Felstavningar

Sv: Felstavningar

Ja, Vänern ligger i Sverige, för att båda är egennamn. Geografiska platser har egennamn, andra platser har det inte.

Det är skillnad på själ och skäl också. Inte i talspråk förstås.

Varför skulle konsekvens ge en ökad bredd i språket? Jag tycker svenskan är fantastisk med alla undantag :D

Kl

Ang att använda "och" i meningen "gå och lägga sig" så är det i min hjärna helt korrekt, då det syftar till att man gör två saker.. dvs både och. Man går, och lägger sig/handlar/plockar blommor eller vad man nu kan göra. "att" i den meningen låter helt fel i mina öron. Sen lämnar jag gladeligen reglerna till någon annan att redovisa ;)

Det blir ju då den logik som för mig känns en aning underlig. Dvs motsvarande "dels gå, dels lägga mig".

Men kanske är det ändå så det här med "gå och lägga mig" ska förstås?

Om man tänker på "gå och handla" som dels gå, dels handla, känns även det för mig lite fel. Men om man bygger ut satsen, till "jag ska åka till New York och handla helt galet trendiga kläder", så känns det för helt rimligt att man dels åker till New York, dels handlar de där kläderna.

Kanske har skillnaden att göra med att "gå och handla" känns som en aktivitet, man gör det sas i en rörelse, medan att åka till New york är mer av ett projekt i sig och att där handla trendiga kläder också är det?

Det blir ju då den logik som för mig känns en aning underlig. Dvs motsvarande "dels gå, dels lägga mig".

Men kanske är det ändå så det här med "gå och lägga mig" ska förstås?

Om man tänker på "gå och handla" som dels gå, dels handla, känns även det för mig lite fel. Men om man bygger ut satsen, till "jag ska åka till New York och handla helt galet trendiga kläder", så känns det för helt rimligt att man dels åker till New York, dels handlar de där kläderna.

Kanske har skillnaden att göra med att "gå och handla" känns som en aktivitet, man gör det sas i en rörelse, medan att åka till New york är mer av ett projekt i sig och att där handla trendiga kläder också är det?

Jag tycker att att inte alls ska vara i den meningen alls. Gå och lägga sig tycker jag är mer logiskt egentligen, att hör inte riktigt hemma däri.

Kan första hur du tänker, men menar du då att "att" i ditt tycke är mer korrekt? För for min del kan jag inte greppa riktigt vilken funktion att:et skulle ha i den meningen i så fall.

Kan första hur du tänker, men menar du då att "att" i ditt tycke är mer korrekt? För for min del kan jag inte greppa riktigt vilken funktion att:et skulle ha i den meningen i så fall.

Nej, jag tycker att "att" ser jättekonstigt ut i sådana meningar. Omformulerat till "för att" blir det ju grammatiskt mer rimligt, men det känns inte som att vi menar "för att" när vi säger "å" som i "gå å lägga sig". Om jag skulle säga "gå för att lägga mig" skulle det nog innebära att det var en liten promenad inblandad, tex om man var på landet och skulle sova i något gästhus en bit bort, eller att jag först måste resa ett tält eller något annat extra krångel.

Det enda argumentet, om än svagt, jag kan se för "att" är just att "och" verkar betyda "dels gå, dels lägga mig" och så känns det liksom inte för mig. Jag ser gåendet och läggandet som en rörelse, så att säga.

Och jag tycker att mitt utbyggda exempel, med att åka till NY och köpa spektakulära kläder, ändå tyder på att vi när vi säger "gå och handla" faktiskt säger just "dels gå, dels handla".

Jag lanserar en teori, egen sådan: kan detta med "gå och..." vara influerat av engelskans going (to) eller månne franskan där verbet aller betyder både gå (förflytta sig, inte promenera) och ska? Hmmm.... språk är verkligen ett oförklarligt fenomen!

kl

Det här läste jag på fb nyss:
"Alltid när man Ska upp tidigt krånglar sömnen varför? Tror att dr bara är o inse jag har fucking svårt med o sova!"

Det är det här jag menar, det som ger mig lite utslag. :o

Den enda tanke jag har att komma med i diskussionen är att vi behöver någon slags utfyllnad mellan "jag ska" och verbet. Jag ska handla kan vi ju vara överens om att det är korrekt, men jag ska ju inte handla här hemma, jag ska iväg. "Gå och" känns då som en ospecifierad hänvisning till att förflytta sig, i mina ögon. Först måste jag förflytta mig för att kunna göra det jag tänkt, handla, sova, tvätta händerna, laga mat... jag ska förflytta mig (), och när jag har gjort det ska jag handla. :D

Angående för att/och:

Hej
det är riktigt att att i många fall har omtolkats till och på grund av ljudlikhet. Och detta har även etablerat sig i skriftspråket, jag går och lägger mig är helt korrekt skriftspråk och dessutom numera det enda naturliga. (Snarast går det tillbaka på jag går att lägga mig, där att = för att)

Det var lite annorlunda för 75-100 år sedan, om du vill kan du läsa om detta i Erik Wellander klassiska Riktig svenska (1. uppl., 1939), där han håller mycket på det "logiskt korrekta". Men språket är inte alltid logiskt.

Bästa hälsningar

Sven-Göran Malmgren
Huvudredaktör för SAOL 14

kl

Det här läste jag på fb nyss:
"Alltid när man Ska upp tidigt krånglar sömnen varför? Tror att dr bara är o inse jag har fucking svårt med o sova!"

Det är det här jag menar, det som ger mig lite utslag. :o

Jag får inte bara utslag, jag får akut astma. Av livshotande karaktär.

Men det där med "bara är o inse" pekar på en variant av det här å/och/att-problemet.

"Det är bara å inse" är för mig normalt talspråk. När jag skriver det, är det vidare självklart för mig att de ska stå "Det är bara att inse", men i sådana formuleringar ser man istället "Det är bara och inse" rätt ofta, tycker jag.

Jag tror att det delvis har med den sortens formuleringar att göra, som jag har lite svårt att förlika mig med "gå och handla" trots att det inte finns någon formulering som känns bättre.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
43 44 45
Svar
885
· Visningar
27 689
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 428
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 530
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 252
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar