@Mia_R @fio
Min erfarenhet är att hästar som har för bra fäste där det naturliga glidmomentet försvinner delvis eller helt under en längre period (givetvis är längre period väldigt individuellt) kan få ledinflamation i framförallt karpus. Beroende på typ av broddning och benställning i övrigt så kan man pga vinklingen som kan bli vid broddning anstränga senor och det är ju inget man önskar heller. Nu säger jag inte att det gäller alla, men själv har jag två hästar som varit halta varje vinter eller när de gått på gräs med brodd mer ofta, som jag direkt kan relatera till broddar. Sedan jag slutat brodda dem vintertid för hagvistelse har de inte påvisat vaken anstrända senor eller hälta då jag åkt och checkat av både innan vintersäsongen och efter.
Sen har jag även andra som inte påverkats alls av användning av brodd, bör nämnas.
Säger inte att det är så för alla och det är ju absolut skillnad när man har möjlighet att brodda av varje ef/ kväll när de kommer in från hagen så att de får komma ner i normalläge och vila sina ben och sedan brodda på på morgonen. Det är ju dock ganska vanligt att broddar behålls på 24/7 under vintern samt att de rids med även på underlag där det inte behövs.
Vill också tillägga att halt underlag där de får spänna sig också kan framkalla ledinflamationer och framför allt fläkskador, jag skriver bara utifrån min erfarenhet.