Felstavningar

Sv: Felstavningar

*kl*

Hört på radion:
"jo, det gick rätt bra och sen när loppet började urarta sig så förstod vi att...." - jag tror det var arta sig som åsyftades.

"... det blir som att två extremiteter möts och liksom knuffas mot varandra.." - ämnet var två olika personlighetstyper som möttes/fick en relation. Helt klart var det ordet extremer som radioprataren for efter.

Läst på nätet:
Slenterian

Säsongs avslutning

Jag tror att jag har läst hela tråden men jag måste ha missat något: Om någon inte vet skillnaden mellan "de" och "dem" - varför kan denna någon inte bara skriva "dom"?

*kl*

Sett på Buke idag - "bluff och båg" och "hämd". Nog för att det förstnämnda funkar tekniskt sett, men uttrycket är fel. Eller? Visst heter det "buffel och båg"?

Sedan ska jag erkänna en sak som jag fattat fel - visserligen på engelska men passar väl bäst här - jag har alltid trott att det heter "nerve wrecking" när det tydligen heter "nerve racking". Trodde alltid att andra stavade fel...

kl

Fick ett erbjudande från Conrad på mailen nyss:
"Färglad multiskrivare till superpris och andra erbjudanden"

:D

Jag tror att det ar "bluff och bag" ...

Jag tror att jag har läst hela tråden men jag måste ha missat något: Om någon inte vet skillnaden mellan "de" och "dem" - varför kan denna någon inte bara skriva "dom"?

Precis! Det frustrerar mig sa till den mildra grad och det ar sa manga som skriver dem ("Jag hoppas att dem far trevligt":crazy: sag jag i dag pa FB) istallet for de.

*kl*

Sett på Buke idag - "bluff och båg" och "hämd". Nog för att det förstnämnda funkar tekniskt sett, men uttrycket är fel. Eller? Visst heter det "buffel och båg"?

Sedan ska jag erkänna en sak som jag fattat fel - visserligen på engelska men passar väl bäst här - jag har alltid trott att det heter "nerve wrecking" när det tydligen heter "nerve racking". Trodde alltid att andra stavade fel...

Dels finns uttrycket "ruffel och båg" och dels "bluff och båg" - det kanske är en sammanblandning?

Dels finns uttrycket "ruffel och båg" och dels "bluff och båg" - det kanske är en sammanblandning?

Kan så vara! Buffel och båg lärde jag mig i Bamse någon gång på forntiden så jag har väl hållit fast i det. Det kanske var ett skämt :-D

Jag har alltid blivit rättad/skrattad åt när jag sagt buffel och båg. Så jag tror att du och jag är ute och cyklar i den frågan :D ;)

Jag säger också buffel och båg! Men har nog aldrig hört någon annan (än min bror) säga det... Kan det vara så att Bamse är boven?

Jag säger också buffel och båg! Men har nog aldrig hört någon annan (än min bror) säga det... Kan det vara så att Bamse är boven?

+ niphredil

Jag sökte lite och vi är ju inte ensamma direkt. 19000 resultat för "buffel och båg" (inklusive en del diskussioner som denna :D) och 31000 för "ruffel och båg".

Det tror jag också. Det verkar som om många tror att "dom" helt enkelt ersätter "dem" och att man därmed kan skriva "dem" överallt.

Kl

Någon annan som hört talas om en person som "röker som en borstspindel"? :D

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
35 36 37
Svar
736
· Visningar
22 867
Senast: ii-ssa
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 323
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 249
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar