FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Zoria 18 månader:
zoria.jpg

Grattis!! och gud vad fin hon blivit lilla fraggeln:love:

Grattis till ert fina resultat i Malmö!!! Jättekul!
Vad gäller pälsmängden så har mina minst lika mycket som Zoria, förutom att Lucy ju är klippt här och där.:o

Till en tråkig nyhet, min lilla tossa Aicha finns inte mer. Hon dog 20110315 av hjärtsvikt. Det gör ännu alldeles för ont för att jag ska orka prata om det.

Älskad, saknad. För alltid i våra hjärtan.
20100930039.jpg

Zoria med sin kullsyster Annie bakom sig. Observera skillnaden i pälsmängd. :D
zoriaannie.jpg

Snyggingar! Ni matchar väldigt fint handler och hund, både ni och systerekipaget. Kan inte stort om affar och hur de ska se ut, men jag tycker att hon är jättevacker och har ett väldigt fint uttryck. Hon ser maffigare ut än sin syster!(?) Stort grattis!!

Men så hemskt tråkigt att höra :( Lyssnar gärna när du vill prata om det. RIP fina tjejen :cry:

Snyggingar! Ni matchar väldigt fint handler och hund, både ni och systerekipaget. Kan inte stort om affar och hur de ska se ut, men jag tycker att hon är jättevacker och har ett väldigt fint uttryck. Hon ser maffigare ut än sin syster!(?) Stort grattis!!

Tack! :) Hon har faktiskt ett väldigt fint uttryck, hon kan konsten att se rakt igenom en som om man inte finns. I sann vinthundsanda. Den kritik hon ibland kan få är att hon har ganska grovt ansikte, men det är en smaksak. Hon ser inte ut som en hane, så det är inget fel utan bara vad olika domare föredrar. Pälsmängden på afghaner ska inte spela någon roll, men många domare tycker ändå bättre om mer päls. Lite trist, även om jag själv har afghaner med päls.

Syster Annie och Kali är mer lika i typen. Långbenta och lite tunnare bygda, medan Zoria är lite grövre. Jag vet att Annies ägare inte sörjer att hon inte har mer päls, dom håller på väldigt mycket med LC och där är ju päls bara ivägen. :D Jag vet inte om ni minns det men jag valde ju mellan svart tik (zoria) och brindletik (annie) när dom var bebisar. Himla skoj att få träffa Annie nu och se skillnaden på dom. Zoria är dock helt annorlunda, inte bara exteriört utan även mentalt. Hon passar mig perfekt, min prinsessa. :love:

Åh vad sorgligt. :cry: Vila i frid vackra afghanprinsessa.

*kl*

I´m in love.......

Har väl alltid tyckt att afghaner är vackra o så men ja sen har jag int elagt mer tankar vid det, MEN så i dag på jobbet (jobbar som veterinär ass.) komer det in en liten vacker affetik, och jag tänkte inte så mkt på det merän att SHIT vad snygg, men sen var det kört....en sån underbart tjej, mitt hjärta smälte :love: så underbart coolt, underbart temperament ja, en typisk vinthund....åhh vad jag ville ta med henne hem, hade ägaren typ inte velat ha henne hade jag suttit med henne här hemma haha ;)
Ja, så jag e kär.......afghan e så så vackra, ännu vackrare än jag trott.......Jag hade nog aldrig fixat att ha en hund med den pälsen...inte på dem skogsvägar jag brukar gå på..... :grin:

Haha, du får skaffa saluki istället så får du nääästan som en afghan fast med mindre päls ;)

Jag tror du fick dig ett smakprov på afghanens innersta väsen. Ingen ras är som dom. :love: Dom är fina nedklippta också faktiskt, fast vill man tävla LC och utställning måste man ju såklart ha dom i päls. Och tja.. pälsen är ett helt kapitel för sig. Eller snarare bok. :D

En välvårdad afghan är verkligen urläcker! Jag tycker dem är hur charmiga som helst (Och valparna är ju :love:) Men det kommer alltid till den där pälsen:D Haha!
Så glad att det finns allt från jättelånghåriga till mycket korthåriga vinthundar, finns till oss alla:D

Vilken enorm skillnad det är på Zoria och hennes syster!

KL.
Just nu lutar det åt att det blir whippetbäbis för oss, kanske till och med till sommaren!
Vi har funderat till och från och var ju först jättesugna på en italiensk vinthund men efter att ha fått lite råd från er och pratat med flera uppfödare så lutar det mer åt whippet. Det är bättre storlek och lite tåligare och det behövs när man vill ha med den i stallet.
Jag har haft mailkontakt med valpförmedlaren i Whippetklubben och hon har själv både whippets och hästar och säger att det har fungerat bra.
Hundvakten verkar också vara positivt inställd! Jag ska ner och prata med henne i veckan och visa lite bilder och sådär.
Det ska bli så kul att bli med hund igen :love::bump:

Vad kul!!

Whippetar är ju heeelt underbara :love:

Iaf dem jag träffat :angel:

ÅH vad kul! Kan inte du hålla mig uppdaterad på något vis (PM eller här i tråden) hur det blir med val av kennel osv? :D Jag blir jättenyfiken, för jag räknar ju med att någon gång få med dig på buke-vinthundsträff då, framförallt med tanke på att både du och jag bor i Sthlm :p

Kanske lite dåligt läge men iaf :angel:

Ni som har vinthundar ( antar att alla behöver typ lika mycket som en whippet? ), hur länge går ni per dag?

Med Grimm går jag 2 korta och två långa promenader.
På de långa går jag mellan 1 och 2 timmar ungefär. Beror lite på vädret :D
Han får inte mycket motion hos hans matte, men nu har jag trappat ned lite i hopp om att han ska bli lite mer leksugen. Han är mycket lättare att träna med då :p

Men det är inte för mycket/för lite för honom? Om jag har honom i hage/joggar med honom/ rollerblades så går jag inte lika långt.

Så länge han är glad och inte verkar bli så stressad att han inte kan slappna av eller så trött att han inte orkar med promenaderna så är det väl bara underbart att vara ute mycket :D

Nu går jag inte jättemycket med mina damer, men minst 1½ timme per dag blir det och ofta rastgårdsbus på det. Utöver rastningsrundorna runt huset då.
På sommaren kan jag lätt, om jag har tid, gå 3-4 timmars långpromenader med dem. I sommar har jag dessutom små planer på att försöka ge mig ut på riktiga långvandringar med dem :D

Åh vad roligt :D Jag är också väldigt nyfiken på vilken/vilka kennlar du ser åt och svarar gärna på frågor om vad som helst!

Galathea: Ja, ni verkar sannerligen passa bra ihop. Även fast jag inte känner någon av er, så syns det. Jag har inte träffat någon affe ännu, men jag blir onekligen sugen på deras "väsen" när ni pratar så gott om dem :D

134643: Det låter som att Grimm blir välmotionerad, men det låter inte för mycket för en vuxen whippet. Springer han och busar när han är i rastgård, eller nosar han bara runt?

Kl

Igår fick jag nummerlapparna till Vilsta whippetutställningar. Jag blir alltid så hiskeligt nervös när de kommer :p

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 959
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 054
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar