Finns min ras?

Sv: Finns min ras?

Dalmatiner. :) Ganska lik RR i sättet

Vad kul att du tipsade om det, undrade just varför ingen nämnt dem. Både storleken och pälstypen passar bra, och man får en del vakt och arbetsvilja utan att det blir överrivet. Plus att de är vackra. Det jag funderar på är förigheten. Vad tänker du om det? Är de också frusna som en RR?

Jag tror att Dalmatiner är något mindre föriga än RR. Min uppfattning är att de är ännu svårare att jobba med. Och är ofta mindre aktiva överlag, kräver inte riktigt lika mycket. Är säkert inte heller lika terroristaktiga ;)

Ang hur frusna de är så skulle jag tro att det är samma som RR. Samma pälstyp (förutom att de fäller mer) så det borde vara lika.

Väldigt fina hundar, har själv haft funderingar på att skaffa en prickig :)

- ideal storlek 50-55 cm. Lite mer eller mindre spelar ingen roll.
- lättskött päls, helst kort, så lite pälsvård som möjligt
- ska se ut som en hund och klara att föda normalt. Frisk och sund.
- lättfostrad, förig och samarbetsvillig. Ej jakt.
- ska vakta lite lagom, inte älska allt och alla
- inte alltför självständig, ska hålla sig på tomten och inte dra iväg

Jag tänker såklart direkt på labrador...Jaktlabrador främst då eftersom att jag har erfarenhet av den.
Tycker den passar in perfekt på alla punkter :angel:
Är ju JAKT-labrador, och våra jagar (fågeljakt). Men de går alltid lösa och har aldrig dragit. De är mkt uppmärksamma och följsamma. Lättlärda.
http://www.pixbox.se/pic_show_id31949008.html

Lycka till iaf:)

*glömde, i albumet så är "Malin" och "Diana" labradorer, de andra är Drevrar*

Men en labrador stämmer väl inte in på varken vaktandet och "inte älska allt och alla"? Dom labbar jag känner (jaktavlade) vaktar inte. Dom talar knappt om att nån kommer och skulle glatt släppa in en oinbjuden. Dessutom brukar labradorer vara kända för att älska folk och det va ju något som TS inte ville ha.

Vad kul att du tipsade om det, undrade just varför ingen nämnt dem. Både storleken och pälstypen passar bra, och man får en del vakt och arbetsvilja utan att det blir överrivet. Plus att de är vackra. Det jag funderar på är förigheten. Vad tänker du om det? Är de också frusna som en RR?

De vi har haft (har blivit ett antal genom åren då mina föräldrar bedrev dalmatineravel mellan 1968 och fram till för ca 15 år sedan, kenneln är i dagsläget vilande och kommer troligtvis så förbli) har inte varit ett dugg frusna någon av dem, utan de har gladeligen varit ute trots temperaturer nedåt 25-30 minus. Heldags skidturer (med en av våra dalle-hanar dragandes på mig + syster i hundpulka) var vanliga företeelser när vi var yngre (på 80-talet), och då följde hela dalmatinergänget med.

Förigheten vet jag inte riktigt hur de är i förhållande till RR, men jag tycker att de är lätta att jobba med, och de gillar att jobba (även om de inte har något emot att agera soffpotatisar emellanåt ;)), och har väldigt mkt innanför pannbenet (på gott och ont). Däremot så är de ju inte lika föriga som exempelvis schäfer eller andra rena brukshundar.

Jag älskar rasen, trots att jag för tillfället valt en helt annan ras med mer behändig storlek att hantera även för barnen (västgötaspets).

Senast ändrad:

Korthårig collie! Självklart tycker jag :D

En tik är i den storleken, hanar kan bli betydligt större.

Frisk och sund ras om man hittar bra uppfödare. (Kan rekommendera en kennel).
De kan vara sociala men ändå reserverade i början mot en främling.

Jag säger som jag brukar:

Träffa en boxer och du är såld!

Jag har träffat många boxrar :love: och tyckt mycket om dessa individer men det är inte direkt rasen jag tycker stämmer bäst med min kravlista. Vad var det på min lista som du tyckte passade in?

Ilonas uppfödare sade alltid om RR att "de två första åren är de små djävlar, sedan blir de änglar". Nå, Ilona blev aldrig en ängel men hon tappade väl de värsta djävulshornen efter några år:devil:.

Till TS: Jag känner mig ändå tveksam när det gäller RR, är inte säker på att det är vad du vill ha. Och jag upplever ganska mycket likheter med (mellan)pinscher så gillar du inte dem kanske det inte är rätt.
RR är liksom en ras som man måste vara övertygad om att man vill ha för de är lite...knäppa. Charmiga, absolut, men knäppa och med egna idéer om saker och ting.
Det känns som om du letar efter en lite mer följsam och samarbetsvillig hund men jag kan ju ha fel :).

KH Collie skulle jag kikat mer på om jag vore du.

- ideal storlek 50-55 cm. Lite mer eller mindre spelar ingen roll.
- lättskött päls, helst kort, så lite pälsvård som möjligt
- ska se ut som en hund och klara att föda normalt. Frisk och sund.
- lättfostrad, förig och samarbetsvillig. Ej jakt.
- ska vakta lite lagom, inte älska allt och alla
- inte alltför självständig, ska hålla sig på tomten och inte dra iväg

Jag har träffat många boxrar och tyckt mycket om dessa individer men det är inte direkt rasen jag tycker stämmer bäst med min kravlista. Vad var det på min lista som du tyckte passade in?

Det mesta:
- storleken, tikarna ligger runt 55 cm idag.
- ingen pälsvård (om du inte lyxar till dig och drar en fuktad trasa genom pälsen var tredje vecka)
- Ser ut som en hund (som sprungit in i ett staket ...) Rasen börjar bli ganska frisk, leta efter en hälsomedveten uppfödare.
- Boxrar fungerar som tjänstehundar, så de är definitivt möjliga att fostra. Med rätt stimuli kommer de att vilja samarbeta och - framför allt - lösa alla uppgifter du förelägger dem. Ingen jakthund, men tillräckligt arbetsinriktade för att fungera som eftersökshundar. Underbara sökhundar!
- Älskar det mesta, men kan visa tydlig skärpa när det behövs. (Min tik är klockren, ytterst kärvänlig, men mycket skarp om någon uppfattas som ett hot. Stod längst ut i kopplet och agerade mot spökena på MH-testet. Hon visar samma beteende om någon dyker upp plötsligt vid en kvällspromenad eller beter sig underligt.
- Vår går lös på tomten jämt. Krävdes lite träning med långlina när hon var ung.

Det känns som om du letar efter en lite mer följsam och samarbetsvillig hund men jag kan ju ha fel :).

Ja, det är precis vad jag letar efter. Hade det funnits en större variant av lancashire heeler hade den varit given. Men det gör det inte, och därför hoppades jag få upp ögonen för nya raser. Alla svar har hjälpt mig att fundera i lite nya banor och det tror jag är bra.

Jag måste fått någon form av avart av RR för min är verkligen inte någon :devil: och har inte varit heller. Inte värre än vad någon annan valp/unghund kan va, tror jag..:crazy: Hon är nu 16mån så hon borde ju va inne i sin värsta period..

Hon hittar inte på en massa dumheter när hon är själv, förutom att hon sover i soffan:grin: (vilket hon egentligen inte får).
Hon hittar inte på några dumheter utomhus heller och har inte några hyss för sig.

Men med tanke på hur hon ser ut, defiinitivt inte efter rasstandard på många sätt, så borde jag väl inte va förvånad över att hon inte är som alla andra.

... Hade det funnits en större variant av lancashire heeler hade den varit given. Men det gör det inte, och därför hoppades jag få upp ögonen för nya raser. ...

Har du funderat på heelern men vill ha en lite större så tycker jag du ska fundera på västgötaspets. De är förvisso mindre än 50-55 cm, men de har mycket av det du vill ha; vallarens förighet (i lagom mått..), vaktar lite, är inga träningsnarkomaner men gillar att vara aktiva, har världens mest lättskötta päls, är intelligenta, envisa, roliga och - tycker jag - lättfostrade. I all fall om man inte är ute efter tävlingslydnad, för där måste jag erkänna att jag misslyckats! De är inte inte direkt intresserade av andra människor, bara de som ingår i deras egen flock. Går utmärkt att ha lösa.

Sen tycker jag ju också att de är vackra, ser ut som hundar och är oemotståndligt tilltalande med sin kavata kaxighet och robusta personlighet.

Ja, det är precis vad jag letar efter. Hade det funnits en större variant av lancashire heeler hade den varit given. Men det gör det inte, och därför hoppades jag få upp ögonen för nya raser. Alla svar har hjälpt mig att fundera i lite nya banor och det tror jag är bra.

Om jag vore i din sits skulle jag nog kolla mest på hoffe, beauceron och korthårscollien av de raser som diskuterats i tråden. Dock vara noga med mentaliteten i alla tre, kanske mest i collien men om jag inte minns fel(rätta mig gärna!) så kan det vara bra även i de andra två raserna.

Hos de bra kennlarna inom collie har de kommit en bra bit framåt med kh collies, då menar jag de som inriktar sig mot bruksavel och inte utställningsavel (som hos många andra raser som t.ex schäfer). Det är inte lika stort problem med KH som det är hos LH. Så att hitta en bra KH collie bör vara lättare än en LH just på grund av att alla ville ha en Lassie förut och det var då det gick riktigt dåligt i aveln speciellt med de LH.

Oavsett så tycker jag att man ska vara noga med att kolla upp mentaliteten hos alla raser. Ha gärna referenser också som visar på att det är en bra kennel, prata med folk och prata med uppfödaren själv.

Ja, det är en av de raser jag har funderat på. Andra raser är korthårig collie, vit herdehund, groenendal och givetvis schäfer. Jag vill ha vallarens följsamhet och lyhördhet men jag kan inte riktigt erbjuda den perfekta aktivitetsnivån. Det är lika bra att vara ärlig mot sig själv och inse att jag inte kan skaffa en hund som är träningsnarkoman när jag inte är det själv.

Berätta gärna mer om beauceron.

Jag har varit lite upptagen, men ska försöka klämma in lite om beauceronen här nån dag framöver, hoppas det inte gör något att det dröjer lite. :)

Beauceroner är generellt följsamma och lyhörda men inte extrema arbetsnarkomaner, de kan jobba mycket om man vill det men även koppla av om man vill göra det.

Sen är det ju klart att har man dragit upp dem till en högre nivå av arbete under en period så kan det ju ta ett tag innan de varvar ner till en lägre intensitet men de är inga träningsgalningar som måste aktiveras flera timmar per dag 7 dagar i veckan för att må bra.

Hos de bra kennlarna inom collie har de kommit en bra bit framåt med kh collies, då menar jag de som inriktar sig mot bruksavel och inte utställningsavel (som hos många andra raser som t.ex schäfer). Det är inte lika stort problem med KH som det är hos LH. Så att hitta en bra KH collie bör vara lättare än en LH just på grund av att alla ville ha en Lassie förut och det var då det gick riktigt dåligt i aveln speciellt med de LH.

Oavsett så tycker jag att man ska vara noga med att kolla upp mentaliteten hos alla raser. Ha gärna referenser också som visar på att det är en bra kennel, prata med folk och prata med uppfödaren själv.

Hehe, jag menade mest att folk skulle rätta mig om jag hade fel i att det fortfarande finns tveksamheter i mentaliteten hos hoffe och beauceron(den senare var jag intresserad av för några år sedan och då vet jag att det inte alltid såg jätteroligt ut). Jag har en korthårscollie själv, så där vet jag att man måste vara noga, tyvärr finns det fortfarande en del rädslor i rasen och det är skillnad från uppfödare till uppfödare vad man anser vara en god mentalitet och vad man hittar på ursäkter för när siffrorna ser trista ut på MH-protokollen.

Ahaa du tänkte inte på collie då? :p

Ja, rädslor finns men det är mindre hos kh collies än hos lh collies som jag tidigare skrev.
Jag röstar iallafall för bruksinriktad avel, där har man en större chans att hitta en bättre hund generellt eftersom de inte avlar så noga efter utseendet.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 943
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattungen på Ölandsbron
  • Uppdateringstråd 30