Fläkskador?

Tänkte just på att det blivit mer problem med hovlederna.
Å andra sidan så hittas väl den skadan mest med MR som inte heller fanns förr.

Jag skulle också vilja ha tåbrodden i första sömhålet.

De som har haft problem med hovlederna har hittat det på samma sätt som kotlederna, dvs släcka en led i taget

Jaha. Du får ursäkta med jag tror inte jag varit med om att släcka en led för att leta var hältan har suttit.
Kanske en gång, men jag är osä:confused:ker

Häromkring och under min uppväxttid (började med hästar på 80-talet) så var det kutym att man aldrig hade broddar i hagen någonsin. Och det var såklart rädslan för sparkar och skador. Då var det bara till att brodda före ridning och brodda ur efteråt.

Jag har hittills aldrig varit med om varken fläk eller broddskador. Jag ser alltid över hagen när det är "isväder" och det finns dagar jag inte släpper ut dem alls, men det är ytterst sällan, kanske en dag per vinter. Försöker sanda och salt på de isfläckar jag hittar. Just nu har jag enbart oskodda hästar.

Därmed inte sagt att det förfarandet är det rätta. Kanske dags att tänka om. Verkar ju otroligt smidigt att brodda och sen låta dem sitta i tills det är dags att sko om.

Jag har samma story som du, men då var jag inackorderad.

Sen jag bara har haft mina egna ihop har det varit broddar, men jag skruvar ur vb o anpassar 2 eller 4 efter underlaget. Nu har mitt sto varit tvungen att skos runt om, men har bara 2 låga rundade brodd fastän det or isgata- för fölets skull.

Skulle gärna sko fölis med;) Men hon är smartare än vad jag kunde tro:bow:

Jag skulle också vilja ha tåbrodden i första sömhålet.

Ja sätter du brodd längst fram i tån får du ju längre momentarm.
Hade f ö inte koll på road pins heller förrän jag flyttade söderut. Var t o m så att varken min leverantör av skor i västsverige eller min gamle mentor där hade hört talas om dem.

När jag jobbade med travhästar så hade alla brodd. Minst fyra, helst sex st i varje sko.

Bortsett från stona så gick alla alltid tillsammans.

Några sparkskador och att dom trampat sig.

När jag skaffade en egen ridhäst så var det en liten kulturkrock för alla broddade i och ur + att dom bara hade traktbrodd (jättehöga dessutom).

Sen när det kommer till ledskador. Det var inte fler travhästar som behandlades under vintern än under sommaren så den risken är nog inget jag hade bekymrat mig över med en normal häst.

Har skummat igenom tråden och det pratas om broddar eller inte broddar men det finns ju olika broddar? Använder ni samma brodd oavsett underlag? Jag låter hovslagaren sätta brodd fyra brodd i varje sko ganska tidigt på hösten men då använder jag de kortaste brodd jag kan hitta och beroende på häst använder jag ibland slitna korta brodd från förra säsongen. För det är betydligt enklare att byta brodd än att göra rent broddhål fulla med grus och gänga om. Sen får man såklart hålla lite koll så brodden inte blir för slitna för då går det inte att skruva ur dom.
Min gamla häst fläkte sig faktiskt en gång ... i augusti :crazy: det var definitivt inte någon is då, tog över ett halvår innan hon var fräsch igen och min andra häst, skodd runt om, gick omkull i gräshagen i september, inte någon is då heller. Vid de tillfällen ville jag ha broddar året om :cautious:

När jag jobbade med travhästar så hade alla brodd. Minst fyra, helst sex st i varje sko.

Bortsett från stona så gick alla alltid tillsammans.

Några sparkskador och att dom trampat sig.

När jag skaffade en egen ridhäst så var det en liten kulturkrock för alla broddade i och ur + att dom bara hade traktbrodd (jättehöga dessutom).

Sen när det kommer till ledskador. Det var inte fler travhästar som behandlades under vintern än under sommaren så den risken är nog inget jag hade bekymrat mig över med en normal häst.
Fast travhästar tränas inte med vikt på ryggen o på dåligt underlag

Fast travhästar tränas inte med vikt på ryggen o på dåligt underlag
Du överskattat nog travtränarna. Det finns lallare där också. Just underlag är en extremt känslig historia.

Sen skulle jag säga att generellt är slitaget mycket högre på en travhäst i träning jämfört med en vanlig ridhäst.

Sen någon som rider så illa att dom rider sönder hästen lär göra det oberoende på årstid. Då är broddarna bara en droppe i havet.

Har skummat igenom tråden och det pratas om broddar eller inte broddar men det finns ju olika broddar? Använder ni samma brodd oavsett underlag? Jag låter hovslagaren sätta brodd fyra brodd i varje sko ganska tidigt på hösten men då använder jag de kortaste brodd jag kan hitta och beroende på häst använder jag ibland slitna korta brodd från förra säsongen. För det är betydligt enklare att byta brodd än att göra rent broddhål fulla med grus och gänga om. Sen får man såklart hålla lite koll så brodden inte blir för slitna för då går det inte att skruva ur dom.
Min gamla häst fläkte sig faktiskt en gång ... i augusti :crazy: det var definitivt inte någon is då, tog över ett halvår innan hon var fräsch igen och min andra häst, skodd runt om, gick omkull i gräshagen i september, inte någon is då heller. Vid de tillfällen ville jag ha broddar året om :cautious:

Ver inte vad du menar i fråga om att äldre brodd skulle vara bättre ? Är det gammal isbrodd må de vara låga eller högre så ju mer slitna de är desto vassare är ju broddsylen i brodden dvs ju mer sliten desto kraftigare hugger den tag i underlaget . Men du kanske menar blindbrodd dvs brodd utan kärna ?

@mackan nu menade jag äldre korta brodd utan kärna helt enkelt enbart för att hålla broddhålen rena. Och de är ju då så korta så de inte griper tag i underlaget speciellt mycket. Det finns ju en mängd olika brodd på marknaden så det går ju att anpassa brodden efter underlaget och inte enbart köra med isbrodd bara för att almanackan säger vinter. Det var det jag undrade hur många som byter brodd efter underlag

Broddar vid behov vintertid. Men det är inte så ofta. Däremot broddas det mycket sommartid för träning/tävling. Kör bara 2.

Men fläkskada har vi precis haft. Snustorr grus plan septemberhage. Lugn häst. Bara hästen vet vad son hände. Lårmuskeln fick stor skada. Rehab halvår.

Jag läste tråden om broddar på eller av i hagen, och där så gott som alla broddar pga de inte vill att hästen ska fläka sig. Hur ofta händer det, egentligen? Hur många av er har egen erfarenhet av häst som fläkt sig på halt underlag i hagen, dvs inte att det hände systerns arbetskamrats mammas häst....? ;)
Tack och lov eftersom precis som du noterat, de flesta har sans nog att brodda sina hästar, sker inte fläkslador dagligen dags. När de gör det är det oftast förödande allvarligt för hästarna .

Allmänt talat tycker jag inte det är så himla komplicerat att ta ställning .
1) en skodd häst i halt underlag utan brodd, blir som att du har fyra tvålar under hästen. En skodd häst i halt underlag behöver brodd för att inte halka och riskera skada sig . Även om de inte skadar sig är det otroligt oschysst mot hästen att inte brodda om det är is i hagen, även de hästar som inte halkar så de skadar sig, kan lida av att de inte vågar röra sig /går konstant och spänner hela kroppen hela dagarna.

2) ang broddade hästar bak så självklart sätter man inte isbrodd bak och tycker det är ok i en flock /konstellation hästar där det är bråkigt allmänt . Inte heller släpper man ihop nya hästar givetvis vintertid om underlaget kräver brodd .

Finns inte alternativ till oisig hage/lugn flock får man hitta lösning så hästarna inte går tillsammans i det scenariot . De flesta väljer att inte släppa ihop nya hästar på dåligt underlag öht, oavsett tid på året .

En väl fungerande flock med normala förhållanden och harmoni mellan individerna i hagen som känner varandra och fungerar etablerat, bedömer jag risken för broddspark minimal i jmf med en fläkskada , både i fråga om en broddskada ens händer och seriositeten om det skulle hända jmf med en fläkning. En flock som fungerar är individerna aldrig ute efter att skada varandra även när det kan råda små gruff . Av samma anledning väljer som sagt de flesta att ha hästarna broddade om hagen är isig .

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 543
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 564
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv