Felstavningar

Sv: Felstavningar

Haha ja men det får alla att rysa som är lite småpretto :D Att säga "bea och pommes" är så foppatoffelsvennigt det bara kan bli och kan man det minsta om något (inte minst mat) så måste man hata när nån säger så. Det är typ lag på det!

:D

Är det så det är? Jag har bara sett bea här och hört det EN gång i Sveriges mästerkock.

Pommes trodde jag att min exsambo var ensam om:D

Why...wtf: men varför byter du? Vad betyder det?? Och framförallt: hur *** ska det uttalas???

Haha ja men det får alla att rysa som är lite småpretto :D Att säga "bea och pommes" är så foppatoffelsvennigt det bara kan bli och kan man det minsta om något (inte minst mat) så måste man hata när nån säger så. Det är typ lag på det!

:D

Jag är småpretto å det grövsta :D

mandalaki: Jag ser "bea" oftare än jag hör det. Borde sluta hänga på - och förfasa mig över - matlagningsdelen på Ett Annat Forum... Bea vill jag bara höra om det handlar om Bea Arthur :D

Ja, menar dig. Kommer aldrig att komma ihåg de där bokstäverna;)

Anna: jag känner en Bea. Det gör det hela rätt knepigt :D

Jodå, förr eller senare...du ser dem ju lite överallt här på buke så :p

Apropå bea så tänker jag på det som en förkortning på typ Beatrice eller något, vilket gör beasås lite...märkligt.

Och apropå felstavning "nuförtiden"?
Är det inte sär skrivningar såärdetihopskrivningar.

Jag skriver alltid nuförtiden.

Och så skriver jag överhuvudtaget.

Och jagskagåochäta.

Eller ja, kanske inte den sista då.

Och apropå felstavning "nuförtiden"?
Är det inte sär skrivningar såärdetihopskrivningar.

Vet du, jag satt och tänkte på detta tidigare idag när jag bloggade. "Nu för tiden" skriver jag isär, men "längesen" (eller "längesedan" då) - ska det vara särskrivet? Jag vill gärna skriva ihop, men är inte säker på om jag borde...

Jahaaa...oj :o

Men hur är det med förrän, förän, för ens, förens?
Äh ni fattar, vad ska det vara egentligen?

Senast ändrad:

Det är lite knepigt med många sådana där ordkombinationer som uttalas som ett ord. Såvitt jag minns anser Språkrådet att man kan välja att skriva isär eller skriva ihop. Precis som att i morgon, i dag, i kväll etc både kan skrivas isär och skrivas ihop. Grammatiker bråkar om ifall de ska räknas som ett ord eller flera ord i en fast konstruktion.

Förrän ska det vara. Dina varianter med ett s på slutet lär komma från talspråket. :)

Många, däribland jag, drar ju gärna ihop det till ett "förrns" av någon anledning! :D Det är nog därifrån förräns-stavningen kommer.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
27 28 29
Svar
572
· Visningar
19 804
Senast: cambodia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 314
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 246
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar