Felstavningar

Sv: Felstavningar

KL

Ny amerikansk roman:

9789100127367.jpg

Det trodde jag fanimej inte var möjligt ....

Men vad i... Det finns en till!

9100127256.jpg

Det är samma förlag, undrar om det är en slump.

Jo, jag håller med, snippa är det enda ordet som funkar med barn. MEN jag hade gärna sett att det var ett annat ord. Eftersom snippa så sett inte betyder något, hade man ju lika gärna kunnat pussla ihop några andra bokstäver som inte gör det till en tjejsnopp. Mannens kropp som norm redan på dagis, liksom, och kvinnans som en något sämre kopia. Typ.

Inte ens när mina barn var små fanns det vettiga ord. Jag minns att jag diskuterade med kompisar hur absurt det känns att säga till flickor som man byter blöja på att "nu ska vi tvätta ditt underliv".

På ett granndagis sa de "vulva", men jag tycker att det känns lite krystat. Storvulet, på något vis.

Problemet är ju egentligen laddningen kring själva kroppsdelen, det är därför inga ord duger.

Vad är det för fel med "underliv"? Ser att du inte gillar det, men för övrigt?
Det är i min värld vad det handlar om. Och vuxna män kan också ha problem med "underlivet". Åtminstone de som bokar tid på min vårdcentral.

Någon fler än min sjuksköterska som har excem? Ett ord som ofta stavas fel på kreativa sätt.
Eksem är tydligen väldigt svårt att skriva.

Helt klart en tråd för mig, språkpolis som jag är!

Läste på ett företags hemsida att de har stängt för sesången. :)

Det jag stör mig mest på är (som för många andra) särskrivningar. Speciellt när de kommer i material från företag/organisationer/i tidningar.
Mycket av särskrivningsproblemet kommer väl från sms där ord som jättebra, supergott o.s.v. inte finns med i ordlistan från början.

De/dem/dom har jag irriterat mig så länge på att det nästan har gått över. Numera stör det mig något enormt när folk säger han istället för honom, t.ex. "jag ska prata med han sen". Jisses vad irriterande! :)

Vad är det för fel med "underliv"? Ser att du inte gillar det, men för övrigt?
Det är i min värld vad det handlar om. Och vuxna män kan också ha problem med "underlivet". Åtminstone de som bokar tid på min vårdcentral.

Nu är ju inte jag Petruska, men tar mig friheten att ha en åsikt i alla fall. Underliv blir för mig ganska odefinierat. Det känns som ett betydligt större, mer ospecificerat område.

Att jag rent känslomässigt tycker det nästan är i paritet med framstjärt gör också att jag inte skulle använda det ordet. Skriver just nästan för att det nog ändå stämmer som du säger; att ordet underliv ändå kan användas även för män.

På ett forum var det någon som beklagade att nån hade "utelämnat ert sexliv" i en video spridd på nätet.
Jag tror skribenten menade utlämna...

Bagette? För att inte tala om "baugette"? Baguette, hur svårt kan det vara? I alla fall om man ska sälja bröd!

Knapplån

Nu minns jag inte om det var i denna eller den andra språktråden som det diskuterades med svenska ord som finns i andra språk, me jag läste "maelstrom" i en amerikansk bok här ikväll, någon som vet om det är sv-->eng eller tvärtom på det ordet? :)

Knapplån

Nu minns jag inte om det var i denna eller den andra språktråden som det diskuterades med svenska ord som finns i andra språk, me jag läste "maelstrom" i en amerikansk bok här ikväll, någon som vet om det är sv-->eng eller tvärtom på det ordet? :)
Tror det var en annan tråd, men jag spinner vidare på samma ämne: jag studsar alltid till lite när jag hör britter och amerikanare prata om lax. :D Nigella och Jamie Oliver har ju båda tillagat "swedish grava lax" och häromkvällen pratade Howard i Big Bang Theory om lax.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
27 28 29
Svar
571
· Visningar
19 704
Senast: zassoo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 309
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 246
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar