***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

:eek::eek:

Det var verkligen aslängesedan jag såg något från dig, men shit vad fint det ser ut :bow: Vad fin hon har blivit Forsythia, nästan så man blir lite sugen på att rida dressyr när man ser det (men bara nästan);)

Verkligen imponerande med din placering i Åstorp, inget dåligt startfält heller.Din Int.1 debut kommer ju gå galant :D

haha, ja tiden rullar iväg så fort ^^. Tack så mkt!! :bow: (Haha, attans, jag får jobba lite till på det då ;) ). Nej verkligen inget dåligt, trodde vi aldrig hade ngt att säga till om i den konkurrensen så det var häftigt - den ena domaren ville dessutom ha mig om etta!!
Hoppas det! Ser mkt fram emot debuten ialf =)

Jacko: Tack! :love:

Traceys: Tack! Ja mkt har hänt, fast väldigt tunn har hon tacksamt nog aldrig varit :) (rättså lättfödd dam), tappade mycket muskler för ngt år sedan gjorde hon dock efter en skada, det stämmer.

Tusen tack, det betyder mycket! :laugh:

ps. Syns på Flyinge i höst? ;)

Ja jag hoppas verkligen att vi ses där!! För att det skall kunna bli verklighet får vi hålla tummarna för att våra "småpojkar" utvecklas enligt plan och med de unga vet man ju aldrig..;)

men vi ses förhoppningsvis även innan hösten..;)

Så otroligt fin hon är och du rider verkligen jättefint! Superroligt att se! Ni har ju verkligen utvecklats massor sedan jag såg er för 2 år sedan nere på Breeders och då tyckte jag ni var fina!!! :)

Kram

Vad är det för hjälptygel hästen har, är det snodd eller graman eller vad är det?

hela hästen är otroligt låst och spänd. den blir i två delar och bakdelen är helt låst och störd av att frampartiet hålls på plats framifrån och bak istället för tvärtom. Vad är tanken?

*KL

http://www.youtube.com/watch?v=I5_jIRyXRLM&feature=youtu.be

Jag och Ninya igår :) Red utan sadel för att träna balansen i första hand. Ärligt talat kändes det rätt bra totalt sett, har aldrig kunnat rida med så mycket energi (+ galopperat flertalet gånger under passet) utan sadel och ändå känt att jag hängde med och inte tappar allt (ffa balansen). Har träningsvärk längs med hela ryggen, magen, bröstkorgen, rumpa och lår, så någon nytta gjorde passet ;)

(bjuder även på ett par usla galopp-övergångar)

Senast ändrad:

Vad är det för hjälptygel hästen har, är det snodd eller graman eller vad är det?

hela hästen är otroligt låst och spänd. den blir i två delar och bakdelen är helt låst och störd av att frampartiet hålls på plats framifrån och bak istället för tvärtom. Vad är tanken?

Skulle tippa att det är ridskolan som bestämmer om hästarna ska ha hjälptygel. Kan nog vara svårt för en elev att svara på vad syftet är.

Jag visste inte ens att det var en ridskolehäst. Och frågan vad det var för hjälptygel kan nog besvaras oavsett eller?

Nu går det bara att se den ena filmen men på den filmen så har hästen en s k "halsförlängare" (gjort av ett flexande material, jag brukar kalla det ett gummiband). Fast i just detta fallet är det så åtdraget så det blir snarare en halsförkortare. Fast det kanske var den andra filmen du menade? :)

Jag hade testat att lägga ett stigläder om hästens hals att hålla mig i, så att min hand skulle bli mer stilla när jag övar nersittning. :idea:

Jag tycker det ser bättre o bättre ut för varje film du lägger ut :)

Ett "tänk" du kan lägga dig till med är att hålla din kropp och ben i en sån position att om hästen plötsligt skulle försvinna under dig så ska du kunna stå på marken utan att välta.

Nu när du säger det så är ju inte min hand överdrivet stilla direkt, har inte tänkt på det. Ninya är iofs sådan att hon stänger av för tygeln om man är för hård eller störande i handen, så jag tror det mest är estetiskt som det är ett problem. Hon är öht bra på att visa tydligt när något inte är okej :D

Jag tror ett stigläder skulle skulle hamna för långt fram för att bli enkelt att ta hjälp av, däremot finns det ringar på gjorden som man nog skulle kunna fästa något så jag får ett handtag där.

MonteRose - Tack så mycket :) Själv varierar jag väldigt mycket från dag till dag i ridningen, men det är ju jätteroligt om det faktiskt bli skillnad totalt sett ;)

Jag ska försöka lägga till det i bakhuvet till nästa gång :)

En stilla hand gör också att ryttaren fokuserar på att bli mer rörlig i höften - om händer/armar/axlar hoppar är det svårare att bli följsam i höften. (jag vet att det låter flumflum, men om du t ex kör barnvagn känner du tydligt hur höfterna kan rulla bättre än om du bara går vanligt)

Så det är inte bara bättre för hästen - det kan slå på nya sitsimpulser också! :laugh:

kl
Premiärfilm på dressyr då..:)
Min -08 på sin första P & J. Kan tyvärr inte redigera filmen så ni får stå ut med några små hopp. Från framridningen.
(inte jag som rider)http://youtu.be/JTG5e6a1YkU

Verkligen fin som sagt! Och trevlig proffsryttare du valt ;) :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 651
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama