***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Pisan- Gud, vad din häst rör sig bra!!! Otroligt fin, blir lite avundsjuk ;)

Jag vet inte vad som hände med filmen när jag klippte och laddade upp den, för jag upplever att den blev lite konstig i flödet efteråt och att han faktiskt ser ojämn ut så jag förstår ju att du frågar. Tvekade faktiskt lite om jag verkligen skulle lägga upp den just därför. :p Men innan jag laddade upp den så ser varken han eller filmen ojämn ut.
Han får taktmissar ibland dock, när jag ber om mer framåt och inte ger honom något stöd, om det är det du menar annars? Jag upplever det som en styrkegrej, eftersom det försvinner ju mer muskler han får och ju bättre kondition han är i. Och just nu är han inte särskilt igång.

Rådfrågade min närmaste expertis, syrran på FB och sambon : P

Syrran (är diplomerad beridare, hon) säger ja ojämn, möjligtvis vänster knä.

Sambon (är ljudtekniker och kan detektera taktfel som en blodhund på frollic, han) säger takten är off... det är nog vänster som är stummare..

Så helt ute och cyklade kan jag inte ha varit! Men det är nog uppladdningen..

Ok då är ni tre som har fel!:D Hästen travar rytmiskt, sen att den ruskar lite på huvudet när volten blir mindre gissar jag är pga den är van att vara lång i formen o har ingen större lust att korta sig. Jag har ju sett den här hästen på en hel del filmer när den befanns sig hos Marwin och den är ju ingen dressyrstjärna som har lätt för att korta sig utan protesterar naturligtvis då. Men den är ju en underbar promenadhäst som går med på det mesta o får den gå lång med halsen o huvudet där den vill så är den mycket taktmässig så även på denna film!

Skulle vilja beteckna den som den perfekta ridskolehästen med den traven.:banana:

Är det bara jag eller är den ojämn?

Jag håller faktiskt med, jag skulle säga att det är något där som jag skulle reagerat på, men sen kan det säkert finnas förklaringar, det är ju jättesvårt att se något ordentligt på filmen.

Jo det kan säkert vara som du säger, det är ju jättesvårt att se på filmen, så det kan säkert vara förklaringen, jag har inte sett den där hästen vad jag kan minnas.

Jag skulle ju vilja säga att när 3 personer, varav en inte kan häst men som istället har ett enormt bra öra, säger vänster bak, TS själv tycker den ser oren ut och nu även tracys, så skulle man kolla upp den istället för att langa fram ursäkter. Misstänker man hälta (eller annat obehag) så kollar man ju upp det för att vara helt säker på att man inte rider runt på en häst som har ont!

Senast ändrad:

kl

Ny film på min unghäst!

Första gången jag sitter ner längre stunder på honom, första gången jag rider med min dressyrsadel på honom. Försökte tänka mer näsan fram hela passet och det var nog tur, ser på filmen att han fortfarande är bakom för det mesta så annars hade det väl varit värre :o.

Och nej, jag vet inte varför jag höjer mina händer en decimeter så fort jag sätter mig ner...

Kommentarer? :)

http://www.youtube.com/watch?v=VwTiB8MINxw

Håller med att något stör ögat när man ser hästen röra sig.
Att klanka ner på någon som inte kan häst tycker jag är lite lågt, de är nästan bättre på att se konstiga saker för de lägger inte in någon värdering.
Det finns väldigt många "hästmänniskor" som inte känner eller ser om en häst är halt.

Jag skulle ju vilja säga att när 3 personer, varav en inte kan häst men som istället har ett enormt bra öra, säger vänster bak, TS själv tycker den ser oren ut och nu även tracys, så skulle man kolla upp den istället för att langa fram ursäkter. Misstänker man hälta (eller annat obehag) så kollar man ju upp det för att vara helt säker på att man inte rider runt på en häst som har ont!

Öhh och vad ska hon kolla menar du? Filmen eller? För ingenstans skriver hon att han var ojämn i VERKLIGHETEN utan att det bara ser ut så på filmen när den är uppladdad! Men du kanske missade den meningen?

Och sen är ju inte jag hästägare, fodervärd eller har någon som helst koppling till Solvira så vad du menar med ursäkter för att inte kolla hästen det vet inte jag? Men jag har sett denna häst på otaliga filmer här förut men då med den dåvarande fodervärden och även då reagerade han surt när han blev intryckt i en form han minsann inte tänkte gå i.

Det visas ju en mängd filmer här o det är väldigt ofta som någon har någon form av sjukdom enligt de som tittar på filmerna och har dom inte en sjukdom så är dom felridna eller nåt annat som är tokigt. Om hästen inte är uppenbart halt så tror jag att det är svårt att bedöma från en så här kort filmsnutt som dessutom är filmad med en uppställd kamera, huruvida den har något som helst fel på sig o det är det jag reagerar på. Att uttala sig så tvärsäkert att Solvira i detta fallet bör uppsöka veterinär efter att man sett den filmen det kan nog inte ens en erfaren veterinär göra!

Senast ändrad:

eh? Ponnyryttaren pratar ju om sin familjemedlem som inte är hästmänniska men som är bra på att höra takt? :D Du har helt snurrat till det, det är ingen som klankas ned på.

KL
Jag tycker det blir lite absurt att påstå att hästen är halt och bör undersökas av veterinär. Solvira rider med en skadad axel dvs hon kan knappt använda tyglarna. Om det då blir en taktmiss ngngång på en i för övrigt mycket taktmässig häst, så känns det inte särskilt märkligt.

Han är fin din guling men det är lite svårt att ge kritik på en sån film tycker jag! Men försök variera lite mer såsom du brukar göra, har jag sett förut? Det blir lite mycket runt runt i samma takt på volten.

Kan säkert vara lite mer enformigt, det här ar bara precis i slutet av passet, hade redan ridit i en halvtimme men det var fullt med hästar då så ingen idé att rigga kamera. Satte upp kameran för att se lite hur det ser ut, inga speglar i ridhuset så bra att kunna jämföra med känslan. Jag trodde att han var högre i formen och framför lod, men så var det ju inte :p Men jag höll mig mest på den volten för att det skulle synas.

Men jag tycker det är svårt att hitta inspiration till ridhuspassen nu, hade helst ridit ut men isgatorna tillåter inte det tyvärr...

Jag hoppas att du inte tar illa upp nu, men jag tänker välja att inte följa ditt råd om att kolla upp honom. ;) Jag har haft honom i 11 år och känner till hans rörelsemönster väldigt väl. Jag vet också hur han beteer sig och reagerar i olika situationer och jag känner som sagt igen taktmissarna. Jag upplever ingen hälta, och jag skulle tro att om jag missat det så hade nog min tränare (som stod i ridhuset och kommenterade oss även om vi inte tränade) sagt till om han sett ofräsch ut.
Och som sagt. Jag håller med dig om att filmen ser ojämn ut sedan jag laddade upp den, men filmen som ligger på min dator gör det inte. Därmed känner jag mig ganska säker på att det inte är någon hälta på gång. Jag vet att det är lätt att säga men ibland blir det ju knas när man laddar upp filmer. :D

Ja, det är ju din häst. Men jag har mycket svårt att se att den skulle vara 100 på datorn och 96 när den hamnar på internet sas. Det är klart det kan vara ett hjärnspöke! Men hade jag varit du hade jag inte nöjt mig med ganska säker utan hade velat vara helt säker, särskilt som det inte bara är en person, utan flera som tycker sig se ojämnheten.

(Här tänkte jag mer generellt, inte bara solviras häst) Kolla upp om man misstänker hälta (eller annat obehag), det kan det vara så enkelt som att plocka ner ryttaren och longera, då kan vi ju utesluta att det är obalans från dennes sida, eller kontakten på tygeln som gör att den ser ojämn ut. Eller om sadeln är boven. Exempelvis. Då ska ju taktmissarna försvinna. Eller nickande, gapande, tjurighet, 'stretande', spjärnande (en häst jävlas ju aldrig) osv. Eller kan man sätta upp en annan ryttare som kan göra en statusbedömning genom känsla (vilket är nyttigt även om hästen är kärnfrisk och träningen går bra). Det tar inte många minuter, kräver inte en massa resurser, men är ett enkelt sätt att checka statusen.

(btw, det var ni som sa vet. inte jag.)

Fast det är ju absolut inget ovanligt att kvalitén blir sämre och nästan lite hackig ibland när man lägger upp filmer på tuben tex. Kan vara stor skillnad mot de man har på datorn och läser av från hårddisken och den man läser av från nätet. Så det kan absolut stämma! Har själv sett det flera gånger. Det som händer är att programmet du laddar upp filmen genom (tuben, photobucket osv osv) gör om formatet på filmen och då kan sådana saker som takt förändras ganska mycket.

Vet en på buke som har jätteproblem på sin dator att när hon lägger upp filmerna så blir hästen lite ihoptryckt och ser springig ut och nästan lite oren. Lägger hon upp exakt samma film från en annan dator ser det helt annorlunda ut (hästen blir ej ihoptryckt, kanonfin takt och i bra arbetstempo som inte alls ser springit ut) fast det är uppladdat i samma program och samma format. Så nog händer det!

Ja, det är ju din häst. Men jag har mycket svårt att se att den skulle vara 100 på datorn och 96 när den hamnar på internet sas. Det är klart det kan vara ett hjärnspöke! Men hade jag varit du hade jag inte nöjt mig med ganska säker utan hade velat vara helt säker, särskilt som det inte bara är en person, utan flera som tycker sig se ojämnheten.

Med tanke på att det är lika många personer som INTE ser nåt fel på filmen o Solvira dessutom tydligen har en tränare som står i mitten så kanske det är dags att du lägger ned din domedags kommentar?

Jag kan hålla med om att det finns otroligt många hästar ute i landet som rids med nån slags defekt o det är tråkigt. Men därifrån till att sitta o leta fel o på ett sätt hota ryttaren genom att säga: "Nåja, JAG hade minsann kollat upp hästen om 3 människor på nätet sagt så!"
Det är långsökt tycker jag.

Gabby: Du är inte ensam om att ha tappat inspiration! Den senaste veckan har det varit ned till minus 20 grader här o att lasta o åka till ridhuset känns ganska tungt då...men vi har ju äntligen fått lite snö så nu kan vi rida ut o galoppera i snön o genast blev allt mycket roligare!:bump:

Tänk vad lite snö kan göra för oss knäppa hästmänniskor!

Jag har upptäckt att andra människor tänker:
Snö = skotta! :crazy::eek::mad:
Jag tänker:
Snö = galoppa!! :bump::banana::D (sen skottar jag gladeligen fram bilen för att ta mig till stallet innan nån förstör snön)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
724
· Visningar
48 604
Senast: sthu
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama