Felstavningar

Sv: Felstavningar

Jag får inte bara utslag, jag får akut astma. Av livshotande karaktär.

Men det där med "bara är o inse" pekar på en variant av det här å/och/att-problemet.

"Det är bara å inse" är för mig normalt talspråk. När jag skriver det, är det vidare självklart för mig att de ska stå "Det är bara att inse", men i sådana formuleringar ser man istället "Det är bara och inse" rätt ofta, tycker jag.

Jag tror att det delvis har med den sortens formuleringar att göra, som jag har lite svårt att förlika mig med "gå och handla" trots att det inte finns någon formulering som känns bättre.
Jag förstår din astma, det kliar i fingrarna på mig när jag ser det, vill av någon konstig anledning alltid skriva en kommentar om hur det ska stå. Jag låter dock bli.

I flera inlägg här har jag läst hur ni uttalar meningar här, hur ni säger. Jag känner inte igen mig. Jag själv säger inte "bara och inse" utan jag säger "bara att inse". När det ska vara ett "att" och inte ett "och" så säger jag just "att" och inte "och". Jag måste ha någon riktigt konstig dialekt då, vad vet jag. Det låter varken stel eller konstigt, logiskt eller ologiskt eller fel när jag pratar. Det kan mina vänner och min familj intyga. Det är flera ord jag reagerat på hur.
Jag vet inte, jag måste vara dum i huvudet eller ha grymma talfel eftersom jag inte pratar vad som verkar vara "normalt".

När man pratar om att "gå och lägga sig", "gå och handla" och "gå och kissa" så känns det helt naturligt för mig att ha ett "och" där eftersom det ju
beskriver två saker man gör eller ska göra. Man ska gå och man ska handla.

Hm, detta var ju kl också :o:D

KL

Jag lider av akut öronskav:cry:

Sommar = vikarier = mycket unga kollegor och en ändlös ström av Å ja bah hon bah dom bah ja bah å då han bah dom bah ja bah...

Det gör ONT:cry:

Då och då ser man det skrivet också numera, har ni tänkt på det? Fruktansvärt!

*kl*

Lokalblaskan slår till igen... :grin: Från Falu Kuriren på nätet: "...djuret dött i samband med koalitionen" :crazy:

Jag tror inte Reinfeldt eller resten av regeringen hade något med olyckan att göra :D

kl

Jättedum fråga, men jag lär mig aldrig :o

Skall exv. Jätteglad särskrivas eller skrivas så som jag gjorde nu?

Du skrev rätt som du skrev det nu. Nu kan jag inte speciellt många språk (engelska så flytande det kan bli fast man inte är född i ett engelsktalande land samt en usel tyska) men om jag förstått det hela rätt är det vanligast inom engelskan om man tittar på språk som ligger nära oss, både geografiskt och språkligt.

Det finns säkert någon som är bättre på språk än vad jag är som vet hur det ligger till! :idea:

va bra :D I alla andra fall så tycker jag oftast att jag kan "höra" om det skall särskrivas eller ej, men just i kombinationen "jätte" så tycker jag det är svårt :p

Hamnade i en diskussion häromdagen och undrar om ni här kan hjälpa mig med vem som har rätt?

På en liten reklamskylt på McDonalds stod det (på ett ungefär): "Vårt kaffe görs av 100% Arabicabönor, och mals när du gör din beställning."

Ska det vara ett och i den meningen? Jag vill hellre sätta ett som istället för och, vad säger ni? Har någon rätt och någon fel, eller har vi rätt båda två? Mitt sällskap tyckte att och passade bättre än som hade gjort.

Som, tycker jag. Det är ju bönorna som mals, inte själva kaffet (drycken). Ordet och gör i min läsning syftningen tveksam medan som gör den glasklar.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
43 44 45
Svar
885
· Visningar
27 546
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 425
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 527
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 252
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar