Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

Tack!

Mkh: detta är första gången hon löper hos oss. Det kan säkert ha påverkat lite men eftersom det blivit flera ordentliga bråk tidigare utan att löp varit inblandad så är jag tveksam till att det är ensam orsak.

Hon är vansinnigt mycket bättre nu iaf. Tack och lov. Glad och pigg och går på sitt ben. Dränaget gör sitt jobb väl och medicinerna verkar funka bra för hon verkar inte ha så ont längre. Hoppas det fortsätter såhär.

KL.
Måste ju skryta lite över min duktiga vovve :D

Vi var iväg på LC-prov både i helgen och helgen innan det och det gick BRA :D
Första provet kom hon på 4e plats av 31 tikar, precis utanför certplacering.

933901_10151379075050588_216390768_n.jpg

Och i helgen slog hon till och kom på 2a plats av 31 tikar. Hon fick cert och dagens näst högsta poäng av alla startande hundar! Tror det var runt 75 stycken.

264539_10151389971695588_1186641905_n.jpg

kl

Får jag visa fram min kille också, som nu hunnit bli ett år :) I alla fall utanpå börjar han bli stor <3
378034_10152877906770175_557009055_n.jpg

970477_10152877906790175_1092805271_n.jpg

969913_10152877906845175_1008375566_n.jpg

Grattis fetange :)

Får jag fråga lite om lurecoursing?

Om man vill vara med på lurecoursing med sin hund, finns det chans att den kommer att bli mer jagande efteråt och svårare att ha med sig lös när man är ute i naturen, eller kan dem skilja på olika aktiviteter?

Måste hunden vilja jaga för att lyckas på lurecoursing? Alltså redan ha ett starkt jaktinstinkt?

Men så fin :D

Det finns alltid en chans att hunden blir mer jaktbenägen efteråt när man kör LC, och själv skulle jag inte köra LC med en hund om den inte visade något som helst intresse av att jaga. Då hade jag istället njutit av att ha en hund som är lätt att ha lös ;)

Däremot, om man redan har en jakttokig hund så tror jag inte att det blir värre av LC. Tittar jag på mina salukis så har det snarare blivit tvärt om, de har fått utlopp för jakten på LC/kappbana osv och på något vis insett att plastpåsar får man jaga, harar får man inte jaga (kombinerat med enormt mycket skvallerträning m.m. såklart).

Tack :)

Nej, det är inget akut behov att göra lurecoursing med honom, men det hade ju varit roligt att försöka en gång, bara för att se hur han springer. Dock vill jag inte risikera att han vill börja jaga, då han nu inte har något problem alls med att omgås andra djur :)

Nu har jag ju haft min vinthundskorsning lös i 2 år utan minsta problem men valde ändå att prova på LC för även om han är lugn och bara tittar på harar/rådjur/katter i koppel så ser jag ju jaktinstinkten i honom. Tanken är att det ska bli lite som för Ninni. Att plastpåsar är ok. 2 år av lösträning är ju inget som försvinner, han skiljer på våra promenader och LC! Nu har han bara testat en gång hittills. Pudelmixen fick oxå prova då men var dels öm i tassarna pga svampoch vägrade ha munkorg. Hoppas han vill springa den 6 juni för han har stark jaktinstinkt, dvs jakten-tveksamt om han skulle döda. För honom är det bara lek.

KL

Hej vintisvänner! Har inte varit här på månader och känner att jag vill uppdatera med lite bilder och info om vad vi pysslar med nu. Egentligen inget nytt under solen. Inga djur skadade eller sjuka och inga stjärnnyheter från utställning eller springevent. Jag har tagit examen från plugget och funderar på vart jag ska gå och hundarna funderar hur det ska gå om matten börjar jobba heltid. Hoppas kunna ha dem med på eventuellt jobb, men en heltidsinkomst kanske kan göra plats för dagisplats i värsta fall. Först och främst jobb, eller i värsta fall fortsatta studier. Men i ärlighetens namn så har jag inte lust att skriva en till uppsats just nu - det får vänta en smula!

Lite nytt är att vi var på en prova-på-träning i agility igår. Jag hade med Khaki och han skötte sig exemplariskt. Instruktörerna var imponerade och kallade oss för naturbegåvningar :D Det gav lite blodad tand, så jag hoppas få lite mer tid till det framöver. Det regnade, så inga bilder därifrån denna gång.

Så några bilder på underbara promenader i fårhagarna vi går i.

Khaki, nu tre år gammal.
Khaki.jpg

15384_1372669671.jpg

92643_1372669675.jpg

Cc, redan fem och ett halvt år.
28561_1372669677.jpg

57160_1372669647.jpg

Båda tillsammans :love:
19930_1372669651.jpg

29346_1372669653.jpg

*kl*

Vad dåliga vi är på att skriva i vår fina vinthundstråd! :eek:

Skärpning nu för alla? ;)

Jag har i alla fall snart något att skriva om. Har nämligen köpt mig en ny liten hund :love: men ja, hon är inte här riktigt än. *sitter som på nålar och önskar att tiden kunde gå jättefort*

*kl*

Jag har i alla fall snart något att skriva om. Har nämligen köpt mig en ny liten hund :love: men ja, hon är inte här riktigt än. *sitter som på nålar och önskar att tiden kunde gå jättefort*

What!!! Nu blev jag nyfiken ;) på din nya hund!!

Tyvärr har jag inte så mycket att uppdatera om, Lotus har inte gjort så mycket kul på sista tiden. Eller jo, kul saker har han ju gjort så som vardagliga promenader o sånt. Men inget tävlande......

En liten saluki är det :D Eller ja, liten och liten, hon är snart två år och tydligen tjock :p

Tanken var att hon skulle åka ner till mig under natten till idag, men istället får jag ta tåget till "min" kennel där hon är nu och så hämtar jag med henne och en valp ner. Kan bli spännande med en löptik och en 10 veckor gammal valp på tåget... Men ja, det ska nog gå bra. Det är långt ifrån första gången jag åker tåg den sträckan med hundar. Kommer vara på kenneln hela fredagen, för tåget tar 10-12 timmar ungefär, så då blir det valpfotografering, fotografering av nya vovven osv. Jag tänker dock redan på hur skön min säng kommer vara efter två nätter i rad på tåg..

En liten saluki är det :D Eller ja, liten och liten, hon är snart två år och tydligen tjock :p

Tanken var att hon skulle åka ner till mig under natten till idag, men istället får jag ta tåget till "min" kennel där hon är nu och så hämtar jag med henne och en valp ner. Kan bli spännande med en löptik och en 10 veckor gammal valp på tåget... Men ja, det ska nog gå bra. Det är långt ifrån första gången jag åker tåg den sträckan med hundar. Kommer vara på kenneln hela fredagen, för tåget tar 10-12 timmar ungefär, så då blir det valpfotografering, fotografering av nya vovven osv. Jag tänker dock redan på hur skön min säng kommer vara efter två nätter i rad på tåg..

Åh, vad spännande. Men du lär snart få henne i fin form. Men ska du ha valpen också? Eller du hjälper till att "transportera" den. Ser framemot mängder av bilder.

Nejnej, valpen ska jag inte ha, det räcker gott med en till ;) Valpen ska... öhm, till Gbg eller Småland eller något sådant, men eftersom kenneln är uppe i Boden så är det ju rätt smidigt för ägarna om valpen kan komma till Sthlm först.

Har fått höra nu att hon tydligen är "så bred att man kan ställa tallrikar på henne" och att hon inte alls såg kul ut.. Så tja, det blir spännande att se henne imorgon :/ Lär vara en hel del arbete som väntar med henne, men det kommer utan tvekan vara värt varje sekund.

*kl*

Hej från Farmor, mina vinthundar genom åren, alltid med en o annan moloss emellan (rottis, bullmastiff) o en o annan schäfer, en Berner Sennen och tro det eller ej en Malteser.

:) Kombon varghund och mastiff kan ju inte vara särskilt vanliga. Rör ni i er i trakten av Hässelby ibland mån tro?

:) Kombon varghund och mastiff kan ju inte vara särskilt vanliga. Rör ni i er i trakten av Hässelby ibland mån tro?

Nej vi bor i Skåne.

Kombon varghund/bullmastiff går utmärkt alt. bullmastiff/varghund funkar så att den som kommer först tar sängen.

Varghunden först/bullmastiffen får ha sitt huvud nånannanstans? Vem bryr sig?

Bullmastiffen först, varghunden får ha sitt huvud? ... (finns inte med på bild)

Varghundens huvud

Irl.varghunden och bullmastiffen är fredliga individer och söker inte bråk, vare sig med stallkatten eller hästarna eller varandra.

Båda rätt så lata, varghunden motionerar bullen, bullen är snabbare än man kunde tro. Jag trivs bra med dessa båda.

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 054
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 074
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka