***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Fin häst!

Jag tror du höjer händerna för att få ner din tyngdpunkt. Försök istället att använda magen som bättre stöd, tänk"skjuta in byrålåda" och känn att du har tyngden i ditt kraftcentrum så ska du se att händerna kommer ned. :D

Miedo:
Räta upp dig! Tänk att du har en blomma på hjälmen som växer upp, upp och rötter i fötterna som växer ner, ner. Ser mjukt och fint ut i övrigt, kommer du nu bara ned i sadeln lite och "växer! i din sits kommer hästen också att gå med mer bärighet! :bump:

kl

Satte upp kameran idag när jag red i ridhuset. Har klippt bort det mesta när vi är ur bild så det inte ska bli så tråkigt att kolla på så det kanske ser lite konstigt ut.

Hästen var en riktig åsna när vi gick till ridhuset och försökte resa sig för att hon var tvungen att gå dit utan kompisen (något som gick alldeles utmärkt förra veckan) så försökte mest få henne lugn och sansad och avslappnad.

Vet att hon ska fraaaaam mer! Men vi jobbar på saken. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=KmkkRxCZGZ4

Haha så tänker jag med, jag går och drömmer om att det gärna får komma en trettio cm puder så man kan galoppa på en stor åker, men vi hästmänniskor är väl ett släkte för sig!!

Räta upp dig! Tänk att du har en blomma på hjälmen som växer upp, upp och rötter i fötterna som växer ner, ner. Ser mjukt och fint ut i övrigt, kommer du nu bara ned i sadeln lite och "växer! i din sits kommer hästen också att gå med mer bärighet! :bump:

Tack! Jag blir så frustrerad över hur jag sitter, det värsta är att jag sitter sämre på Ninya än andra hästar... Försöker jag räta upp mig liiiite extra så går blir det knappt någon skillnad. När jag verkligen försöker luta mig mer tillbaka så blir det bara ett himla skumpande :crazy: även när jag fortsätter sitta så och försöker vara följsam så sluta det ändå med att jag sitter som vanligt igen utan att jag märker det :grin:

Fast nu senaste halvåret så dyker det åtminstone upp korta stunder då jag sitter rätt, i alla fall vissa pass, vilket inte hänt åren innan på Ninya - så det det går åt rätt håll men väldigt sakta...

Hmm...när man rider fram o ska ha sin häst i en lägre form så kräver ändå det att den är rund. Om du tittar på din film så är Attack bara låååång o rak, inte rund. Då innebär det att han hänger på bogarna o har vikten fram istället=inte så bra. Du måste hålla i tyglarna lite grann för att få rätt form även vid joggningen, mata på med skänkeln o fånga upp i handen.

I höger varv går han konstant med framdelen utanför bakdelen= vänster bog måste in. Led in framdelen framför bakdelen, flytta inte ut bakdelen.

I galoppen far han iväg lite okontrollerat och du skulle istället göra fattning-avbrott många många ggr så han lär sig att sätta sig lite på bakbenen istället för att fara iväg framåt. Överhuvudtaget behöver ni göra många många övergångar i ett pass, både skritt-trav-skritt och galopp-trav-galopp.

Du är ju ambitiös o vill nåt med din ridning, det vore nog en riktig hit för dig om du hittade någon bra tränare som du kände förtroende för o som hjälpte dig vidare.

Han har fått vila och busa nu i några dar för att jag haft migrän så han var lite "oriden" och lite små stel och då blir han lång o rak men det lossnade mer o mer så idag bör han vara lite smidigare. Och sen så är det svårt att hålla i de dära tyglarna :angel:

Jag brukar göra skritt-galopp-skritt fattningar ett par gånger när han är såpass lugn och sansad att det går att fatta galopp mer än en gång. Men igår så fick han lov att galoppera långsidan ner och det gör vi extremt sällan just för att han blir lite pigg och drar gärna iväg.
Så fullt medveten om att han drar iväg där och att det är mindre bra men man ska ha lite roligt ibland också och han blev glad av det.
(fattar i princip aldrig galopp från trav för jag hänger inte med själv då och gör pissdåliga fattningar även om trav kanske vore bättre för honom så tar jag hellre en halvbra fattning ur skritt än en pissdålig från trav)

Idag bör det förhoppningsvis bli lite mera ridning av mig

Men jag sitter väl lite bättre nu än vad jag brukar? :D *hoppas*

Ja det gör du!:) Du ser mer stabil ut i bålen än förut o sitter stilla. Men du kan bli mer aktiv utan att röra dig mer, rid mer med rumpan o sätt igång dom där lata bakbenen!;)

Själva fattningen som jag såg var inte så dum, det var mer att du tillåter honom att rusa iväg ned för långsidan som jag tänkte övergångar...och om han nu gör på det viset så hade jag aldrig låtit honom dra den vägen oavsett hur pigg o busig han är.

Jag är ju inte så himla "på" att kommentera filmer här i tråden men jag vet att du kämpar på med dig själv o din påwnie o ni har gjort väldiga framsteg sen jag såg din första film här.:banana:

Shiiiit vad fin hon har blivit! Jag blev nästan lite kär. :love: :D

Vad söt! Är det en ponny? (har noll koll sen tidigare). Verkligen supersöt. MEN: Jag tycker den ser så stabbig ut bak, både i traven och galoppen?

Corax, tack kul att höra:)
Mackan: Ja det är en D-ponny, connemara. Håller helt med dig, jag hoppas det kommer bli lite mer fjong på dom där bakbenen när hon blir starkare, har sett att det kan glimta till ibland, men jag antar att det tar sin tid eftersom hon inte har gångarterna naturligt utan det måste liksom ridas fram....

Jättefin ponny! Det syns att hon har anlag för att bära sig bra!

Det jag (i alla välmening, jag känner ju inte till er) funderade på var hur det blir om du släpper fram näsan lite och rider henne mer framåt? Om bakbenen tar för sig mer då? Hade varit intressant att se henne i en friare form, kanske i lättridning!

Jag har inget mer roligt än detta eftersom kameran dog efter någon minut... typiskt

Ställde upp ett hinder för att skutta lite som uppvärmning men så blev det ju himla bra eftersom vi skulle rida genom några program och ridhuset är för stort så hindret fick även vara en markering ;)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Wq-3DoeTIjE

I morgon är det klubbdressyr på ridklubben och vi åker dit och rider genom LC:1. Men annars i år är tanken att rida en godkänd LA :)

Senast ändrad:

*kl*

Filmade dag två av träningarna i helgen :)

Båda träningspassen lade vi fokus på kvaliteten i lösgjordheten, takten och samlingen. Vi gjorde nästan exakt samma övingar som jag fick göra när jag tränade för danska Bjarne för ett par veckor sedan, känns bra att vi jobbar på rätt saker!

Vi ville att han skulle vänta kvar, inte rinna iväg från mig. Framförallt i galoppen där han gärna blir för snabb i benen och då lätt tappar 3takten. Och att jag hela tiden lättar ur för att checka att han ligger kvar i samma balans trots att jag vilar benen mot hans sidor (han har liiiite lätt för att tro att skänkeln alltid betyder full fart framåt…).

Vi använde oss av mycket öppna och sluta på voltspåret för att komma åt honom yttigare, fånga upp vänsterbogen och det högra bakbenet. Red några bytesserier där vi ville att han skulle ligga kvar inom ramen och inte fuska med sitt vänstra bakben när han landar, då fick vi väldigt fina och raka serier ända ner till vartannat! Mattias tittade på några piruetter också – de har blivit otroligt mycket bättre! Bara att komma ihåg att ha honom i ramen och vända mjukt men distinkt.

Dock kände jag av att Ådi hade lite träningsvärk andra dagen(filmdagen givetvis..) då det inte blev samma stunns och kraft i steget som dagen innan. Men det betyder ju bara att det är på rätt spår – styrkearbete är ju precis det han behöver!:)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=w1E9eDQtfbE

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
724
· Visningar
48 606
Senast: sthu
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17