Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

*kl*

Här händer det lite grejer.
Scully har fått ett nytt hem hos min mormors väninna en halvtimme härifrån. Där blir hon bortskämd och får leva pensionärsliv och verkar trivas alldeles ypperligt!
Otroligt skönt att vi hittade ett sådant bra hem åt skruttan.

Efter bråket hade Tibban en liten knöl/plita framför ena örat (misstänkte nåt litet hugg som skulle läka och vet. sa samma)
Det växte och för två veckor sedan beslutade vi i samråd med vet att ta bort den.
Tibban opererades och charmade hela kliniken med sitt "behagliga sätt" (behagliga sätt?! virvelvindskleptomankanonen nr1 är hon oftast annars, dvs här hemma. haha)

Läkningen gick bra, hon limmades och fick ha tratt om nätterna för säkerhets skull. Hon har inte varit på såret alls varken i början eller nu när pälsen växer ut och kliar så det är jätteskönt!

Men i tisdags hade en ny liten knöl kommit upp.. Blev lite orolig då den ploppat upp på bara en dag och fick tid på kliniken.
Där hade de fått provsvaren från första knölen som opererats bort. Opererande vet skulle ringa när svaret kom om det var någonting avvikande men hon hade visst gått på semester och ingen hade ringt oss.
Provsvaren sa att det mest troligt var en godartad knöl med liten chans för återbildning/att den skulle dyka upp igen. Men det stod också i svaret att det kunde vara något annat och då kan det växa tillbaka igen.

Väldigt flummigt provsvar. Det sa ju precis vad vi fattade själva innan op..

Hur som helst tyckte vi och vet att knöl nr 2 ska bort den också. Men vet som gjorde förra operationen har som sagt semester och detta i två veckor till. Deras andra vet. vill helst att vet nr 1 opererar då hon varit där och grejat innan och nu kommer det nog gå över på lite plastik och så iom att det är så nära örat..
Suck. Så de bad oss hålla koll på knölen och operationstid är bokad till den 27:e.
Det är ju extra klurigt iom att den nya lilla knölen endast sitter en halv cm från ärret efter första operationen. Och dessutom växer åbäket någon mm per dag nu :(

Jäkla otur och jädrans knölar. Just nu tänker jag inte ens på allt hemskt det kan vara utan är mest glad att Tibbis är glad, inte har ont och har slutat löpa och vara ynklig för den här gången.

Ingen av er som har erfarenhet av någonting liknande?

En bild på Tibbis, 2 år och 3 månader gammal
2aringr4maringn_zps3b78d3f4.jpg

Och ett par badbilder
bild9_zps29d84270.jpg

bild8_zps90e4381d.jpg

Min ena hane Cc har haft en knöl som jag lät operera bort. Den växte snabbt och började plötsligt vätska. Den var godartad och kom inte tillbaks. Däremot har en liten knöl dykt upp bakom ena örat / nacken. Den är ärtstor och växer inte mer än så, har hår på sig och ömmar inte. Vet säger att den kan sitta där i och med den tidigare var godartad. Växer den så ryker den, men annars plågar den honom inte.

*kl*

För övrigt ska vi flytta till Värmland nästa söndag. Karlstad närmare bestämt :D Är galet peppad och undrar förstås hur jag ska rasta mina raringar på bästa vinthundssätt. Några tips?

Red_Chili: Grattis här också och jag håller med om att vi får liva upp tråden :D

Men så dumt med knölar osv :( Har ingen erfarenhet av något liknande, men hoppas verkligen att det löser sig till det bästa för er. Håll oss uppdaterade!

KL

var väldigt längesen jag skrev här :D
Har i alla fall hänt en hel del. Loppan har hunnit fylla 2 år. Löpt ett par gånger har hon också gjort. tyvärr mår hon väldigt dåligt under löpen så jag överväger nu kastrering. Min fantastiska Loppa!

1069294_149681951901886_1566788622_n_zps7ed68d9a.jpg

556605_10151080744875731_774557624_n_zps1f17906d.jpg

har även utökat flocken med en ny liten medlem.
Sedan jag skaffade Loppan så har jag blivit mer och mer intresserad av whippet-race och eftersom Loppan inte har nerver för att tävla utan tycker det är roligast att bara träna på hemmaklubben så fick jag den stora äran att köpa en fantastisk liten tikvalp från min "race-mentors" senaste kull. Rena kapplöpningslinjer och oj vilken liten ferrari jag har fått hem! Hoppas mycket på henne i framtiden.
Så här är hon: lilla Lusen!
2_zps6d906429.jpg

971347_10151639375100310_999409879_n_zps042172ba.jpg

998870_10201494304780684_1366306041_n_zps974919a0.jpg

Kul med flytt! Jag vill också flytta :D

Och lite halvt KL eller något, men ni måååste titta på hur fin min lilla nykomling är.
[/url]

Ja det är rätt kul när allt klaffar så bra som det gjort :D

Nykomlingen är fullständigt bedårande! Hur nära släkt var hon nu med Wahidah?

Baddy96 - vilken oerhört söt liten ferrarri :d :love: Grattis!!

Melli: Tack för ditt svar. Ja det var så vi resonerade i början också innan åbäket började växa. Åbäke nr två växer fortfarande lite lite varje dag.. Men men, hon har inte ont eller kli på dem så det är ju alltid nåt :)

Red_Chili: Vilken goding till nykomling! Hon är superfin!

Baddy96: Vad jobbigt att Loppan mår så dåligt under löpen :( Hur visar det sig?
Och ferrarrin; jäklar så söt! Det är något visst med kolsvarta :love:

hon blir riktigt riktigt låg.....vill inte gå ut, vill inte ha kontakt med människor, vill inte ha mat, vill inte leka....hon vill bara ligga i sin bur i bilen......likadan när hon är skendräktig. jättejobbigt att se henne sådan. :(

ja det är verkligen urläckert med svarta whippets! är alldeles förälskad i henne.

Nykomlingen är fullständigt bedårande! Hur nära släkt var hon nu med Wahidah?

Samma pappa, sedan är Aysus mormor kusin med Zala (för den som inte vet: Zala är mor till Wahidah :p ). Så ja, lite närmare än halvsyskon, men inte helsyskon ;)

Jag förstår. De är rätt lika - fint koppel :)

Delvis kl.

Bara för att sänka stämningen så har Cc återigen haft en natts magsjuka där jag fått springa ut och in som en tätting hela natten. Han är oftast bra i magen men ibland verkar han få i sig något som gör att magen blir helt kaputt. Kanske en gång i månaden eller så. Ska jag gå över till BARF eller bara färskfoder för att få mer "stål" i magen tycker ni? De får Standardt Extra sedan fyra år tillbaka, blandat med lite färskfoder för smaklighetens skull. Anledningen till att det är så lite färskfoder är platsbrist i frys.

Tyvärr har jag inga råd att ge, men usch vad jag lider med dig!

R_C: Grattis till nykomligen! Ska bli kul att se hur hon utvecklas hos dig :)

Nethril: Nu är det inte så där jättelänge kvar tills operationen, hur har knölen utvecklats?

För att uppdatera lite om mina hundar kan jag berätta att Nikki har blivit opererad på grund av livmoderinflammation, så nu är hon kastrat. Har tänkt försöka få ihop ekonomin och låta henne simma lite för att träna upp magmusklerna. Flora har till och från problem med sin allergi, det är så himla mycket jobb med att hålla henne i ett bra skick känns det som :( Som tur är så har hon i alla fall aldrig haft problem med kliande över kropppen...

En roligare grej var att igår så fick Flora köra lite släpphareträning för andra gången, hon tände rejält på trasan. Det var så härligt att få se henne springa! Nästa år så ska vi förhoppningsvis inte ha en massa strul med hundarna och komma iväg oftare. Jättetrevliga människor som var där också, har fått tränings- och spårtips. Har någon av er testat på rallylydnad?

Tack! :D
Nu har hon blivit mycket finare i kroppen, bara på en vecka.
Lägger man bilderna bredvid varandra så är det extra tydligt. Den första fotades alltså förra veckan på fredagen, den nya fotades idag.
61444_1377355522.jpg

När det gäller rallylydnad så har jag både testat på det och tävlat i det med Wahidah ;) Vi har två kvalificerande resultat från nybörjarklassen, men tyvärr kommer vi aldrig ta oss ut på tävling för att fixa RLD N-titeln eftersom hon måste gå på smärtstillande. Har börjat träna med Aysu nu istället och ska utan tvekan ut och tävla med henne nästa sommar :D

Jäklar, man ser stor skillnad. Bra jobbat. Jag har jobbat på veterinärklinik i 6 år o jobbat med många tjocka hundar, men sällan man ser så bra skillnad på så kort tid!!!!! Super bra!!!!

Åh, tack :D
Det lär dock inte gå lika fort framöver misstänker jag. Nu har hon ju gått från "ingen motion och massor av mat" till "ganska mycket motion och lagom med mat", så då blir det ju snabb förändring först. Nu börjar jag dock våga tro på att vi kan åka på utställning i början av oktober, det hade varit hur kul som helst att äntligen(!) få vara på någon hundtävling igen. Det var ett tag sen sist nu.

Som det är nu går vi bara koppelpromenader, klättrar i jobbig skog, går på ängar med högt gräs osv och jag är noga med att hon inte får gå i passgång. Det blir jobbigt för lilla damen, men nyttigt är det. Om någon vecka ska vi förhoppningsvis till fysioterapeut också och efter det ska jag nog börja släppa henne lös. I dagsläget är hon så tjock och omusklad att jag inte vågar ha henne lös, jag är helt enkelt rädd att hon har sönder sig själv. Dessutom blir hon så trött av vanliga promenader i mitt tempo att det räcker gott där till en början :p (Men åh vad jag längtar efter att se henne springa)

Och idag togs Tibbis nya knöl bort och även ännu en ny lite knöl vid andra öronfästet. Så nu har hon två små sydda sår. Ett på var sida huvudet.
och de drar lite i öronen så de står lite åt alla håll på stackarn. Hon är fortfarande rätt groggy och slö efter op men har fått i sig lite vatten och käkat några kulor.
Vi lämnade henne på kliniken vid åtta imorse för hon skulle opereras tidigt men sen fick de in akuta fall och två strömavbrott så vi fick inte hämta henne förrän kl 18 här på kvällen. Fröken var ordentligt hungrig då kan jag säga (har ju fastat sedan igår kväll)
Op. gick bra och båda knölarna är skickade för analys.. Hoppas på tydligare provsvar denna gången.

Tratt på och metacamdags var det här ja ;)

Ser både finare och gladare ut - härligt! Kommer bli en fin dam det där med mer av samma vara. Lösspring gör henne nog fantastiskt glad :)

Nethril: Skönt att ha knölarna borta. Alltid lika kul med tratt och smärtstillande ;)

KL

Vi har landat i Karlstad och jag har kommit fram till att Malmö --> Karlstad var nog helt ok i whippetsammanhang också. Massor med cykel-, jogg- och promenadområden i närheten, trots att vi bor mitt i stan på Drottninggatan. Ikväll ska jag träffa min hundrastare - håll tummarna för att kärlek uppstår mellan fyrbenta rastaren :D

Visst gör hon :D

Nu har jag bokat tid hos fysioterapeuten också. Aysu går lite snett, så något tokigt är det. Lika bra att kolla upp det på en gång innan det blir något allvarligt av det. Så på måndag är det dags och då hoppas jag att det är något väldigt lättfixat som hittas :p

Tratt på och metacamdags var det här ja ;)

Skönt att det gick bra med operationen! Hoppas nu att det blir några vettiga provsvar också.

Nu vet jag inte hur länge det ska knapras metacam hos dig, men ett tips är att be om loxicom istället. Det är precis som metacam, men mycket billigare.

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 054
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 074
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka