FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Tack Galathea, men jag tycker att det är självklart att försöka hjälpa hundar som behöver lite hjälp. Även om hon inte kan bo kvar här ( för jag vet inte ännu hur det blir med det ) så tänker jag att det underlättar om hon är rumsren och för övrigt blir ingen hund lycklig om den h*n bor hos är sur över något så enkelt. Så vi kämpar på och nu har det gått ytterligare någon dag. Hon är jätteduktig! Verkar också som att hon trivs här hos oss och funnit "sin" plats i flocken. Aicha är ju en bitch förstås och ger sig på henne ibland men vi försöker hålla ögonen på det hela så att det inte går över styr. Inte roligt om det skulle övergå i rena slagsmål, som det är nu blir det ett tjuvnyp när hon kommer åt.
I morse försökte hon komma fram till mitt huvud i sängen och då blev Star sur för det är ju hennes plats men det blev lugnt direkt när vi tog ner Lucy från sängen. Annars accepterar Star att hon ligger i sängen, bara hon håller sig nere i fotänden. Tänk vilka idéer de har!

Vad skönt att det går bra med Lucy och hennes träning med rumsrenhet!

Hundar har många idéer om hur allt ska gå till har jag erfarit:D Men skönt att Lucy iaf får sova vid fotänden på sängen :laugh:

En bilduppdatering ifrån oss! Lite onsdagsbus ute på fältet efter jag kommit hem från stallarna.

DSC_0695.jpg
[/IMG]

DSC_0767.jpg
[/IMG]

DSC_0793.jpg
[/IMG]

DSC_0805.jpg
[/IMG]

DSC_0860-1.jpg
[/IMG]

DSC_0861.jpg
[/IMG]

DSC_0867.jpg
[/IMG]

Fantastiskt underbart vackra hundar ni har i den här tråden!!:love:

Är förtjust på avstånd i vinthundar sedan jag såg salukis på en arabhästutställning för ett antal år sedan, och speakern sa att de är till mentaliteten lika arabhästar, dvs människokära, känsliga och lätthanterliga. Han sa också att arabhästar och salukis gärna "umgås" om de får möjlighet. Nån som vet om det stämmer?

Vill väldigt gärna veta lite mer om vinthundarnas mentalitet överlag, och kanske framförallt saluki.

Vi har både en arab och en saluki!:D
Pållen har inget emot hunden (eller ja, hundar överlag) men salukin är inte så förtjust i hästen.:angel:

Jag har snart haft honom i tre år och jag blir bara mer kär för var dag som går:eek:

Fast så tror jag dem flesta känner om sina djur:laugh: Tur denna tråd finns för oss som vill skryta över våra vackra varelser, mina vänner på facebook klagar att det bara är idéfix som syns på min profil jämt, jämt, jämt:D

Å söta Khaki, han får fortfarande flytta hit fast nu blir det lite trångt om saligheten...
Jo, Lucy är en otroligt söt och rar liten tik. Rumsrenheten går fort framåt även om hon fortfarande inte är 100 %-ig så har det bara blivit 2 kissar inne på lite drygt en vecka och i ett av fallen är jag inte ens säker på att det var hon för vi hade en valp på besök.

Hihi, nej huu, han flyttar inte från mig, min lilla älsklingsbuse :love: :D Kul att du gillar honom!

Jätteskönt att höra att hon börjar komma tillrätta med problemen. Hon ska nog bara förstå grejen och du verkar väldigt rätt kvinna för jobbet att visa henne hur det funkar med ute/inne-aktiviteter.

Här har jag en liten förkyld Kaka. Han är snuvig men har inte feber och ingen hosta. Bör jag kontakta vet eller kan jag avvakta till ev. feber? Han är lite tröttare än vanligt, men han trackar fortfarande Cc och andra vid tillfälle.

Fantastiskt underbart vackra hundar ni har i den här tråden!!:love:

Är förtjust på avstånd i vinthundar sedan jag såg salukis på en arabhästutställning för ett antal år sedan, och speakern sa att de är till mentaliteten lika arabhästar, dvs människokära, känsliga och lätthanterliga. Han sa också att arabhästar och salukis gärna "umgås" om de får möjlighet. Nån som vet om det stämmer?

Vill väldigt gärna veta lite mer om vinthundarnas mentalitet överlag, och kanske framförallt saluki.

ÅH vad jag blir avundsjuk på dig som varit på arabhästutställning!
Jag har själv stor erfarenhet av saluki och två egna salukidamer och de hästar jag gillar bäst har visat sig vara just.. arabhästar :angel: (Komiskt nog så gillade jag inte hundar alls från början och gillade inte araber för att verkligen ALLA anda småtjejerna på ridskolan älskade araber. Nu älskar jag både salukis och araber.)

Jag tycker mig absolut se likheter mellan arabhästarna och salukis. Man behöver inte ta i hårt med någon av dem, de är värdiga, vänliga, intelligenta och har fantastisk utstrålning :D

Jag vet inte om "människokära" är något jag skulle beskriva en saluki som, för det ordet får mig mest att tänka på retrivers och andra hundar som älskar "allt och alla". Salukin håller sig vanligtvis till sin familj, bryr sig inte om främlingar men kan ibland få för sig att hälsa på de som de märker att familjen känner.

Det är svårt för mig att skriva om salukin utan att det blir mer som låånga uppsatser istället för forumsinlägg :angel: Såå, om du har frågor om någonting får du gärna ställa dem istället för att säga "berätta om salukin".

Råkar du bo i, eller ha vägarna förbi Stockholm så hojta till om du vill träffa salukis ;)

Tyvärr bor jag ganska långt från Stockholm, men jag kan ju ställa några mer konkreta frågor!

Är de mycket motionskrävande? Jag menar, man ser ju framför sig hur en saluki sträcker ut över en gigantisk gräsvidd .... Nu bor vi på landet och har tillgång till relativa vidder, men vet inte om det räcker till.

Fixar de att följa med på ridturer, eller har de för stark jaktinstinkt? (Menar inte att de jagar hästarna, utan vilt i skogen ...;))

Hur är de inomhus? Vilar i soffan eller tigger uppmärksamhet?

Jag kan hålla med om att "människokära" var fel ordval även när det gäller araber, men de blir otroligt fästa vid sina människor. Utomstående kan de vara intresserade av men också lite reserverade. Stämmer på salukis också?

Har du tips på välrenommerade uppfödare? Man kunde kanske få träffa några salukis irl och så sätta upp en sådan på önskelistan ....:angel:

Jag tycker att de inte är så väldigt motionskrävande, men det är klart, ju mer motion de får, desto gladare blir de :D (om det inte regnar eller är jättekallt ute, för sådana dagar spenderas bäst i sängar)
Mina damer går jag med minst 5-6km om dagen och låter dem springa lösa flera gånger i veckan. Just det där med att låta dem springa lösa är det absolut viktigaste för vinthundarna. En vinthund som inte får springa lös lever inte ett värdigt vinthundsliv. Samtidigt är de svåra att ha lösa, just för att i princip alla sticker som skjutna ur en kanon så fort de får syn på något att jaga och blir helt omöjliga att bryta. Av den anledningen tror jag också att de är mindre lämpade som stallhundar, i alla fall om man tänkt sig ha dem lösa under ridturer och liknande.

Utöver själva fysiska motionen är jag en av de som är övertygade om att alla hundar mår bra av att träna hjärnan också. Det behöver ju inte vara något jätteavancerat, men någonting så att de får användning av att de är smarta och uppfinningsrika. Med mina damer tränar jag främst tävlingslydnad och små tricks, men har även provat på agility (och planerar att satsa på det mer seriöst senare). Bara man ser till att ha det ROLIGT när man tränar så kan man göra i princip vad som helst med en saluki. Första tiden med min unga dåre så gjorde jag nästan inget annat än träna på att leka. Vi hade dragkamp, lekte med gosedjur, bollar och även "brottades" utan leksaker. Idag har jag en galet lättbelönad och positiv liten hund som tack vare det är väldigt lättlärd.

De kan beskrivas ganska bra såhär:
1.jpg

dsc_0249-copy1_106058681.jpg

Inomhus sover de oftast bara i soffan, men det är klart, de älskar oftast att få uppmärksamhet och ligga nära. Om jag tex lägger mig på sängen med en bok eller laptopen så tar det inte många minuter innan jag har hundar både på, bredvid och under mig - på samma gång TROTS att jag bara har två hundar!

Det där med lite reserverade, men väldigt fästa vid sina ägare stämmer finfint även på salukis. De bryr sig om de som bryr sig om dem. Andra bryr de sig mindre om och är det konstiga eller skittråkiga människor så brukar de totalignoreras.

Tyvärr har jag svårt för att rekommendera någon specifik uppfödare bara sådär. Som det ser ut nu så är i princip alla inne på att salukin är en showhund och inte en jakthund :cool: Det visar sig framförallt i exteriören på hundarna och folk som har hundarna bryr sig lite väl mycket om utställningsresultaten. För den som efterfrågar en showig saluki som kan vinna i utställningsringen har jag inget annat att rekommendera än ett slag av något hårt i skallen. För den som vill ha en funktionell och riktig saluki blir mitt tips att kika närmare på specifika kullar och linjer snarare än specifika uppfödare.

Vart i landet bor du på ett ungefär?

Jag hade en arab som jag nyss sålt och min afghan var med mig på ridturer. Vet fler som har vintisar med på ridturer, men samtliga har sina hundar i lina. Jag hade Cerberus i longerlina, det var inga problem alls. Vi mötte rådjur en gång och då stod han på bakbenen och skrek, Migrant (hästen) stod bara nyfiken och undrade vad han höll på med. Men tja... då gäller det såklart att man har en trygg häst som inte blir skrämd av linan. Migrant var nipprig och busig när det gällde det mesta, men när hunden var med i linan så var det en helt annan häst. En gång fick Cerberus ett sånt busfnatt och drog ett busvarv runt Migrant. Jag vrålade, Cerberus stannade och Migrant undrade vad som hände - men stod helt still. :love:

Så, som sagt. Det går att ha vintisar med sig om man har en trygg häst. Jag skulle aldrig våga ha mina lösa dock.

ja, visst är det självklart att hjälpa. För oss. Men av erfarenhet så vet jag att det ju inte är det för alla. Skönt att det går framåt iallafall! :)

Jag bor i södra Småland. Såg på nätet att det finns en kennel nere i Markaryd, inte så jättelångt härifrån. Vore kul att träffa några irl, som sagt.

Tack för en massa spännande och intressant info!!:bow:

Gal.: brukar du vara i Göteborg ibland? Tyckte mig se två afhganer, en svart och en grå, med en kvinna vid Nils Ericsson för inte så länge sen :D. Men det kan ju varit någon annan. Men tänkte direkt på dig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 921
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 152
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar