjer?

Är ju knappast nån som ringer på en annons "halt häst säljes"

Var i samma situation. Nu är dock hästen såld. Jag ångrar mig varje dag och saknar henne sjuuuukt mkt!

Min häst visade 2gradig hälta på ena bak och 4 dagar senare på strömsholm visar hon 0/0 i hälta och en blank röntgen på det benet. Däreemot visade hon hälta efter böjning på andra ben, men veterinären förklarade för mig att det inte var ngt konstigt alls "med tillräcklig press på en led kan alla hästar bli halta". Hon visade ingen hälta vid longering och är oxå friröntgad

Har inte du ett fullblod förresten? Dem ska man väl aldrig böja!!

Veterinären som böjde henne sist böjde om benen flera gånger. Testade även att böja övre och nedre lederna för sig men hältan ökade aldrig och hon visade inte heller några tecken på smärta. Hon vifta på svansen nån gång för nån fluga bara.
Kände igenom henne och hittade inget konstigt och hon var torr och fin i benen.

Och det är ett fullblod jag har, hon är 8 år nu. Och jag åker med henne till klinik nästa gång så får de röntga henne på en gång om det är nått. Åker inte där ifrån utan nått svar på vad de kan vara.

Jag kommer inte sakna henne, jag kommer inte sakna ridningen. Det finns gott om hästar jag kan rida om jag vill och det finns en massa andra häste jag kan köpa/ta på foder som är mkt "bättre" än vad hon är.

Jag hade varit fullt nöjd med ett barn men nu blev det två på en gång! Och jag längtar förtvivlat efter ett tredje!:o

Tyvärr är inte sambon (som varit sjuk en längre period) inte lika sugen och känner att han måste få en återhämtningsperiod.
Så jag vet helt enkelt inte om det blir fler barn vilket känns som en stor sorg för mig men det är samtidigt väldigt viktigt att vi båda är överens eftersom vi drar 50% av samma lass.

Fick jag välja fritt skulle jag ha ca 4 år mellan barnen.

jag har mest hört att fullblod och unghästar ska man aldrig böja, för då kan man ge dem hälta istället.

Min häst är 7 och halvblod, men väldigt nätt och långbent. Hon har oxå väldigt torra och fina ben! Jag har iaf ställt henne hos försäljningsstall

Innan vi fick barn ville sambon ha sex barn. Kanske lite många enligt mig...

Nu har vi en gosse på 1,5. Och sambon har insett att det kanske skulle vara lite jobbigt med sex barn:) Han hade nog mest tänkt på hur kul det skulle vara att leka med dem. Det var visst lite mer jobb än så...

Planen var att vänta ett par år och försöka få ett syskon och ev. en "sladdis" om suget skulle uppstå.

Men nu blev det inte så. Sonen föddes med akut kejsarsnitt pga sätesbjudning (hade tid för planerat men gossen ville ut innan) och min rädsla för att det ska bli planerat snitt igen har gjort att vi inte kunnat vänta lägre. När vi bestämde oss för att försöka tidigare än planen så blev jag gravid på andra chansen och det var skönt att slippa gå och vänta på graviditeten. Nu har jag inte så länge kvar av min andra graviditet och nästa vecka bestäms datum för vändningsförsök om bebisen inte lagt sig till rätta. Snacka om ångest!

Jag vill ju så gärna få föda barn! Men en sak som är säker är att det blir inte fler barn om det blir ett snitt till nu. Aldrig att jag blir gravid med vetskap om att de ska skära upp mig. (Efter två snitt får man inte föda vaginalt). Så vi får se hur det går nu innan vi funderar på framtiden.

Min mamma sa i telefon idag att 2 år mellan barnen inte var så bra. Av hennes egna (mej och min bror) och vänners erfarenheter. Så hon menade nog att hon ville ha fler barnbarn typ nu.... ;)
Min sambo blir 40 i år och har redan en dotter som är 17 om en månad, så det känns inte som om vi kommer vänta 10 år till nästa... Jag hade gärna blivit gravid typ snart igen, men mina ägg trivs tydligen väldans bra där de sitter! :D

Jag vill i alla fall ha mer än ett, det är jag säker på. Gärna två eller tre men jag tror jag får kompromissa så det blir två.

Angående två år mellan så ligger det nog något i det.
Jag har hört förklaringen äldre än 3 år eller yngre än 1 (1½ kanske) med motiveringen att det äldre barnet kan kommunicera med och få barnet att förstå mer om hur ett syskon fungerar och det yngre barnet är för litet för att förstå att syskonet konkurrerar om uppmärksamheten.
*fritt ur minnet*

Vi har hela tiden vetat att vi vill ha fosterbarn, men maken ville gärna ha ett biologiskt barn oxå, så vi öppnade bebisverkstaden och jag blev gravid efter ett år.

Jag var helt inställd på att bara ha ett biologiskt barn, men nästan direkt när lillen hade fötts kände vi att vi ville göra om det. Vi ville ha barnen så tätt som möjligt, för det känns roligare om de är på någorlunda samma nivå. Dessutom var jag nästan 34 när första barnet kom, så vi hade ju inte all tid i världen.

Vi tyckte det tog en evighet innan min mens kom igång (efter 8½ månad). Det tog sig på andra försöket, så vi har 19 månader mellan våra pojkar.

Det känns ibland lite sorgligt att lillebror antagligen är vår sista bebis. Men vi väntar ju på fosterbarn och vill ha tid och energi till det barnet oxå. Och plats - vi bor i ett ganska litet hus.

Fortfarande finns ju möjligheten att försöka få ytterligare ett barn när jag är runt 40. Det beror på hur många barn vi har i familjen då, och hur det fungerar.

Vi ångrar inte att vi fick barnen ganska tätt. Nu är storebror 2 år och 4 månader, och lillebror 9 månader. De har redan stor glädje av varandra. De roas till stor del av samma leksaker och aktiviteter. Dessutom känns det som en stor lyx att få ta del av 2-åringens utveckling, i och med att jag är f-ledig med den lille. Annars hade vi jobbat båda två och missat mycket.

I vår kommun får man 3000 kr i vårdnadsbidrag per barn (som är mellan 1 och 3 år). Under några månader kommer vi att ha två barn som berättigar till bidraget, och då kan man ju faktiskt klara sig på det, så min man ska vara hemma med vårdnadsbidrag till våren.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 063
Senast: sardellen
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
6 214
Senast: VLMF
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
789
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 645
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Storlek röd Kong?