Jag har en lite "otäck" tanke kring överhull och spinner vidare på
@Efwa s inlägg. Mitt sto har väldigt lätt för att lägga på sig, men då hon inte får fettnacke utan mest får stor mage, så har jag nöjt mig med att banta varje vinter så hon är i normalhull till nästa sommar.
En kompis till mig har ett halvblod som också lägger på sig på samma vis och vi skrattar varje sommar åt att den hästen slutar galoppera för att magen tar emot. Dvs sommartid går det knappt att galoppera rakt fram på hästen.
Nu är Ariel smalare än nånsin. Hon ser inte snygg ut (dvs i utställningsskick) utan rätt kantig. Vill inte ens fota för att jag tycker hon ser så bedrövlig ut (men fortfarande i normalhull egentligen). På gårdagens träning hade vi inga som helst problem med hennes svåraste övning; galoppera på volt. Jag har, ända sedan jag börjat rida efter fölningen, tyckt att galoppen blivit starkare. Men tänk om det är så "enkelt" att hon nu inte har en massa extra att släpa runt på och hon därmed kan ta ut rörelsen mer? Att det är hennes övervikt som gjort att galoppen varit svår att få till.
Vi får se hur jag upplever henne i sommar, håller på och ser över möjligheten att hon inte går på bete, utan är kvar i vinterhagen med min misstänkta IR-ponny.