Många år sen jag skrev här men fick en notis så slänger in några bilder.@Darbhanga har fina sportiga fjordhästar. Tyvärr är hon inte aktiv här längre men har en blogg om sina fjordingar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Många år sen jag skrev här men fick en notis så slänger in några bilder.@Darbhanga har fina sportiga fjordhästar. Tyvärr är hon inte aktiv här längre men har en blogg om sina fjordingar.
Sen har jag ju äran att ha denna underbara kille här för en tid. Han har fått 10 på typ.@Darbhanga har fina sportiga fjordhästar. Tyvärr är hon inte aktiv här längre men har en blogg om sina fjordingar.
Sen har jag ju äran att ha denna underbara kille här för en tid. Han har fått 10 på typ.
En sån där hade tom jag kunnat tänka mig!Sen har jag ju äran att ha denna underbara kille här för en tid. Han har fått 10 på typ.
Vilka hästar!!!Många år sen jag skrev här men fick en notis så slänger in några bilder.Denna har fått 9 på typ och är av den sportigare modellen enligt de domare som dömt henne exteriört trots att hon har en "gammal stam".
Kronos va?ska jag betäcka mitt fjordsto är ju valet han helt klart
![]()
En av mina absolut bästa vänner har också en efter honom med, eller blir 1 år i sommar, riktigt trevlig medVi har en snart 1 åring i stallet som är efter Kronos. Hur trevlig som helst.![]()
Sen har jag ju äran att ha denna underbara kille här för en tid. Han har fått 10 på typ.
Jag har en lite "otäck" tanke kring överhull och spinner vidare på @Efwa s inlägg. Mitt sto har väldigt lätt för att lägga på sig, men då hon inte får fettnacke utan mest får stor mage, så har jag nöjt mig med att banta varje vinter så hon är i normalhull till nästa sommar.
En kompis till mig har ett halvblod som också lägger på sig på samma vis och vi skrattar varje sommar åt att den hästen slutar galoppera för att magen tar emot. Dvs sommartid går det knappt att galoppera rakt fram på hästen.
Nu är Ariel smalare än nånsin. Hon ser inte snygg ut (dvs i utställningsskick) utan rätt kantig. Vill inte ens fota för att jag tycker hon ser så bedrövlig ut (men fortfarande i normalhull egentligen). På gårdagens träning hade vi inga som helst problem med hennes svåraste övning; galoppera på volt. Jag har, ända sedan jag börjat rida efter fölningen, tyckt att galoppen blivit starkare. Men tänk om det är så "enkelt" att hon nu inte har en massa extra att släpa runt på och hon därmed kan ta ut rörelsen mer? Att det är hennes övervikt som gjort att galoppen varit svår att få till.
Vi får se hur jag upplever henne i sommar, håller på och ser över möjligheten att hon inte går på bete, utan är kvar i vinterhagen med min misstänkta IR-ponny.
Det kan mycket väl vara så som du säger, att hullet är din värsta fiende. Framförallt med tanke på undersökningen som gjordes och att 20 kg kan påverka.
Det påverkade ju inte bara röresleapparaten utan återhämtning, hjärtfrekvens, syreupptag och massa annat.
Som princip är jag emot allt överhull och att låta de gå upp under perioder för "att ta av" när man börjar träna. Det är bara att fodra upp när man börjar träna. Detta har jag aldrig haft problem med.
Enda gången är inför betäckningssäsong.
Den äldsta av våra ser alltid kantig ut när han är i rätt hull. Tyvärr gör det också att folk tycker han ser mager ut. Han har dessutom en mage som petar ut på sidorna snarare än nedåt vilket gör att hans revben är mycket tydligare när han är i rätt hull än de andra två.
Men, som han rör sig då! Det är en helt annan häst rörelsemässigt och då har han ju redan gångarter från början.
Det i sig blir ett problem. På dressyrtävling vill man ha rätt hull så han rör sig bättre men med kompanjonen på ryggen ser det mer oproportionerligt ut än om kompanjonen red en av de mindre hästarna.
På utställning måste vi hålla honom i lite högre hull av just den anledningen. Det är väldigt svårt. Man har också svårt att se skillnad på muskler och fett på honom. Att känna är det enda sättet.
Apropå överhull, hur gör man för att få bort lite övervikt? Hur mycket borde ett sto på 1.39 väga på ett ungefär? (Hon är något överviktig enligt vet. besiktningen).
Jag räknade på hennes foderstat, men jag behöver ju veta hennes normalvikt för att få det rätt. Nu räknade jag på 400 kg (viktmåttbandet säger att hon vägen ca 440 kg nu) och hon överskrider energivärdet lite grann enbart på den mängd hösilage som hon får (har fortsatt med samma mängd på 7.5 kg men jag vet ju inte analysvärdena på det gamla hösilaget). Proteinvärdet hamnade ganska exakt på 100% så det finns ju inget behov av lucernet heller (hon stod på hösilage, lucern, betfor, korn, vetekli och mineraler och jag tog bort allt utom hösilage, lucern och mineraler). Ska jag ta bort lite hösilage med? Ökar på motionen förstås också.