Fläkskador?

Förstår, men ville bara förtydliga varför jag inte broddar. Kändes som det blev lite frågetecken över mitt svar och ville förklara vad för erfarenhet jag har eftersom jag går emot strömmen lite:)

Hade gärna broddat, men efter det här samt ha sett att när jag bytte ridunderlag som används till vardags (från fiber =mycket bra fäste, till vanligt gammalt hederligt underlag) fått mycket hälsosammare hästar med mindre ansträngda leder i slutet av säsongen. Tacka vet jag för variation:bow:

Men halkar dom inte i hagen?

@Mia_R @fio
Min erfarenhet är att hästar som har för bra fäste där det naturliga glidmomentet försvinner delvis eller helt under en längre period (givetvis är längre period väldigt individuellt) kan få ledinflamation i framförallt karpus. Beroende på typ av broddning och benställning i övrigt så kan man pga vinklingen som kan bli vid broddning anstränga senor och det är ju inget man önskar heller. Nu säger jag inte att det gäller alla, men själv har jag två hästar som varit halta varje vinter eller när de gått på gräs med brodd mer ofta, som jag direkt kan relatera till broddar. Sedan jag slutat brodda dem vintertid för hagvistelse har de inte påvisat vaken anstrända senor eller hälta då jag åkt och checkat av både innan vintersäsongen och efter.
Sen har jag även andra som inte påverkats alls av användning av brodd, bör nämnas.

Säger inte att det är så för alla och det är ju absolut skillnad när man har möjlighet att brodda av varje ef/ kväll när de kommer in från hagen så att de får komma ner i normalläge och vila sina ben och sedan brodda på på morgonen. Det är ju dock ganska vanligt att broddar behålls på 24/7 under vintern samt att de rids med även på underlag där det inte behövs.

Vill också tillägga att halt underlag där de får spänna sig också kan framkalla ledinflamationer och framför allt fläkskador, jag skriver bara utifrån min erfarenhet.:)

Glidmomentet försvinner inte så fasligt om man bara har traktbrodd. Det är större skillnad med tåbroddarna

Precis. En del verkar bara vara rädd om sitt eget skinn. broddar vid ridning. Övrig tid då?

Nuförtiden broddar jag oftast i hagen.
Men som ung fick jag lära mig att man broddar i och ur vid ridning, oavsett hur jobbigt och motigt det var. (Och det var det!) Men jag minns inte varför.... :o Å andra sidan minns jag inte heller att man var orolig för fläkskador.

Har broddat med fyra brodd i varje sko. Hästarna går på lösdrift. Har aldrig haft problem med varken fläk- eller broddskador.

Jag har varit med om två obehagliga broddskador, en brodd träffade min häst mitt i nosryggen på den vita bläsen (som naturligtvis var allt annat än vit just då) och hon fick som ett hål in. Det är läkt i dag och kvar finna bara ett ärr. En annan häst blev sparkad med blindbrodd och fick ett dm långt sår mellan kota och has som var ända in till benet och fick sys. Hästen blev dock helt bra.

Ang fläkskador så har jag sett hästar gå omkull (inte mina) i hagen pga av skor utan broddar. Dom flesta har klarat sig, någon har varit halt eller öm ett tag men inget mer. Däremot gick jag själv omkull på min häst, visserligen oskodd men där det var is under snön och hon kom inte upp.Vi (jag och en snäll joggare) fick dra henne flera meter bort och hjälpa henne upp. Hon skadade SI leden då och fick ett snett bäcken. Det har tagit lång tid att komma tillrätta med det. Hon är i dag livrädd för att halka så ska man rida på annat än fält och ridhus på vintern kräver hon skor med brodd runt om. Hon är frisk i dag men har kvar det psykiska med rädsla för att halka.

Jag skulle aldrig ha en skodd häst utan broddar på i vinterväglag.

vad skulle fläkskadan annars ha kommit av? Att den hade gott fäste i hagen? att hästarna halkar så mkt obroddade när jag leder dem gör mig självklart skeptisk till hur mycket de halkar i hagen, helt utan mänsklig påverkan.

Min ponny fläkte sig för nåt år sedan. Det var på våren, och snön på "stigen" som de trampat upp hela vintern smälte betydligt långsammare än den rena opackade snön bredvid. Det ledde till att stigen blev ganska mycket högre än marken runt, och självklart skulle de gå där uppe (Kan tillägga att jag försökte skotta bort det men det var stenhårt). Hon halkade ner med ena bakbenet och blev rejält halt. De sa att jag skulle ge henne två till tre dagar, var hon inte bättre då fanns det inte så mycket att göra. Jag hade otrolig tur och hon blev snabbt bättre.
Det berodde inte på att hon inte var broddad, men för att visa att fläkskador inte bara uppkommer vid halka.
Har brodd i dygnet runt, från höst till vår, när all is är borta. Broddade ur för tidigt en gång, det ledde till att vi gick omkull. Vet att min ena häst blev sparkad av broddad häst under hakan en gång, men det var en ny häst som han jagade tills den nya tillslut fick nog. Men han klarade sig och har inga men idag. Själv har jag inte varit med om några skador pga brodd alls, inte ens balltramp och jag har aldrig några skydd heller.

Glidmomentet försvinner inte så fasligt om man bara har traktbrodd. Det är större skillnad med tåbroddarna
Det är när folk använder fyra brodd på frusen barmark som det är farligt. Många orkar inte skruva i o ur OM det skulle behövas
Är det isgata så krävs tåbrodd även bak . annars blir det bak-halt. en kompis löste det genom att alltid dra järnet uppför alla isiga backar. Hästen var jättestor o tung så den lyckades nog fräsa sin tå genom isen o på så sätt få fäste. Visst, de lär sig att gå på ett visst vis.
När jag skulle träna o tävla den krävde jag att den skulle få 4 brodd o hufgrips o sen fattade även ägaren nyttan.
Utan hufgrips- som att dubba sommardäcken.
I Skåne är det väl vanligt med 2 brodd pga bristen på is, men de som sedan har provat 4 brodd PÅ is har sagt- det är ju som att rida på barmark- hästen får fäste:banana: Nähä:laugh:

När jag var ung så fick vi inte ha broddade hästar i den lutande isiga hagen:eek:. vi hade stallmöte o den enda som opponerade sig mot att i alla fall ha 2 brodd fram var ägaren till den som var högst i rang. Bara den rörde ena örat så skulle de andra flytta på sig.

Långt efter att jag hade flyttat därifrån så var det en häst i en mindre sluttande hage som fläkte sig o fick bäckenbrott.

@Mia_R @fio
Säger inte att det är så för alla och det är ju absolut skillnad när man har möjlighet att brodda av varje ef/ kväll när de kommer in från hagen så att de får komma ner i normalläge och vila sina ben och sedan brodda på på morgonen. Det är ju dock ganska vanligt att broddar behålls på 24/7 under vintern samt att de rids med även på underlag där det inte behövs.

Lite nyfiken på vad du har för strö i boxarna som gör att brodden inte sjunker ner i underlaget?

Mitt ena sto fläkte sig i hagen med fem broddar i alla skor.
Meterhöga drivor av snö på isfläckar ställde till det.
Hon fick vila länge och det besvärade henne lite under hela hennes karriär sen som travare.
Dock så kollades hon ofta och behandlades av kiro mm
Hon fick en rejäl muskelsträckning insidan höger bak som tog tid, inga andra skador

Jag läste tråden om broddar på eller av i hagen, och där så gott som alla broddar pga de inte vill att hästen ska fläka sig. Hur ofta händer det, egentligen? Hur många av er har egen erfarenhet av häst som fläkt sig på halt underlag i hagen, dvs inte att det hände systerns arbetskamrats mammas häst....? ;)

När jag stod i ett annat stall fick man bestämma hag-inbördes hur man ville göra med brodd. Det blev ett litet tjafs för vissa. Vi hade då en kille som jobbade på hästförsäkrings-bolag som hänvisade till statistik kring vad som iaf är dyrast i vård etc för bolagen. Det är fläkskador.
Broddskador blir oftare små saker som är enklare och snabbare att vårda.
Fläkningarna kan bli långvariga och dyra historier med mycket vård. Om det inte leder till utdömning.

Jag har alltid 4 brodd runt om vid halka. Hittills har jag sluppit fläkskador vintertid.
Men min ena fläkte sig då han för första gången hade skotts bak och stallägaren inte talat om för mig att man skulle släppa in nya i lösdriftsflocken. Det var blött i gräset och han halkade och sträckte sig.
Hade jag vetat om ihopsläpp hade jag väntat någon dag med att sko alt tagit in hästen till vanliga hage och stall tills han lärt sig att skorna funkar annat än oskodda fötter.
Han fick en sträckning och fick gå på metacam. Det hade ju kunnat gå värre. Men han är snabb i benen och välbalanserad. Så han brukar kunna rädda sig då han fräser runt. Han har inga besvär av det idag.

Det är när folk använder fyra brodd på frusen barmark som det är farligt. Många orkar inte skruva i o ur OM det skulle behövas
Är det isgata så krävs tåbrodd även bak . annars blir det bak-halt. en kompis löste det genom att alltid dra järnet uppför alla isiga backar. Hästen var jättestor o tung så den lyckades nog fräsa sin tå genom isen o på så sätt få fäste. Visst, de lär sig att gå på ett visst vis.

Jag har haft egna hästar i över 20 år, fyra broddar från november till mars. Mycket ridning på frusna vägar. Har aldrig haft en enda överansträngningsskada trots att mina hästar har blivit gamla=större risk för förslitningsskador. Tror den risken är extremt överdrivet, handlar nog snarare om att folk ger sina hästar ledinflammationer genom ensidig obalanserad ridning i djupa ridhus och skyller på broddarna. Enklast så....

Vad gäller överrullning så rullar många bättre över med tåbrodd eftersom de sitter längre bak än där skon slutar. Det går även att ha högre traktbrodd och lägre tåbrodd.

Det enda verkliga problemet med broddar är allvarliga sårskador. Har själv upplevt det. Men det är ju faktisk bara att sätta på hästen skydd så har man eliminerat den risken.

Jag har haft egna hästar i över 20 år, fyra broddar från november till mars. Mycket ridning på frusna vägar. Har aldrig haft en enda överansträngningsskada trots att mina hästar har blivit gamla=större risk för förslitningsskador. Tror den risken är extremt överdrivet, handlar nog snarare om att folk ger sina hästar ledinflammationer genom ensidig obalanserad ridning i djupa ridhus och skyller på broddarna. Enklast så....

Vad gäller överrullning så rullar många bättre över med tåbrodd eftersom de sitter längre bak än där skon slutar. Det går även att ha högre traktbrodd och lägre tåbrodd.

Det enda verkliga problemet med broddar är allvarliga sårskador. Har själv upplevt det. Men det är ju faktisk bara att sätta på hästen skydd så har man eliminerat den risken.

Jag håller med om att det är lite väl överdrivet i att det blir stopp med tåbrodd. En frisk individ som rids sunt bör hålla för det.
Jag vet många hästar som alltid gått med 4 i varje hov vintertid, ridits en del på vägar och varit friska långt upp i åren.

Jag håller med om att det är lite väl överdrivet i att det blir stopp med tåbrodd. En frisk individ som rids sunt bör hålla för det.
Jag vet många hästar som alltid gått med 4 i varje hov vintertid, ridits en del på vägar och varit friska långt upp i åren.

Det är nog väldigt olika och beroende på hästens mekanik.
Vi har en häst i stallet som alltid skos väldigt tidigt med 4 brodd i varje sko - de vintrar med mycket snö har det inte varit några problem, men både förra vintern och denna när snön kommit sent så har den fått bekymmer med hovlederna ffa fram. Den har ett rörelsemönster som inte är optimalt för just tåbrodd.

Har sett både häst m fläkskada som resulterat i brutet bäcken o avlivning.Kunden hade släppt ut obroddat i hage. Men också svåra tramp-och sparkskador av brodd som gett långvarig konvalescens.
Numera skor jag många av mina kunders hästar med 4 Road-pins Och två broddhål i varje sko, gärna kombinerat med snösulor.
Nu befinner jag mig i södra Sverige och förstår att detta kanske är "för klent" i norrländsk djupsnö. Men på sydsvensk slaskvinter med isfläckar och blandad snömängd räcker det långt och minskar skaderisken.

Det är nog väldigt olika och beroende på hästens mekanik.
Vi har en häst i stallet som alltid skos väldigt tidigt med 4 brodd i varje sko - de vintrar med mycket snö har det inte varit några problem, men både förra vintern och denna när snön kommit sent så har den fått bekymmer med hovlederna ffa fram. Den har ett rörelsemönster som inte är optimalt för just tåbrodd.
Tänkte just på att det blivit mer problem med hovlederna.
Å andra sidan så hittas väl den skadan mest med MR som inte heller fanns förr.

Jag skulle också vilja ha tåbrodden i första sömhålet.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 543
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 565
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka