FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

*KL*

Kommer ni ihåg när Waha var tjockis i somras? Precis efter borrelia, trasiga tassar osv?
48106_1282410470.jpg

Jag upptäckte idag när jag vägde henne att hon väger lika mycket igen!
Meen, den här gången med en lite annan kropp :D
182739_1797618631400_1567794103_31857678_7375862_n.jpg

Muskler väger mer än fett :D
Hon väger nu 20,9kg. När jag hade lyckats få henne smalare efter tjockistiden låg hon på ca 19kg. Ett tag blev jag lite fundersam eftersom jag hade för mig att hon väger precis över 21kg i toppkonditon och började undra om muskler verkligen kunde få henne att väga så mycket mer. Jag hade nog inte behövt fundera så mycket på det :p

Nu ska jag försöka få till samma makeover på Zala.. Hon var tjockis samtidigt som Waha, nu har hon blivit för smal efter att ha varit dålig i magen. Jag vill ha henne i samma konditon som Waha så att hon blir ännu snyggare än sin dotter.

Senast ändrad:

Hon är skitsnygg :love: Jag ska försöka ta uppställningsbilder på mina och mammas innan jag åker härifrån. De äter gott här - massa färskfoder, köttfärs, slaktrester och idag har de fått pannkakor också. Får skynda mig att fota innan de ser ut som julgrisar :p Fast de springer ganska mycket också, och busar - Khaki och Sima kan inte få nog av varandra. De är samma skrot och korn och biter och sliter och knuffas och flaxar runt och jagas hela dagarna. Ljuvliga att se på så klart :D

:D

Hur går det med helkroppsbild på Sima? :D Fota något bara där hon står med alla fyra ben i marken och fota från sidan, skit i om hon står uppställd eller inte :p

Kikade igenom alla bilder, men inte en enda uppfyller de kriterierna :p Nytt försök i morgon.

Vilken vältränad tjej!:love: Har du några tips att dela med dig av? ;)

Här har det varit så extremt kallt nu den sista tiden så jag och Donnie myser mest i soffan just nu. Dålig kondis har vi fått bägge två. Men vi tinar nog fram till våren..:D

Det enda vi gör är att gå långpromenader varje dag (minst 4-5km) och så får de springa i rastgårdar/fårhagar. Waha är ju dessutom förtjust i att gå i djupsnö, så det gör hon en hel del och det är nog det som hjälper bäst. Hon är aldrig i så fint skick som efter vintern :p

Sedan måste jag säga att det har hjälpt mycket att jag bytte foder. Förut åt hon inte så mycket, men blev ändå tjock utan att bygga muskler. Nu äter hon mycket mer, men bygger muskler istället för att bli tjock. (och nej, vi har inte lagt om något i mängden motion) :)

Den här, fast på väldigt långt håll och i motljus...
DSC06191.jpg

Sen ser resten ut såhär, hehe.
DSC05918.jpg

Anropar proffset - hur lyder domen?

Mitt amatörutlåtande är att hon är rätt klen fram med lite för grund bröstkorg och att hon har ett för rasen alltför sluttande kors, men annars är bedårande vacker :love: :D

Alltså, hon ÄR ju för söt! :love: och jag som sällan bryr mig om öron är helkär i hennes öron på sista bilden :angel:

Jag tycker att hon ser trevlig ut som helhet, även om länd och kors får mig att tänka mer på en whippet/greyhound än en saluki ;) För åldern så har hon nog en helt okay front, halsansättning och underlinje. Bakbenen tycker jag ser lite väl långa ut, men hade länden och korset varit mer raka och "salukilika" hade de nog inte gett samma intryck. På de två första bilderna där hon inte är utdragen lika mycket så tycker jag mig se "bevis" för det :p

Hon är väl bara snart 2 år? Då är hon ju absolut inte klar i kroppen än. Om 1-2 år kommer hon inte se likadan ut som nu. Wahidah tex har nu först, den här vintern, börjat bredda sig över ryggen. Innan har hon varit en i mina ögon tunn skapelse (även om jag träffat många som varit ännu tunnare).

Värt att tänka på också är att salukin SKA variera i typ. Det finns inte ett ideal utan flera, många. Man kan inte skriva en rasstandard i stil med tex schäferns där det står att "vinkeln mellan skuldra och överarm ska vara si och så många grader och mellanhanden ska ha en lutning på si och så många grader".

Det viktigaste är alltid att salukin har en funktionell exteriör, och vad en sådan är varierar beroende på vart de ska springa. Tittar man på salukis i ursprungsländerna ser man högbenta och nätta, längre och kraftigare osv och det är olika beroende på att de kommer från så olika länder och platser.

Man får helt "enkelt" lära sig se: vad i exteriören påverkar vad? Hur vill jag då att min saluki ska se ut?

Bara på mina två så märker jag skillnad och jag tror inte att det enbart har att göra med kondition, ålder osv. Wahidah, hon är en snabb sate, vänder på en femöring och är allmänt knäpp :D Zala, hon är inte lika snabb, men även hon väldigt vändbar och - hon blir "aldrig" trött. Det är oftast Wahidah som blir trött innan Zala. Det är inte stor skillnad, men jag märker det på hur trötta de är på vägen hem från rastgårdar. Zala går först och är glad, Wahidah lunkar nästan bredvid mig.

Tex: om hunden har öppna vinklar (alltså inte så kraftiga vinklar) både mellan skuldra/överarm och i knäleden, hur är den då jämfört med en hund som har riktigt kraftiga vinklar där?
Jämför en saluki med föräldrar från urspungsländerna jämfört med en schäfer.

shadid2010_1.jpg

yrla_uppstalld050430.jpg

Den ena är en travare, den andra en galoppör.

Åh, jag kan skriva i evigheter om det här (vilket nog märks :D) men det är mycket för att jag inte är överförtjust i att kallas för "proffs" på något. Jag kan bara vad jag tycker att alla bör kunna. Titta på era hundar, även om de är av olika raser. Titta på deras exteriör och på deras rörelser i alla gångarter. Jämför dem mot varandra. Titta på alla hundar. Efter ett tag börjar man se samband och blir mer uppmärksam för skillnader och hur de påverkar.

Senast ändrad:

Det var hon verkligen! Men det är inte så konstigt. Vi har för ovana att bli i dålig kondis över sommaren när det är så varmt att vi inte orkar röra oss, sedan åkte hon på borrelia och direkt efter skadade hon trampdynorna illa och tja, när tjockisbilden togs så hade hon inte fått röra sig ordentligt på 1½ månad(!).

men det är mycket för att jag inte är överförtjust i att kallas för "proffs" på något. Jag kan bara vad jag tycker att alla bör kunna.

Jag håller med i vad du skriver om henne och ja, "proffs" är en liten skara som kan kalla sig (om ens någon) men i jämförelse med mig så har du ju betydligt bättre kunskaper angående saluki. Whippkunskap har jag betydligt mer nu än för ett par år sedan och jag suger åt mig så mycket som möjligt av folk jag möter och vad jag läser angående rasens utveckling och rasens uppdelning av show/race osv. Har själv hundar av showlinjer. Något jag inte visste när jag fick Cc, men som framgår med all tydlighet nu när jag vet mer om rasen. Blir intressant att se hur Kakan presterar på LC-banan och vidare i vänstervarvet med tanke på detta.

Vad tycker ni andra salukiägare? Frågar av nyfikenhet :)

Hon är snart två år och har gått från minimager till i ganska ok hull. Hon äter knappt någonting men har energi nog för mina två tillsammans, galenpannan. I december såg hon nästan utmärglad ut i både ansiktet och kroppen jämfört med nu.

För övrigt är jag i Oslo och killarna är kvar hos mina föräldrar över helgen. Blir intressant att se om jag kan sova öht. Saknar dem redan!

Senast ändrad:

photo.php

Längtar efter vår, satt o kollade på valpbilder på Puma o hittade denna, fy bubblans vad söt hon är :love:

Men va F*N!!!! Länkar från FB men varför vill bilden inte synas??????? *arg*

Senast ändrad:

Jag tänkte bjuda er på en liten bilbomb eller två, för nu har jag för en gångs skull nya bilder. Ni som har mig på Facebook har väl redan sett, men ändå. :p

Lite bilder från när det fanns massa snö:

Zoriatösen.
DSC_0064.jpg

Monster älskar snö:
DSC_0132.jpg

Och Zoria älskar pinnar:
DSC_0085.jpg

Som sagt:
DSC_0145.jpg

Här är från när Cerberus övningsjobbade lite med min 14-åriga lillebror:
DSC_0616.jpg

DSC_0645.jpg

DSC_0687.jpg

Härliga bilder!:banana: Speciellt sista med Cerberus och lillebrorsan!

..men vart tog hans ansikte vägen på bild 2?;):rofl:

Och så lite porträtt tagna igår:

Min älskade fina prinsessa:
DSC_0431.jpg

Att jämföra med pappa Zidane:
http://www.khaos.se/zidane_head.php
Och mamma Ingrid:
http://www.khaos.se/ingrid_ingunn_head.php
:D

Prins Cerberus:
DSC_0567.jpg

Och lilla söta Kali:
DSC_0518.jpg

Här är en helkroppsbild på Kali med. Hon har täcke annars och gillade inte att ta av sig det för att fotas, så hon samarbetade inte så väl. Men man ser hur hon ser ut iaf. Det är STOR skillnad mot när jag hämtade ner henne.
DSC_0481.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 052
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar