Felstavningar

Sv: Felstavningar

*kl*

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen, jag skäms över att komma från Dalarna när jag läser tidningen. Saxat direkt från dagens Falu Kuriren: "De här är våra Aseater" komplett med versal och allt :crazy: Resten av artikeln gör att man får förmoda att det var asiater den sk journalisten var ute efter :grin:

Aseater är ett gammalt begrepp inom ASEA-koncernen; numera ABB. De som jobbade på ASEA kallade sig just Aseater.

Så; som Mandalaki påpekat; du har missförstått om du tror att det handlar om asiater.

Icke desto mindre kan alla göra fel. Det mesta är ju rätt, fast du verkar reta dig jättemycket på enstaka felstavningar som du hittar. Stavning handlar ju inte främst om noggrannhet. ALLA kan stava fel på enstaka ord. Däremot bör man vara tillräckligt noggrann för att använda stavningsprogram, kan jag tycka.

Tyvärr är det inte enstaka felstavningar och grammatiska fel när det gäller den här tidningen, det är snarare regel än undantag. Det har varit bättre men på senare år blivit markant sämre vilket är märkligt med tanke på att det finns program som lätt fångar stavfelen. Jag anser fortfarande att man ska hållas till en högre standard om man har det som yrke att skriva fast jag inser att alla kanske inte håller med mig där.

Jag skäms om mina rapporter innehåller stavfel och då skriver jag inte dem på svenska samt att de är inte menade för publikation.

Om det blivit sämre beror det säkert på att korrekturläsningen sparats bort. Och då håller jag med dig om att det är viktigt att använda stavningsprogram. Fast de tar inte alla fel heller.

Jag läser tidningar rätt flitigt varje dag och visst ser jag fel. Men jag skulle tippa att 99 proc av den text jag läser är korrekt skriven. Retar man sig gärna på skrivfel så tenderar man att överskatta deras frekvens, tycker jag det verkar som.

Men det som påverkar min inställning är nog också att jag inte tycker att rättstavning är den viktigaste kompetensen hos en journalist.

Kaxigt att kalla nån för "sk journalist" när det är din egen läsförståelse som brustit ;)

Inte när du lägger till en "men med tanke på att..." som liksom litegrann tar bort din mea culpa. Tycker jag dårå.

KL
Personligen stör jag mig inte alls jättemycket på enstaka stavfel, varken på internet eller i tidningar. Då är det värre med ord som stavas fel av jättemånga och som ofta återkommer; i stil med "urs" och "ärs".

Inte heller stör det mig när det är uppenbart att någon som inte har svenska som modersmål har skrivit fel. Alla våra skyltar här ute i min förort ser ut såhär "Kebab! M. Färsk bröd" och det är ingenting jag bryr mig om alls.

*kl*

måste ju också bidra, en stallbekant (yngre tonåring) skrev följande på sin fb-sida imorse:

fucktupp

fick läsa meningen (hon kommenterade sitt utseende på ett foto, tror jag) några gånger för att förstå vad hon menade..

Visst heter det väl slå-slog-slagit?

Efter en rubrik i morgontidningen "Kanalen som slått upp portarna mot Europa" var jag tvungen att se om någon kanske ändrat på detta, det kan ju vara jag som är gammalmodig. SAOL gav mig rätt, men när jag söker på tidningens hemsida poppar det upp 9 artiklar med böjningsformen slått.

En felstavning kan ske av misstag, men kan man avfärda det här som misstag? Jag tycker inte det!

Ja, jag tänkte också på tuppar först, men insåg sen att det var "fucked up" som avsågs. Inte helt lätt dock, när uttryck på engelska blandas in i svenska, försvenskas och skrivs ihop. :p

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
39 40 41
Svar
815
· Visningar
24 997
Senast: WS6
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 330
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 519
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 252
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025