Felstavningar

Sv: Felstavningar

*kl*

Igår hörde jag en konversation mellan två personer där den ena nämnde att hon var orolig över att hennes konto skulle bli "övertrakasserat".

Helt felaktigt, så klart. Men jag kan inte låta bli att tycka att det var ett riktigt bra ord. :D

Tror det var en annan tråd, men jag spinner vidare på samma ämne: jag studsar alltid till lite när jag hör britter och amerikanare prata om lax. :D Nigella och Jamie Oliver har ju båda tillagat "swedish grava lax" och häromkvällen pratade Howard i Big Bang Theory om lax.

Det står "Gravadlax" (som ett ord) på menyerna i UK när det serveras :D

Lox är det amerikanska namnet på gravad lax, typ :D Verkar vanligt särskilt i den judiska matkulturen.

Det står "Gravadlax" (som ett ord) på menyerna i UK när det serveras :D

Lox är det amerikanska namnet på gravad lax, typ :D Verkar vanligt särskilt i den judiska matkulturen.
Aha! Jag har bara hört det i tal, men nu när jag tänker efter har de nog sagt det som ett ord. Men utan D i gravad tycker jag allt. ;) (Fast det kanske bara blir svalt helt enkelt.)

Aha, igen! Det var därför Howards kusiner var så förtjust i det då. :D Men de stavar det alltså lox med O? Skumt! Om det härstammar från det svenska ordet lax, vill säga.

Ja, jag har också tänkt på det, ingen aning faktiskt. Lite snabbgoogling säger mig att det kommer från tyskans Lachs och jiddischka (?) laks, med vissa kopplingar till de skandinaviska språken samt gammalengelska, men jag hittar då inga O:n i något av orden.

Och ja, det var nog därför Howards kusiner var så förtjusta :D Just lox och brisket tycker jag ofta dyker upp när det ska göras stereotypa bilder av judar i Amerika, det känns som om det är sådant mamman i The Nanny håller på med också!

*kl*

En kompis till mig envisas med att skriva "förskyld" istället för "förkyld", och jag har sett det lite varstans. Hon uttalar det som förkyld, men skriver förskyld.

Det är rätt vanligt med förskyld ja. Jag brukar fråga om de stavar djuret skyckling. Får aldrig svar. :cool:

Det är (vad jag kan se) samma personer som är och schoppar och då och då får en shock. :D

Vilken underbar tråd för oss språkpoliser! Eller inte, jag ryser i hela kroppen.

En kompis till mig envisas med att skriva kompliserad istället för komplicerad. Jag blir alltid lika irriterad och vill rätta honom.

*kl*

Häromdagen hade en väns syster skrivit "...ungefär en 1/4:e del av ytan" i ett sammanhang på facebook. Detta utläser jag som "en en fjärdedel:e del" eftersom "1/4" mig veterligen räcker i sig självt för att ange det hon försökte säga. :crazy:

Inte nog med att det gav mig lite rysningar, tjejen ifråga är dessutom (enligt henne själv) bra på språk och rättar gärna andra, däribland min vän.

konservativ kritik:crazy:

"En sak jag lärt mig att kritik även om den är konservativ inte alltid uppskattas inom vissa grenar"

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
27 28 29
Svar
570
· Visningar
19 682
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 307
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 246
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30