Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

Nuuu har jag fixat bilderna!

Underbara porträttbilder och hundfarbrorn :love:

kl

Vi var på utbildningsdag för lure coursing som ordnats av VKLC/södra. Vi hade bokat in några föreläsare som talade om allt från banläggning till sekretariat och hundträning. Mycket intressant och givande dag. Vi började dock med en hundpromenad och hittade till och med en liten rastgård som vi kunde ha lite hundbus i. Det gjorde inte dagen mindre härlig att det var en fantastisk hjorthundsfröken där som jag blev fullständigt förälskad i. Jag måste ha en hjort sen!!!

Herr Spiff
11822_1361649357.jpg

Zoidamen Livia
75900_1361649362.jpg

Bus - Livia och Hoc.
26328_1361649369.jpg

Hoc - drömmarnas hjort!
33541_1361649372.jpg

56637_1361649374.jpg

Khaki och Hoc busar och Khaki övar på skolor ovan mark.
71634_1361649381.jpg

Vilken dag ni hade med sol och allt. Vad häftiga färger på salukin på bild nummer ett! Inte sett dom kombinationerna. Var äntligen lite sol här hos oss så Lilja stod och solade och bara njöt innan hon skulle kissa.

Halvt Kl

Jättefina nya bilder i tråden!! :laugh:

Medrix: blev det en liten Lilja till slut? Fint!! :) Bedårande är hon!

Tack! Jo men det vart till slut Lilja. Jag vet inte hur jag kom fram till det. Det fanns alltid i bakhuvudet. Sen tyckte jag att det var ett mjukt och fint namn som passade hennes personlighet. Sen finns det lite andra bonusar med namnet. Jag kan tatuera in en stor fin lilja på mig, hennes kennelnamn innehåller "Flora" och när jag skaffar fler hundar kan jag fortsätta på blomstilen :angel:

Philosophia: Tack :love:

kl.

Hej alla!

Sitter och kollar vilka klubbar man ska gå med i så man kan ställa ut lite och sen ha möjlighet att börja med LC när åldern är inne. Är lite kluven. Vilken ska man välja?

Alternativen:
Gå med i en länsklubb i SKK, ha utställningar till godo, rabatt på försäkring, få tidning och ha rabatt i webbshopen.

Gå med i rasklubben SVVK eller SRIV och ha utställningar och LC till godo. SRIV har däremot inte lika mycket LC som SVVK.

Eller ska man ha båda/alla tre? Vet varken ut eller in. Vet bara att jag kommer vilja prova ställa ut och köra LC för att se vad Lilja och jag gillar.

Jag är med i SKK, SvVk och Whippetklubben. Det blir många klubbar. :)

SRIV anordnar så vitt jag vet ingen LC, utan du måste vara medlem i SvVk.

En kompis fotade mig i förra veckan när vi sågs för att våra hundar (+ en av hennes vän var också med med sina 2 hundar) skulle busa o leka lite.

Jag visade lite snabbt och enkelt hur det såg ut när vi tränade lite Rallylydnad (dock utan skyltar) då var hon snabb och fotade mig och Lotus.

Synd jag inte sträcker upp mig, men bilden är nog tagen just i ögonblicket då jag försöker "dra fram" Lotus. (Sen vet jag iof jag måste sträcka på mig mer över lag) Men stolt att han har denna fokus trots det är 2 aussie, en pyrenee & en blandis som springer & leker runt om.

1066_10151341631839685_783625983_n.jpg

Jag har fortfarande inte valt. Sitter och läser på hemsidan till SKK men blir inte klokare. När man säger att man är medlem i "SKK", är det då i en länsklubb, special eller rasklubb? Eller är det bara rent "SKK"? För då hittar jag inte vart...

När du sa det om SRIV så fick jag dubbelkolla, det stämmer. Dom visade bara resultat. Då är ju dom uteslutna då jag såklart vill få testa LC senare och kan lika gärna gå på utställningar via andra klubbar. Vill stödja klubben för deras arbete men har inte ekonomin just idag. Får bli senare!

Det har alltid lutat mot SVVK så den är nog med på listan. Men är det något mer man "borde" vara medlem i?

Vad kul att se att du fått hem din lilla Lilja nu! Grattis! :love:

Ang. klubbarna så måste du ju vara medlem i SKK för att få tävla/gå prov/ställa ut, då blir du väl ansluten till en länsklubb (efter var du bor), om jag förstått det rätt. Du har nog med en informationsblankett i valpmappen du fick med hem när du hämtade.

Sedan vill du kanske träna/gå kurs? I så fall måste du vara med i någon sådan klubb. Nu vet jag inte hur gammal du är, MEN om du är under 24-25(?) så kan du vara med i Sveriges hundungdom, då får du medlemskap i SBK (brukshundsklubben) och i en valfri specialklubb (där kan du välja SvVK). Om inte det är ändrat nu, någon som vet? I så fall får du en eller två medlemskap "gratis". Kanske kan vara värt att titta på :)

Det lär bli SVVK och en länsklubb i SKK. Ska bara ringa SKK och stämma av lite grejer :) Lånar knappen till ytterligare en fråga!

Jag vill ju kastrera/sterilisera Lilja. Kommer inte avla på henne då hon är min första hund och eftersom rasen har en stark könsdrift känns det aktuellt. Sen är det ju bra att slippa riskerna med livmoderinflammtion och dylikt. Så till problemet då. Vilken klinik ska man välja? Jag vill såklart göra en bra research på klinikerna så att man väljer rätt.

Jag vet vissa kliniker jag helt kommer undvika efter skräckhistorier hur dom inte har lyssnat på ägarna och tagit dom på allvar, glömt saker inuti hunden eller gjort OP så pass dåligt att hunden blivit akut sjuk eller blivit tvungen att avlivas. Hjälp... Vad ska man välja? (Vet inte om man får säga klinikers namn i trådar men antar inte det, så PM:a gärna namnen på dom som finns nära Stockholm, men diskussion om hur man väljer kan vi ju föra här).

Både Bagis och Södra djursjukhuset har kompetenta veterinärer, och kanske ännu viktigare när det gäller vinthundar, kompetent narkospersonal som vet att vinthundar är lite speciella.

Jag kan tänka mig att dom är lite speciella att söva ner. Vet du vad det är mer exakt som man ska tänka på? Är det att dom är lätta att ge fel mängd eftersom dom är så tunna eller "bränner" dom narkosen snabbare än andra som gör att dom kan vakna lättare?

Det är dels för att de har mycket muskler i förhållande till lite kroppsfett, men vinthundar är även känsligare för vissa narkospreparat. Förr i tiden var det farligare att söva vinthundar då man sövde med injektion och inte med gas. Det gjorde att det var svårare att styra hur djupt hunden sov.

Numera använder man i princip alltid gas och narkospreparaten har utvecklats avsevärt. Men samtidigt verkar det trots allt finnas veterinärer som inte riktigt har koll, t.ex. den som jag berättade om som felmedicinerade min IG. Hon fick på tok för stor mängd barbiturat, en grupp av läkemedel som ursprungligen används för narkos och som vinthundar är dokumenterat känsliga för. Dessutom var hon gammal och äldre djur (och människor) brukar man bara behöva ge en bråkdel barbiturat för att det ska uppnå samma effekt som på en ung kropp. Ändå var veterinären förvånad när jag ringde och sa att hunden knappt kunde stå ... Turligt nog jobbar min sambo med narkos och narkospreparat så han kunde förklara för veterinären vad det berodde på.

Du förklarade mycket bättre än vad jag försökte göra i frågan, haha. Jo gas vet jag att dom kör. Däremot kan det vara bra att komma ihåg läkemedlet som dom är känsliga mot så att man kan säga det.

*kl*

Igår gick det åt helvete här :(
Tibban och Scully har ju sedan senaste bråket (oktober) varit så lugna och fina. Ligger ihop, tvättar varandra lite, har lekt lösa ihop ett par gånger etc. Så vi har börjat slappna av lite och tänka att de äntligen är kompisar på riktigt.
Men igår när jag var på jobbet hade sambon släppt dem på en liten gräsmatta och då busade de lite i nån halv minut och plötsligt tröttnade Scully och högg Tibban över nosen och vrålade till varpå Tibban bet tillbaka och sen satt de ihop.
Sambon kom till jobbet och vart helt askgrå i ansiktet och sa att Scully var söndertrasad och vi hade akuttid på kliniken om en kvart (har nog aldrig kört så fort..)
Väl nere visar det sig att hon fått ett ordentligt bett rakt in i bogen och bringan (tvärs över översta delen av frambenet sas) Genom huden och dryga 5 mm rakt in i muskeln. Två stora bitsår även i nacken (som dock bara satt i huden)
Massor med blod och en väldigt ynklig Scully.
Blev operation direkt och de sydde ihop muskeln på ett ställe, huden på tre ställen över muskeln, satte drän i bogen och spolade bara ur nacksåren.
Hon fick komma hem samma kväll och var väldigt desorienterad, hade skitont och låg bara och gnydde. (att hon är i höglöp samt har gigantisk tratt gör det ju inte mindre jobbigt för henne)
Så vi sov väl en-två timmar inatt på sin höjd. Jag och sambon brevid henne på golvet och hon gnydde och var väldigt öm hela natten.

Idag är hon tack och lov piggare. Hon stödjer på benet när hon går några få steg för att göra ifrån sig vilket känns bra.
Hon kom till och med och hälsade när jag kom hem från jobbet så det här ska nog gå bra.

MEN... Det här funkar ju inte. Shit, det kunde gått så jäkla illa!
Och jag är så himla ledsen för jag inser att vi måste hitta ett nytt hem åt lilla fina rara Scully, igen.
Hon behöver verkligen vara ensamhund och få träffa andra hundar på sina egna villkor. Inte bo ihop med ett lektroll till klumpeduns som Tibban.

Usch, jag är så ledsen :(

Senast ändrad:

Fy vad jobbigt!

En tanke som slog mig när du skrev att Scully löper - det är inte så att hon blir grinigare i löptider och att hon löpte även i oktober då dom bråkade senast?

Min whippettik blir lite off och får väldigt kort stubin när hon löper men främst nån månad efteråt. Då kan hon bli ganska sur mot vår andra hund (kastrerad hane) som hon annars funkar superbra med. Det jag gör är att ha mer koll under dessa perioder och se till att de inte hamnar i situationer där tiken känner att hon måste säga ifrån.

Vet inte alls om det här stämmer med din tik men kanske värt att fundera på!

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 054
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 074
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp

Hästrelaterat