Finns min ras?

Sv: Finns min ras?

*KL*
Om min perfekta ras inte finns så kanske ändå min hund finns...
Jag ringde på en annons idag och ska titta på den på måndag :love: :love:
Återkommer med mer information.

Och nu är jag med hund :love: Det blev en hanvalp, 50-50 lapsk vallhund och beauceron. Parningen var inte avsiktlig men resultatet verkar ha blivit bra. Har träffat båda föräldrarna och tror att det finns förutsättningar för att få den storlek, pälstyp och temperament jag vill ha, om jag gör min del av jobbet.

Tills vidare kommer den bo kvar hos uppfödaren tills vår gamling fått somna in och allt är i ordning för att ta emot den.

Och nu är jag med hund :love: Det blev en hanvalp, 50-50 lapsk vallhund och beauceron. Parningen var inte avsiktlig men resultatet verkar ha blivit bra. Har träffat båda föräldrarna och tror att det finns förutsättningar för att få den storlek, pälstyp och temperament jag vill ha, om jag gör min del av jobbet.

Tills vidare kommer den bo kvar hos uppfödaren tills vår gamling fått somna in och allt är i ordning för att ta emot den.

Härligt! Har du någon bild på underverket? :love:

Tänkte också på korthårig collie, tikarna kan ju vara lite mer reserverade om man vill ha en som inte äälskar människor. Men det är som sagt - då bör man ju lägga ner lite tid på att hitta en bra uppfödare som använder sig av bra linjer. Men det finns många som har bra mentalitet på sina korthårscollie.

- ideal storlek 50-55 cm. Lite mer eller mindre spelar ingen roll.
- lättskött päls, helst kort, så lite pälsvård som möjligt
- ska se ut som en hund och klara att föda normalt. Frisk och sund.
- lättfostrad, förig och samarbetsvillig. Ej jakt.
- ska vakta lite lagom, inte älska allt och alla
- inte alltför självständig, ska hålla sig på tomten och inte dra iväg

Du sa att du ville ha nya idéer, skulle tro att du inte tänkt på "min" hundras Lagotto Romagnolo
Har inte alls det där slanka utseendet som du nämnt att du gillar utan ser mer ut som en riktigt skogsmulle men hanarna är upp till 50 cm höga.

Om du får en lättskött päls krävs bara klippning någon gång ibland ( dock finns dem som har riktigt med problem vad gäller tovor, speciellt på vita lagottos)

Rasen är frisk och sund för den har avlats på funktion och inte utseende bortsett från vattenhundspälsen.

Min vovve är mycket förig tack vare kontaktarbete, alla lagottos är lättlärda och träningsvilliga men kanske inte för högre lydnadsklasser då de lyder när de känner för det.
Jaktinstinkten har medvetet avlats bort í den mån det går. Min springer efter saker som rör sig och spårar om han stöter på ett spår men han drar oftast inte långt bort, någon gång är han borta länge men inte på avstånd utan mer att han söker av samma område länge. En gång drog han efter rådjur och jag trodde att det var kört men han kom tillbaka en väldigt kort stund senare och då var han riktigt nära rådjuret när han fick syn på det så någon betydande jaktinstinkt har han inte. Nu vid tre års ålder drar han nästan aldrig och kan vara lös, undantaget är vid vatten, han älskar att simma och drar till sjön när han får lukt på den.
Gizmo varnar när det kommer någon och ogillar stora, läskiga karlar men han kommer överrens med de flesta, han är dock inte speciellt sugen på att lära känna allt och alla.
Lycka till med rasvalet :D

Och nu såg jag att du redan hittat en vovvis xP

Du sa att du ville ha nya idéer, skulle tro att du inte tänkt på "min" hundras Lagotto Romagnolo
Lycka till med rasvalet :D

Och nu såg jag att du redan hittat en vovvis xP

Tack för tipset - även om jag redan gjort mitt val är det kul att höra vad folk gillar med olika raser :) Nu är hundköpet klart för den här gången men om 3-4 år är det dags igen och då vet man aldrig vad jag är ute efter :angel:

Lagotto är jättefina, jag har träffat ett par stycken men de var mycket mindre. Trevliga hundar låter det som.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 943
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023