Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***
Mackan: Inte min, utan ridskolehäst som jag hyrt periodvis i drygt tre år
Precis som du säger väldigt trevligt temperament när man rider (oftast, ganska lätt för att bli taggad/överpigg också) men väldigt djup och rund i bröstkorgen, ful överlinje m.m.
Har tyvärr endast ridskor och short chaps, red i mina vanliga vinterskor här då mina ridskor är himla kalla på vintern. Återigen ser du helt rätt, man hamnar verkligen ovanför henne i sadeln, känns väldigt mycket bättre att sitta utan sadel. Hon går att få igenom helt i kroppen om man först får henne helt uppvärmd, gärna galopparbetar en del så hon blir i princip "för" framåt, och sen lyckas lösgöra och få koll på den energin. Men det lyckas ju långt ifrån varje pass.
PathOfClovers: Ärligt talat så kommer inte benen så mycket längre ner hur jag än gör, jag är kortbent och hon är väldigt rund. Händerna försöker jag tänka på, men förtränger oftast i alla fall. Måste bli bättre på att rätta framåt och för benen istället för att trixa med händerna när hon inte hamnar som jag tänkt. Och sitsen skäms jag över, har alltid haft problem med att jag lutar framåt och/eller svankar och av någon anledning blir det alltid ännu värre på Ninya än andra hästar. Tror det beror lite på sadeln och att Ninya helt enkelt är rätt stark (vilket jag ju absolut inte borde kompensera med att luta framåt
)
SaraMara: Näe, det är ju inte meningen
... Som jag skrev till PathOfClovers så har jag alltid haft problem med att jag svankar och lutar framåt (även på marken utan häst) och det blir ännu värre på Ninya än andra hästar. Ibland är det bättre vissa dagar jag rider och ibland värre, märker nästan aldrig av det förrän efteråt
Skrattar gör jag redan regelbundet när jag rider, brukar resultera i att Ninya far iväg någonstans...
Jag galopperade en kvart innan jag blev filmad, och hon blev himla taggad så målet är just att få henne att kunna trava lugnt och koncentrera sig på annat än att springa. Svårt att leka fram mer "tjo och tjim" på vintern på henne, hon tycker det är skitkul och att det är totalt onödigt att koncentrera sig på annat efter det - på sommaren däremot är det skitbra att göra det, när hon inte är så laddad redan från början.