Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dalmatiner. Ganska lik RR i sättet
Vad kul att du tipsade om det, undrade just varför ingen nämnt dem. Både storleken och pälstypen passar bra, och man får en del vakt och arbetsvilja utan att det blir överrivet. Plus att de är vackra. Det jag funderar på är förigheten. Vad tänker du om det? Är de också frusna som en RR?
Jag säger som jag brukar:
Träffa en boxer och du är såld!
- ideal storlek 50-55 cm. Lite mer eller mindre spelar ingen roll.
- lättskött päls, helst kort, så lite pälsvård som möjligt
- ska se ut som en hund och klara att föda normalt. Frisk och sund.
- lättfostrad, förig och samarbetsvillig. Ej jakt.
- ska vakta lite lagom, inte älska allt och alla
- inte alltför självständig, ska hålla sig på tomten och inte dra iväg
Jag har träffat många boxrar och tyckt mycket om dessa individer men det är inte direkt rasen jag tycker stämmer bäst med min kravlista. Vad var det på min lista som du tyckte passade in?
Det känns som om du letar efter en lite mer följsam och samarbetsvillig hund men jag kan ju ha fel .
... Hade det funnits en större variant av lancashire heeler hade den varit given. Men det gör det inte, och därför hoppades jag få upp ögonen för nya raser. ...
Ja, det är precis vad jag letar efter. Hade det funnits en större variant av lancashire heeler hade den varit given. Men det gör det inte, och därför hoppades jag få upp ögonen för nya raser. Alla svar har hjälpt mig att fundera i lite nya banor och det tror jag är bra.
Ja, det är en av de raser jag har funderat på. Andra raser är korthårig collie, vit herdehund, groenendal och givetvis schäfer. Jag vill ha vallarens följsamhet och lyhördhet men jag kan inte riktigt erbjuda den perfekta aktivitetsnivån. Det är lika bra att vara ärlig mot sig själv och inse att jag inte kan skaffa en hund som är träningsnarkoman när jag inte är det själv.
Berätta gärna mer om beauceron.
Hos de bra kennlarna inom collie har de kommit en bra bit framåt med kh collies, då menar jag de som inriktar sig mot bruksavel och inte utställningsavel (som hos många andra raser som t.ex schäfer). Det är inte lika stort problem med KH som det är hos LH. Så att hitta en bra KH collie bör vara lättare än en LH just på grund av att alla ville ha en Lassie förut och det var då det gick riktigt dåligt i aveln speciellt med de LH.
Oavsett så tycker jag att man ska vara noga med att kolla upp mentaliteten hos alla raser. Ha gärna referenser också som visar på att det är en bra kennel, prata med folk och prata med uppfödaren själv.