Felstavningar

Sv: Felstavningar

vet att det skrivs så i singeltråden :angel: Men där är det mig veterligen 100% skämt!

Senast ändrad:

Vad skulle det syfta på? Tror det är du som har fel ;)

Nu har jag googlat och blir inte mycket klokare. Antalet träffar talar till min fördel, men det är ju inget man ska lita på!
Detta är det närmaste jag kan hitta någon form av källa http://www.livet.se/ord/sök/gammal i gemet , men jag tycker nog inte att det duger heller. ;)
Det känns som att man får fråga språket i p1 eller något sånt!

Men ni kan väl ändå inte mena att ni uttalar det på något annat sätt än "gemet"? Uttrycket är gammalt och jag har väldigt svårt att köpa att det skulle ha det engelska uttalet.

Men ni kan väl ändå inte mena att ni uttalar det på något annat sätt än "gemet"? Uttrycket är gammalt och jag har väldigt svårt att köpa att det skulle ha det engelska uttalet.

Fast när man pratar tennis på svenska så uttalas det ofta "gemet" även om det är game, set och match man pratar om.

Men jag vet inte vad som är korrekt.

Senast ändrad:

Smitigt

Läst i en deckare idag. Skriven av en svensk författare och tydligen väldigt dåligt korrekturläst. Ett flertal men är utbytta mot med vilket ger väldigt underliga meningar.

Möjligt att det blivit en försvenskning av game - gem, men jag hade aldrig sett det skrivet så tidigare, och tyckte det såg helt fel ut. Gem är för mig en pappersklämma...

Möjligt att det blivit en försvenskning av game - gem, men jag hade aldrig sett det skrivet så tidigare, och tyckte det såg helt fel ut. Gem är för mig en pappersklämma...
Det är ju därför man inte kan ha Björn Borg jobbandes på kontoret. ;)

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
28 29 30
Svar
592
· Visningar
20 153
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 317
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 249
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar