***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Hon är framme på handen, i princip alltid i slutet av passen, länger jag tyglarna tre decimeter så länger hon halsen framåt-nedåt tre decimeter. Hon vill framåt hela tiden och när jag rider vanliga lektioner på henne har jag aldrig någonsin fått höra att jag ska driva eller få fram henne mer under de senaste fyra åren. Just för att hon alltid svarar framåt men inte lika gärna bakåt. När hon lyssnar både framåt och bakåt bra så går det ju att rida mer framåt och släppa fram henne mer, men vi kom aldrig riktigt dit denna gången (vilket säkerligen har en stor del att göra med att jag hade en dålig sits-dag och använder händerna istället för benen många gånger).
Trots mina bortförklaringar här så är jag med dig och tycker själv målet är att plocka fram mer energi, för när hon är riktigt framåt och samtidigt lyssnar och är igenom så blir det riktigt bra. Men rider man på innan man får det att funka i lägre tempo så blir det bara dragkamp och mer spänd häst.

Energin är bland det bästa med Ninya, men den är inte helt lätt att hålla koll på.

Nej du har helt rätt. Men om någon lägger ut en film och man inte får kommentera ryttaren och inte hästen heller varför lägger man då ut en film?

Hur kan man separera det ena från det andra i detta fallet? Speglar inte hästen ryttarens ridning? Jag såg aldrig filmen ska jag inflika.

Jag kommenterade inte ryttaren som red någonstans i mitt inlägg utan bara att hästen var väldigt spänd och sedan så kommenterade jag Narcissas svar gentemot dom andra som kommenterade att hästen var spänd. Det jag reagerade på var att hon inte ansåg att hästen var särskilt spänd och att han bara skulle lära sig att inte köra upp huvudet. Jag höll inte med.;)

Angående röntgen så gjorde jag en fullständig exportröntgen på Toppen när jag köpte honom och jag ifrågasatte oxå veterinären när han sa att skadorna hade funnits länge, varför det inte hade synts på exportröntgen? Hans svar var att det är skillnad på vanlig röntgen och magnetröntgen, Toppens skador upptäcktes först på magnetröntgen och dom syns inte på vanlig röntgen, han sa på vanlig röntgen ser man cm och på magnetröntgen så ser man mm, enkelt förklarat.;) Men man kan ju inte magnetröntga en häst för ca 17000:- vid köp, är lite svårt att få ngn ekonomi i det.:)

Ang. Röntgen är det ju också bra att röntga unghästarna för då har man plåtar att jämföra med senare i livet. Min tränare köpte sin häst av hästhandlare som i sin tur köpt honom i Tyskland. Han var 3.5 år och kom med plåtar, det är ju kanon!

*knapplån*

Nu har det gått några månader sedan den senaste filmen på vår numera nyblivne fyraåring Atom CML e. Figaro R-Master-Napoleon och trots sin storlek tycker jag han nu börjar hitta mer bärighet och känner att han utvecklas helt enligt plan..

Början på ridpasset;

http://youtu.be/lo96GwLUF5c

galopp;

http://youtu.be/iUaXfop42DU

Vilken fantastiskt härlig häst!!! :d Mycket häst att rida ihop bara.:p
Ska bli mycket spännande och se vad det blir av honom! Du får hemskt gärna uppdatera med filmer i framtiden så man får se mer av godingen!:love:

Saknar min Figaro R avkomma som jag var tvungen att lämna tillbaka pga cystor i båda lårbenen. :(

Senast ändrad:

Vilken härlig häst med supertrevlig gång! Den där ska ni vara rädda om! :bow:

Superfin häst med fantastiska rörelser:love:

vad är det för sadel som ligger på?

*kl*
Efter att ha fått denna tråd trianglad så har jag tagit bort x antal inlägg. Några saker att tänka på innan man skriver inlägg: Om man lägger in filmer på sina hästar så måste man vilja ha kommentarer? Ni som kommenterar, kom med konstruktiv kritik (både på filmer, andras inlägg etc) - personliga påhopp hör inte hemma på Bukefalos.

break_a_leg, moderator

Fenestra, super, Donnatello, smulan87 och sommarminne - Stort tack för era fina kommentarer!!!
Jag tycker också att han är fin, men det krävs kanske lite extra tid för honom att bli tillräckligt stark och musklad eftersom han är lite drygt 180 cm hög.

Det är också anledningen till att vi valde att inte visa honom som treåring. Förhoppningsvis kommer han att vara tillräckligt klar för att försöka kvala till championatet i höst.

sommarminne - Jag har ingen aning om vad det är för sadel - det är utbildarens/ryttarens egen och jag har helt enkelt inte kollat..

vilken BJÄSSE!
Verkligen jättefin, men tillochmed på filmen ser man hur gigantisk han är -inte bara på höjden utan rent allmänt. Låter mkt klokt att spara på honom som ni gjort, tror det är a och o för hållbarheten på en så stor unghäst :bow:

mackan - Tack! ja det är ett måste att ta det i vettig takt med honom och ingenting får forceras. Han är STOR men det är inte mycket massa på honom utan mest otroligt låååååånga ben..;)

NilaD - Tack..så kul att Du gillar honom..:)))

Jag har faktiskt en liten film på oss också. :o Där allt behöver rättas till. :p Men men, det är fjärde gången jag rider sen i november-ish, eftersom jag gjort illa axeln och inte kunnat använda den. Kan fortfarande inte riktigt använda den, så det finns en tanke med de långa tyglarna, hehe. Jag visar den här väl mest för att jag ska kunna kolla tillbaka och se att vi utvecklats (för det måste vi ju ;) ). Samt att visa att vi lever. :)

http://s10.photobucket.com/albums/a101/Solvira/Prince/?action=view&current=prince120127.mp4

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
724
· Visningar
48 604
Senast: sthu
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama