***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

KL

Visserligen en tävlingsfilm från igår, men lägger den här för att få kloka kommentarer och synpunkter och inte en massa "grattis" :)

LA:1 72.10% och det är alltså spanjoren som fortsätter att leverera på tävlingsbanan.

http://www.videofy.me/v/446989

Tack till alla:bow:

Har tyvärr bara hopp och terrängfilmer än så länge. Tänkte försöka filma lite mer nu när jag fått hem honom igen. Hoppas jag kan förvalta honom bra nu när jag ska rida själv.:crazy::laugh:

Trevligt det ser ut:love:
Gillar verkligen din ridning, allt ser så enkelt ut vilket jag VET är ett tecken på att det är precis tvärtom, eller alltså att man vet att ryttaren är jäkligt effektiv och kan sin sak. :bow::bow::banana:

Kul att se hur mjukt du rider och hur lätt du får det till att se ut, han ser mkt följsam och arbetsvillig ut! Snyggt.
Sen skulle man önska att han ställdes igenom mer i sidorna, och längre fram i tiden hittade mer vila på steget - hans rörelsemekanik är dock typisk för hans ras, men mer vila finns att hitta med målmedvetet arbete :).
Ni passar varandra bra, kul att få se film på er!

Instämmer med kommentarerna som du brukar få, du rider väldigt fint!

Men, för att ytterligare höja kvalitén på det hela
1. Snåla inte med halvhalterna och utnyttja vägarna mera. Istället för att 'vänta med att rida' tills rörelsen ska utföras, planera den, förbered, så du bara behöver visa upp den. Du rider noga vägar, om man ser till var dom placeras, men se till att verkligen -rida- varje väg, varje hörn, eftersom en rörelse blir inte bättre än förberedelsen till den. Ligg 2 steg före, alltid. Volterna innan längingarna ex. är super för att förbereda, när du rider dom bra (utnyttja samlingsgraden, få honom mjuk i inner) så behöver du typ inte rida längningen utan har fått ingredienserna för den redan och behöver bara låta honom visa resultatet.

2. och detta hänger ihop med 1an, hitta trycket! Du 'sejfar' för mycket, våga rid på! Rid 3 miljoner övergångar och tempoväxlingar hemma och se till att han blir på hugget! Han ska inte bara säga 'ok' och utföra som en snäll gammal gubbe, han ska säga 'okej!' och utföra med glädje, som en avelshingst visar upp sig, då hittar du tangon : )

Grattis till segern!! Struntar i att du inte vill ha några grattis... :D

Ni blir bara bättre och bättre och BÄTTRE! :) Sen tycker jag också att han måste vila mer på steget i traven - men det tyckte uppenbarligen inte domaren. I vilket fall, mer TUNGGUNG (med energi) hade jag jobbat på med denna fina häst :) Jag har haft flera spanjorer som har haft en rätt medioker trav, men det har gått att få fram en väldigt bra trav i dem, man tror inte att de kan, men det kan de! Rätt vad det är så sitter det bara där! Tänk att du vill att han skall dansa för dig! Fast då måste han trava mycket långsammare, annars går det inte.
Det här är vad jag tycker men jag är ingen dressyrdomare. När man tävlar så lär man sig vad den och den domaren vill se, så får man väl försöka rida så på tävling då, men hemma kan man ju laborera fritt och se vad som leder till vad. Vad det gäller iberiska hästar så tycker inte jag att de i regel har den typen av trav att man kan fläska iväg dem för mycket för då blir de bara springiga, ett halvblod kan man rida på framåt på ett annat sätt för de blir inte så mycket "skenande symaskiner" utan ser mycket flaschigare ut. En iberier gör sig bättre om man utnyttjar deras förmåga att röra sig lite mer spektakulärt. Nu menar jag inte att de skall sprattla runt utan bara att man skall be om lite MER när man rider. Samla ihop honom och tryck på lite och se vad som händer :)
Du är jätteduktig tycker jag, stor eloge till dig!

Trevligt det ser ut:love:
Gillar verkligen din ridning, allt ser så enkelt ut vilket jag VET är ett tecken på att det är precis tvärtom, eller alltså att man vet att ryttaren är jäkligt effektiv och kan sin sak. :bow::bow::banana:

Tusen tusen tack!!! :bow:

Kul att se hur mjukt du rider och hur lätt du får det till att se ut, han ser mkt följsam och arbetsvillig ut! Snyggt.
Sen skulle man önska att han ställdes igenom mer i sidorna, och längre fram i tiden hittade mer vila på steget - hans rörelsemekanik är dock typisk för hans ras, men mer vila finns att hitta med målmedvetet arbete :).
Ni passar varandra bra, kul att få se film på er!

Tusen tack! Ja jag hoppas att det ska bli lite mer "häng" i traven, han är lite hastig och som sagt - rör sig rastypiskt.. Men vi kämpar på! Det är inte min häst och jag rider så länge jag får, hoppas få ha honom ett tag till för jag njuter verkligen! :love:

Instämmer med kommentarerna som du brukar få, du rider väldigt fint!

Men, för att ytterligare höja kvalitén på det hela
1. Snåla inte med halvhalterna och utnyttja vägarna mera. Istället för att 'vänta med att rida' tills rörelsen ska utföras, planera den, förbered, så du bara behöver visa upp den. Du rider noga vägar, om man ser till var dom placeras, men se till att verkligen -rida- varje väg, varje hörn, eftersom en rörelse blir inte bättre än förberedelsen till den. Ligg 2 steg före, alltid. Volterna innan längingarna ex. är super för att förbereda, när du rider dom bra (utnyttja samlingsgraden, få honom mjuk i inner) så behöver du typ inte rida längningen utan har fått ingredienserna för den redan och behöver bara låta honom visa resultatet.

2. och detta hänger ihop med 1an, hitta trycket! Du 'sejfar' för mycket, våga rid på! Rid 3 miljoner övergångar och tempoväxlingar hemma och se till att han blir på hugget! Han ska inte bara säga 'ok' och utföra som en snäll gammal gubbe, han ska säga 'okej!' och utföra med glädje, som en avelshingst visar upp sig, då hittar du tangon : )

:bow: Precis vad jag var ute efter för svar! Ska tänka på alltihop.

Dock håller jag inte riktigt med om att jag "sejfar", inne på banan vill jag inte överrida - det ger inga extra poäng. Hemma i ridhuset, ja där kan man rida som om man vore jagad av satan!! Där trimmar vi verkligen på ett helt annat sätt, massor av tempoväxlingar, hitta "powern" etc.

Men inne på banan - nej, där vill jag satsa på ett jämnt, mjukt och för ögat stadigt program utan att överrida. DOCK är jag för feg i längningarna, både trav och galopp det håller jag med om. Men skulle jag rida "mer" i grundtempot skulle han bara veva med frambenen (läs: biljardera)

Grattis till segern!! Struntar i att du inte vill ha några grattis... :D

Ni blir bara bättre och bättre och BÄTTRE! :) Sen tycker jag också att han måste vila mer på steget i traven - men det tyckte uppenbarligen inte domaren. I vilket fall, mer TUNGGUNG (med energi) hade jag jobbat på med denna fina häst :) Jag har haft flera spanjorer som har haft en rätt medioker trav, men det har gått att få fram en väldigt bra trav i dem, man tror inte att de kan, men det kan de! Rätt vad det är så sitter det bara där! Tänk att du vill att han skall dansa för dig! Fast då måste han trava mycket långsammare, annars går det inte.
Det här är vad jag tycker men jag är ingen dressyrdomare. När man tävlar så lär man sig vad den och den domaren vill se, så får man väl försöka rida så på tävling då, men hemma kan man ju laborera fritt och se vad som leder till vad. Vad det gäller iberiska hästar så tycker inte jag att de i regel har den typen av trav att man kan fläska iväg dem för mycket för då blir de bara springiga, ett halvblod kan man rida på framåt på ett annat sätt för de blir inte så mycket "skenande symaskiner" utan ser mycket flaschigare ut. En iberier gör sig bättre om man utnyttjar deras förmåga att röra sig lite mer spektakulärt. Nu menar jag inte att de skall sprattla runt utan bara att man skall be om lite MER när man rider. Samla ihop honom och tryck på lite och se vad som händer :)
Du är jätteduktig tycker jag, stor eloge till dig!

Tusen tack! Jag håller med dig till viss del. Nu har han blivit dömd av två olika domare, båda skrev fräscht el. trevligt grundtempo. Självklart är mer "häng" och gung i traven att önska - men han gör sig inte alls bra i ett lägre tempo. Då blir han bara markbunden och hemskt tråkig att titta på. Det finns liksom inget att hämta i en långsamma trav, han har inte "hänget" än.

Jag har tävlat mycket "vanlig ridhäst" och det är ALLTID mer energi som önskas. Mer tryck, mer engagemang. På denna får jag istället kommentarer om "bra tempo, god takt, taktmässig" etc.

MEN jag håller med dig helt ändå, jag strävar efter att han ska bli luftigare, sträcka på benen och ha en mycket långsammare takt. Tror dock inte att man ska laborera med detta på tävling utan som du säger, ägna träningarna hemma åt detta.

Det är otroligt spännande med en sådan här häst. Nu har två domare dömt honom på 72% i LB och LA. Nästa domare som ser honom kanske lika gärna sätter honom på 60% i nästa start. För han sticker onekligen ut, positivt som negativt. Jag räknar med vad som helst ;)

:bow: Precis vad jag var ute efter för svar! Ska tänka på alltihop.

Dock håller jag inte riktigt med om att jag "sejfar", inne på banan vill jag inte överrida - det ger inga extra poäng. Hemma i ridhuset, ja där kan man rida som om man vore jagad av satan!! Där trimmar vi verkligen på ett helt annat sätt, massor av tempoväxlingar, hitta "powern" etc.

Men inne på banan - nej, där vill jag satsa på ett jämnt, mjukt och för ögat stadigt program utan att överrida. DOCK är jag för feg i längningarna, både trav och galopp det håller jag med om. Men skulle jag rida "mer" i grundtempot skulle han bara veva med frambenen (läs: biljardera)

Kryddan har skrivit lite likt; "hitta trycket! Du 'sejfar' för mycket, våga rid på! Rid 3 miljoner övergångar och tempoväxlingar hemma och se till att han blir på hugget! Han ska inte bara säga 'ok' och utföra som en snäll gammal gubbe, han ska säga 'okej!' och utföra med glädje, som en avelshingst visar upp sig, då hittar du tangon : )" - "Tänk att du vill att han skall dansa för dig! ... men hemma kan man ju laborera fritt och se vad som leder till vad. ... Nu menar jag inte att de skall sprattla runt utan bara att man skall be om lite MER när man rider. Samla ihop honom och tryck på lite och se vad som händer"

Så jag menar inte alls att du ska jaga honom genom programmet, utan bara våga rida mer, våga ta mer tydliga halvhalter, våga samla mer, våga tryck på mer när det är längning. Tänk Gal. precis DÄR började längningen ...och DÄR samlade han upp sig och längningen tog slut. Det är ingen slump att det går bra, utan det är du som är så grym = )

Men detta är ju inget du börjar med först på nästa tävling, utan att du har tränat på detta tills dess. Tävlingsresultatet är ju (också) resultatet av din träning fram till tävlingen. Nästa tävling är det mera tango-känsla eftersom du ridit mera tango hemma, tänjt på gränserna, hur mycket kan han samla, hur mycket kan han öka, hur -snabba växlingar- kan han göra? Dessa gränserna letar du upp när du är hemma så du kan visa på tävling vart dom finns, men då måste också på plats, våga rida närmare gränserna, visa hans bästa, inte hans näst bästa ; ) Du är absolut duktig nog för att kunna 'rida mera' utan att det tappar kvalitét någon annanstans, det behöver du inte oroa dig för.

Klart det är en fälttävlansryttare på en sån fin häst!:banana::love::banana:

Vad var det för stam nu igen?

Tusen tack! :love: Ja, bättre ryttare är svårt att hitta :)
Han är e. Sandakan - Akribori

Verkligen fin häst du har, Chic! :love:

kl

Här har ni något att bita i! :D

Visserligen en film från 2011, men typ den enda film jag har på mig o denna pålle :p (min medryttarpålle) Det är från en tävlingsträning där jag red LB:1, på drygt 54% - jag var inte värd en poäng mer! Utnyttjade inte framridningen så bra att jag fick honom framför skänkeln, behöver bli bättre på att rida fram! Jag tenderar att bara åka häst när jag är ute på tävling :angel: Väl inne på banan så blev det ridning med handbromsen i, jag försökte febrilt hitta var den där handbromsen satt men det gick inge vidare :p Pålle går bakom hand, svarar inte framåt - vilket resulterar i att jag överjobbar med hela kroppen.. :angel: Och till råga på allt glömmer jag bort mig mitt i programmet! :eek: Jag som aldrig har tappat bort mig :p Allt som allt är jag ändå nöjd, min första 'start' men denna häst och jag är glad att vi tog oss igenom programmet. :)

Här är filmen

Vill gärna ha tips hur vi (jag) kan bli bättre! Mitt mål i år är att rida på 60% i LB:1, men då måste jag bli bättre på att hitta draget på tävling.

Tar tacksamt emot konstruktiv kritik :)

KL

Var iväg på programridning idag - otroligt nyttigt och det är något jag borde göra oftare känner jag. Överlag finns det ju en hel del att förbättra vad det gäller samlingen men jag är så himla glad att han äntligen går fram med egen bjudning inne på banan. För övrigt var dom enkla bytena katastrof.

http://www.youtube.com/watch?v=tTX2Hzlnmic&feature=channel

kl

Smiter in med en film på min 5-årshingst som bytte ut hoppbanorna mot dressyrbanan idag...
Han har bara förberetts för detta ett par veckor och fick gå totalt utan tryck, med målet att hålla rätt gångart och inte visa upp nga "hopphästbyten" i galoppen ;)
64,48% får väl räknas som godkänt.

Med lite blodad tand så kanske jag lägger lite krut på detta och försöker få ut honom i nga 5-årskval framåt sensommaren... Det visar sig!:laugh:

http://www.youtube.com/watch?v=oIT_lqQ028s&feature=youtu.be

Får jag fråga vad du fick för procent på den ritten?

*KL

3 minuter från dagens pass. Kombinerade hopp & dressyrträning, men om ni ignorerar första 15 sekunderna så slipper man se det förstnämnda. Jag satt riktigt dåligt idag, spände mig i benen framför allt av någon anledning. Men fick lite ordning på mig själv mot slutet i alla fall och Ninya kändes riktigt fin på slutet. Man får ju gott om energi att förvalta när man hoppat innan också :D

http://www.youtube.com/watch?v=OgmG...DvjVQa1PpcFMfGCBqNmbO_l9i9xCRYMiivm6QPAnggDw=

*KL

3 minuter från dagens pass. Kombinerade hopp & dressyrträning, men om ni ignorerar första 15 sekunderna så slipper man se det förstnämnda. Jag satt riktigt dåligt idag, spände mig i benen framför allt av någon anledning. Men fick lite ordning på mig själv mot slutet i alla fall och Ninya kändes riktigt fin på slutet. Man får ju gott om energi att förvalta när man hoppat innan också :D

http://www.youtube.com/watch?v=OgmG...DvjVQa1PpcFMfGCBqNmbO_l9i9xCRYMiivm6QPAnggDw=

Varför har du aldrig stövlar/chaps? Känns som att du kanske skulle behöva stödet. Du kanske har skrivit, men har missat i så fall .. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 678
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama