Fläkskador?

En av mina hästar fläkte sig och bröt bäckenet så det blev nödslakt hemma. En annan av mina ramlade när ena bakbenet försvann för honom. Tyvärr var ingen av dessa broddade och båda olyckorna skedde vid insläpp. Nu var detta 25 år sedan och idag skulle jag aldrig släppa ut en häst utan brodd vintertid. Jag är noga med vem dom går med så det är lugnt i flocken. Sedan kan man ha otur och det sker olyckor ändå, men så är det ju alltid.

Jag har alltid broddat, både i och utanför hage, men på damen bara traktbrodd, för hon klarar sig med det, halkar inte. Vill inte ha tåbrodd när det inte behövs. Hon klarade sig suveränt ut även på blankis med endast traktbrodd. Beror ju på lite hur de rör sig, samtidigt som hon gick bra med endast traktbrodd fanns det de hästar som gick omkull på samma underlag med fyrbrodd...

Jag har haft senskada som förmodligen är en följd av att hon fläkt sig i leran i höstas, så inget samband med brodd, men jag skulle inte välja att stå någonstans där jag inte får ha broddat runt om i hagen. För även om hagen inte är blankis, så ska de ju in och ut...

Fick ta bort en av mina hästar för snart tre år sen pga fläkskada, förmodligen brutit bäckenet. Har pratat med flera veterinärer ang uteblivet glidmoment vid broddning. Och fått samma svar av alla, att de inte kunnat påvisa något samband med broddar och led/ligamentskador. Däremot kan de spänningar som uppstår då hästarna får spänna sig för att inte halka pga av att de är obroddade i typ hagen hela dagen ge upphov till en del skador.....

Ah. Ja då har inte jag heller ens hört talas om någon sådan, än mindre mött nån.

Mitt halvblodssto fick dubbelsidig kotledsinflammation för 3 år sedan som kunde härledas till att hon gått med 4 brodd i framskorna hela vintern. Sedan är det en serie av olyckliga förhållanden som gjorde att hon drabbades. Dåligt med is, när det blir barmark så blir det allt för dåligt glidmoment med 4 brodd, hästen har överrörliga kotor (vilket matte inte fattade), nytt underlag i "vårt" ridhus som också hade dåligt glidmoment. Toppat med en matte som är hysteriskt livrädd för fläkskador som helst vill ha brodd i som förebyggande syfte.

Det jag lärt mig är att hon endast ska ha två brodd i framskorna, 4 bak går däremot bra.

/Lizzie

Man vill helt enkelt inte se den typen av skada då det är kaputto finito, tänkt dig att du spräcker grenen hela vägen på dina byxor vad gör du med dom? Med trasiga sömmar som fransat sig lönar detsig inte att laga, förstår du poängen?

Man vill helt enkelt inte se den typen av skada då det är kaputto finito, tänkt dig att du spräcker grenen hela vägen på dina byxor vad gör du med dom? Med trasiga sömmar som fransat sig lönar detsig inte att laga, förstår du poängen?
Exakt!
Jag har alltid sagt att jag alla dagar i veckan hellre tar en broddskada än en fläkskada. Jag har inte haft någon egen fläkskada. Däremot en vän till mig (således inte "systerns arbetskamrats mammas häst") fick avliva en häst i hagen, som fläkt sig och inte kunde resa sig upp.

Jag läste tråden om broddar på eller av i hagen, och där så gott som alla broddar pga de inte vill att hästen ska fläka sig. Hur ofta händer det, egentligen? Hur många av er har egen erfarenhet av häst som fläkt sig på halt underlag i hagen, dvs inte att det hände systerns arbetskamrats mammas häst....? ;)

Jag har bara sett en av två fläkskador som hänt i stallet eller så. Det hände när hovslagaren blev försenad 2 hela veckor och vi hade inga broddhål att brodda i, så en valack och ett sto gick omkull den tiden hovslagaren var försenad och de hann frysa på. Båda togs bort tillslut, valacken först efter ca 8mån efter händelsen och stoet ca 1,5år efter händelsen. Valacken såg vi dessutom gå omkull rejält när de släpptes ut en morgon, så det var säkerligen då det hände.

Jätte tråkigt och efter det är vi väldigt noga med att brodda i tid. Vi är alltid på hovslagaren extra mkt, även om vi bytt hovslagare nu. Stallet har varit fullt med hästar i över 20års tid och vi har endast haft 1 brodd spark någonsin, så ytlig att de endast varit en reva. En bra fullt fungerande flock och brodd på så skyddar man sig både från fläkskador och brodd skador!

Jag har bara sett en av två fläkskador som hänt i stallet eller så. Det hände när hovslagaren blev försenad 2 hela veckor och vi hade inga broddhål att brodda i, så en valack och ett sto gick omkull den tiden hovslagaren var försenad och de hann frysa på. Båda togs bort tillslut, valacken först efter ca 8mån efter händelsen och stoet ca 1,5år efter händelsen. Valacken såg vi dessutom gå omkull rejält när de släpptes ut en morgon, så det var säkerligen då det hände.

Jätte tråkigt och efter det är vi väldigt noga med att brodda i tid. Vi är alltid på hovslagaren extra mkt, även om vi bytt hovslagare nu. Stallet har varit fullt med hästar i över 20års tid och vi har endast haft 1 brodd spark någonsin, så ytlig att de endast varit en reva. En bra fullt fungerande flock och brodd på så skyddar man sig både från fläkskador och brodd skador!
Hm om hovslagaren är försenad och det blir halt så får man låta bli att släppa ut hästen. Lägg ansvaret där det hör hemma..

/Lif, hovslagare

En undran som kanske är lite OT men eftersom det kommit upp ett par gånger nu i tråden så undrar jag om det är vanligt att hästar skos med skor som inte har några broddhål i trakterna? Anledningen till att jag frågar är att jag, trots att hästen haft rätt många olika hovslagare pga att vi flyttat omkring, aldrig varit för en hovslagare som använder några skor helt utan broddhål.

Hm om hovslagaren är försenad och det blir halt så får man låta bli att släppa ut hästen. Lägg ansvaret där det hör hemma..

/Lif, hovslagare

Jag tycker inte det är rätt att låta hästen stå inne. Det är inte okej att ha hästen inne 24/7 i 2 veckor. Vi gjorde allt för att minska halkan genom att sanda/salta men när hovslagaren och vi bestämt tid. Personen ifråga inte hör av sig då denne inte dyker upp utan skriver 2veckor senare att han kommer imorgon utan vettig förklaring duger inte för mig. Man ska kunna lita på sin hovslagare och framförallt att de hör av sig i tid när de inte kan. Så att man får en chans att leta ny hovslagare.

En undran som kanske är lite OT men eftersom det kommit upp ett par gånger nu i tråden så undrar jag om det är vanligt att hästar skos med skor som inte har några broddhål i trakterna? Anledningen till att jag frågar är att jag, trots att hästen haft rätt många olika hovslagare pga att vi flyttat omkring, aldrig varit för en hovslagare som använder några skor helt utan broddhål.
Jag hade inte låtit min hovslagare sätta på sådana skor. Nu visste min att så fort snöflingorna kom så var det fyr
Det var säkert därifrån, men jag skulle som sagt vilja veta om sådana som setts med egna ögon.
Jag har sett med egna ögon och den stackarn stod ett bra tag på Ultuna först men blev ändå helt bra. Ett framben dessutom så han hoppade snällt in i transporten lätt sederad.

Jag har under hela mitt hästliv, egen häst sedan 1985, aldrig någonsin träffat på en häst som fått ledskador av brodd. Broddtramp och broddsparkar; ja, andra skador pga brodd; nej.
Fast det är ju svårt att bedöma vad som gett en långvarig slitning med ev ledinflammation som följd?

Edit: ser att det delvis avhandlats. :)
Och ja, jag har brodd i dygnet runt vid halka.

Min häst halkade med båda bakbenen rakt ut när hon var unghäst och oskodd. Sträckte ut knäna och hade problem liknande patella ett tag, som sedan gick bort som tur är, har dock tagit tid att få henne stark i bakkärran. Skodde henne med brodd runt om efter detta. Hon är 12 år nu och har inte haft problem sedan dess.

@Mia_R @fio
Min erfarenhet är att hästar som har för bra fäste där det naturliga glidmomentet försvinner delvis eller helt under en längre period (givetvis är längre period väldigt individuellt) kan få ledinflamation i framförallt karpus. Beroende på typ av broddning och benställning i övrigt så kan man pga vinklingen som kan bli vid broddning anstränga senor och det är ju inget man önskar heller. Nu säger jag inte att det gäller alla, men själv har jag två hästar som varit halta varje vinter eller när de gått på gräs med brodd mer ofta, som jag direkt kan relatera till broddar. Sedan jag slutat brodda dem vintertid för hagvistelse har de inte påvisat vaken anstrända senor eller hälta då jag åkt och checkat av både innan vintersäsongen och efter.
Sen har jag även andra som inte påverkats alls av användning av brodd, bör nämnas.

Säger inte att det är så för alla och det är ju absolut skillnad när man har möjlighet att brodda av varje ef/ kväll när de kommer in från hagen så att de får komma ner i normalläge och vila sina ben och sedan brodda på på morgonen. Det är ju dock ganska vanligt att broddar behålls på 24/7 under vintern samt att de rids med även på underlag där det inte behövs.

Vill också tillägga att halt underlag där de får spänna sig också kan framkalla ledinflamationer och framför allt fläkskador, jag skriver bara utifrån min erfarenhet.:)

@Mia_R @fio
Min erfarenhet är att hästar som har för bra fäste där det naturliga glidmomentet försvinner delvis eller helt under en längre period (givetvis är längre period väldigt individuellt) kan få ledinflamation i framförallt karpus. Beroende på typ av broddning och benställning i övrigt så kan man pga vinklingen som kan bli få vid breddning anstränga senor och det är ju inget man önskar heller. Nu säger jag inte att det gäller alla, men själv har jag två hästar som varit halta varje vinter eller när de gått på gräs med brodd mer ofta, som jag direkt kan relatera till broddar. Sedan jag slutat brodda dem vintertid för hagvistelse har de inte påvisat vaken anstrända senor eller hälta då jag åkt och checkat av både innan vintersäsongen och efter.
Sen har jag även andra som inte påverkats alls av användning av brodd, bör nämnas.

Säger inte att det är så för alla och det är ju absolut skillnad när man har möjlighet att brodda av varje ef/ kväll när de kommer in från hagen så att de får komma ner i normalläge och vila sina ben och sedan brodda på på morgonen. Det är ju dock ganska vanligt att broddar behålls på 24/7 under vintern samt att de rids med även på underlag där det inte behövs.

Vill också tillägga att halt underlag där de får spänna sig också kan framkalla ledinflamationer och framför allt fläkskador, jag skriver bara utifrån min erfarenhet.:)
Jag säger inte att det kan förekomma, men att jag aldrig under mitt hästliv har stött på det. Det är självklart inte bra att använda brodd i onödan, men jag förutsatte/förutsätter att man broddar när det är halt vid ritt och i hagar, inte när det inte behövs. :)

Jag säger inte att det kan förekomma, men att jag aldrig under mitt hästliv har stött på det. Det är självklart inte bra att använda brodd i onödan, men jag förutsatte/förutsätter att man broddar när det är halt vid ritt och i hagar, inte när det inte behövs. :)
Förstår, men ville bara förtydliga varför jag inte broddar. Kändes som det blev lite frågetecken över mitt svar och ville förklara vad för erfarenhet jag har eftersom jag går emot strömmen lite:)

Hade gärna broddat, men efter det här samt ha sett att när jag bytte ridunderlag som används till vardags (från fiber =mycket bra fäste, till vanligt gammalt hederligt underlag) fått mycket hälsosammare hästar med mindre ansträngda leder i slutet av säsongen. Tacka vet jag för variation:bow:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 543
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 565
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv