Felstavningar

Sv: Felstavningar

Jag skulle också skriva som där. Tycker det är ett så självklart ord att jag inte hade haft en tanke på något annat faktiskt.

Jag läste för en stund sedan ordet ridtravare och gick nästan i småbitar helt. Jag AVSKYR ordet!!! Det finns inget som heter ridtravare, vad är det för fel på travare? Det är en travare som rids, men ändå en travare! Och för att inte tala om benämningen f.d travare! Jisses, om det är en f.d travare, vad har det då blivit? Människa? Nordsvensk? Katt? Är det inte en travare i alla fall? En travare som rids istället för att gå på trav. Herregud, jag måste ha valium! :crazy:

Mandalaki skrev i en annan tråd ordet framstjärt... Tror hon gjorde det med flit för att retas oss i den här tråden, för framstjärt är ett ord som är aja baja liksom! :mad:

:D

Jag älskar framstjärt! Underbart ord:love:

Däremot skulle jag aldrig använda det på allvar. Så inte eller snippa, mer än till ett litet barn som var van vid den terminologin.

Jag älskar framstjärt! Underbart ord:love:

Däremot skulle jag aldrig använda det på allvar. Så inte eller snippa, mer än till ett litet barn som var van vid den terminologin.

Här på dagis och skolor använder de snippa. Inte ett ord jag gillar och jag använder det väldigt lite. Varje gång känner jag för att säga fitta istället, men det passar inte små 5 åriga öron känner jag. Så det får bli snippa. Men framstjärt, fy farao, det vill jag inte ens stava rätt till egentligen! :mad:

Ja, snippa verkar vedertaget på dagis och i skolan. Det är därför jag skulle använda det när jag talade med ett barn som ordet är naturligt för. Men jag skulle aldrig använda det om mig själv.

Fast kan du tänka dig hur kul det skulle vara om det kom en söt lite 5åring med långt blont hår och glasögon och säger fitta när hon pratar om den med Gamla Tanten Britta på 82 år. :D

Vem vill äta "harry kuvert"? Jag dör långsamt.

Harry kuvert?!?! Jag fick tänka en lång stund innan jag fattade om det var kuvertbröd eller haricot verts som avsågs. :D Har du sett den stavningen??

Mig påminner det om när jag försökte hänga med i en fransk konversation och någon sa haripoté. Innan jag fattade att det var Harry Potter fattade jag verkligen inget av samtalet!

Ja, snippa verkar vedertaget på dagis och i skolan. Det är därför jag skulle använda det när jag talade med ett barn som ordet är naturligt för. Men jag skulle aldrig använda det om mig själv.

Det där är ju ett olösligt problem. Alla ord för kvinnans könsorgan är fel. Det är nästan så att man brister ut i genusteoretiska haranger om språk och makt när man tänker på det.

Jag skulle också använda snippa om jag pratade med ett litet barn som var vant vid ordet, men jag gillar inte att det så tydligt är en feminin snopp.

Jag gillar snippa när man pratar med barn. Det är uteslutande det ord jag använder när jag talar med systerdottern (som är i nån sorts fas och hela tiden ska prata om moster niphredils snippa) och har faktiskt vant mig vid att säga det.

Annars använder jag nog det mer vulgära ordet på F, alternativt det något luddiga "maskineriet", lite beroende på sammanhanget.

Jag förmodar att det är ett korrekt ord men jag tycker ordet "skjutningar" låter helt fel. Beskjutningar känns mer rätt men ändå inte helt.

Harry kuvert?!?! Jag fick tänka en lång stund innan jag fattade om det var kuvertbröd eller haricot verts som avsågs. :D Har du sett den stavningen??

Mig påminner det om när jag försökte hänga med i en fransk konversation och någon sa haripoté. Innan jag fattade att det var Harry Potter fattade jag verkligen inget av samtalet!

Ja, på en meny för en resturang på ön Ven. De kanske stavar annorlunda där :confused:? Jag var lite osäker på om jag skulle skriva om det, trots allt så kan kanske den stavningen numera vara ok i Sverige. Man vet ju aldrig. Jag har ju en gymnasielärare i svenska vars dagbok jag följer och hon stavar konstant fel på vissa ord.

Ja, på en meny för en resturang på ön Ven. De kanske stavar annorlunda där :confused:? Jag var lite osäker på om jag skulle skriva om det, trots allt så kan kanske den stavningen numera vara ok i Sverige. Man vet ju aldrig. Jag har ju en gymnasielärare i svenska vars dagbok jag följer och hon stavar konstant fel på vissa ord.

Nej, harry kuvert är absolut inte accepterad svenska. De gånger jag har varit med om konstigheter kring de där bönorna, är snarare när svenskar försöker uttala haricot verts på engelska när de ser ordet i skrift. Och det är inte heller korrekt.

Jag blir galen när restauranger stavar fel på menyerna. Jag inser att det inte finns något självklart samband mellan att kunna laga rätterna och att kunna stava dem, men det är ändå svårt att lita på att det blir gott på sådana restauranger, tycker jag.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
42 43 44
Svar
873
· Visningar
26 803
Senast: netia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 351
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 523
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 252
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar