Felstavningar

Sv: Felstavningar

Jag stör mig på att folk skriver "Medans" istället för "Medan" Det finns inget som heter medans.

*KL*

Häromdagen sa en person att hen hade odlat bönor hemma. Bland annat härrkuvär. :D

Jag höll på att dööööööö och tänkte direkt på denna tråd.

Gällande "feltalningar" så ogillar jag också mångas uttal av bearnaissesås. De uttalar det just "bearnässås".
Det heter "bärnässås" ea uttals ungefär som ä. Tycker jag!

Gällande "feltalningar" så ogillar jag också mångas uttal av bearnaissesås. De uttalar det just "bearnässås".
Det heter "bärnässås" ea uttals ungefär som ä. Tycker jag!

Närå. Såsen stavas egentligen béarnaise så det är helt rätt att uttala "éa":t.

Läste "frammåt" i en skvallertidning på jobbet. Alltså en tidning tryckt på papper, kontrolläses inte sådana?

Sist jag plockade upp en höll jag på att explodera när de visade bilder från Beyoncés "påstådda misshandel". Ja, det är klart att man benämner bilderna som från en påstådd misshandel när han dömts för det i domstol. :crazy: Borde jag lära mig läxan eller, skvallertidningar är inget för mig? :p

Läste "frammåt" i en skvallertidning på jobbet. Alltså en tidning tryckt på papper, kontrolläses inte sådana?

Inte Göteborgs-Posten i alla fall, särskilt nu under sommaren har det funnits helt otroliga grejer som jag inte kan förstå hur de klarat eventuell korrläsning.

dscn0236_50354a24ddf2b320bf000fa1.jpg

En av mina favoriter.

Men - det där är ju en faksimil. Vecket i mitten av uppslaget är bredare än det var i verkligheten. Titta på mitten under den stora bilden så ser du.

Det är alltså ingen särskrivning - det är mitten på uppslaget, vecket, som blivit för brett. Ordet färdtjänsten går precis över vecket.

Nä men mandalaki, kom inte och stör nu när det letas fel! ;)

*hugger sista knappen*

Symtom är ett ord som många inte kan stava till, blir ofta symptom
Röntgen lika så, stavas ofta rönken el röntken

Både symptom och symtom är korrekt:laugh:

Edit: sym·tom [-å'm] el. symp·tom s. -et; pl. = • sjukdomsyttring, tecken på sjukdom
(SAOL)

Niphredil: :D

Å andra sidan, som förklaring betraktat är mitt förra inlägg en katastrof:angel:

Vad jag försökte säga var att på den där faksimilen blir den tänkta mitten på uppslaget bredare för ögat än den är i verkligheten. En tidning som ligger uppslagen på bordet har ju ett veck i mitten där ett par cm inte syns. Då dras ordet färdtjänsten ihop.

Men det är ingen bra lösning att skriva ordet över vecket, en tidning är sällan perfekt vikt och häftad så bokstäverna kan lika gärna dras isär som kluddas ihop.

Om nu det blev tydligare:o

Men - det där är ju en faksimil. Vecket i mitten av uppslaget är bredare än det var i verkligheten. Titta på mitten under den stora bilden så ser du.

Det är alltså ingen särskrivning - det är mitten på uppslaget, vecket, som blivit för brett. Ordet färdtjänsten går precis över vecket.

Jaja då! ;) Detta var inklippt från en tidigare upplaga i en annan artikel så att säga, så jag tänkte inte alls på att det kunde vara över vecket. Nu när jag tittar igen ser jag naturligtvis att det är så det ligger till.

Klart det heter be-ar-naise.

Björk, man kan inte tycka att ett uttal är på ett visst sätt:D

Tycka kan man visst. Även om du tycker något annat. :p på dig!

;)

(Alla dialektala skillnader handlar ju om tyckanden t ex. Om jag säger "mä" och du säger "me" om ordet med så har ingen av oss fel.)

Närå. Såsen stavas egentligen béarnaise så det är helt rätt att uttala "éa":t.

:p på er alla!

(Jag får väl ge med mig då och börja köra med bearnässås då.... )

Jag har väl gått på stavningen som jag sett. Och då ser jag sällan någon accent över e:et....

Tss;). Det heter "bärnässås" ea uttals ungefär som ä. Tycker jag! - det är ju som om jag skulle säga att björk uttalas bjårk, tycker jag. :D

Det har inget med dialekt att göra, det är bara fel uttal.

Men vad gäller bearnaisesås tycker jag att huvudsaken är att man inte kallar det bea:p

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
28 29 30
Svar
590
· Visningar
20 034
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 315
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 249
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar