Felstavningar

Sv: Felstavningar

Jag säger också å men skulle varken skriva det eller och.

Det första exemplet som kom till mig var att jag definitivt säger "Jag ska gå å lägga mig" - vilket då borde vara någon sorts sammandrag av "Jag ska gå för att lägga mig" - eller "Jag ska gå och lägga mig" - vilket är korrekt där då? Jag skulle skriva det senare.

"Jag ska gå att lägga mig" kan ju inte vara rätt. Och man säger ju bara "Gå och lägg dig", inte "Gå för att lägga dig", eller hur?

(Eller, som man säger i min släkt, "Gack å häv de'!"

((Förresten bara måste jag, i denna språkligt intresserade massa, introducera min farfars ordspråk: "Det e la bäst att du går å lägger dig så du orkar upp och svära imorgon" :D)

KL

Vet inte om det tagits upp tidigare i tråden men jag förstår inte varför det lilla förstärkningsordet ju har börjat stavas juh av många:confused:
Likadant med puh, ser många som skriver phu, i mina ögon blir det fu.

Här i Finland säger man svenskalärare och finskalärare. Jag tycker att det känns logiskt.

Vi sa alltid så i skolan (på min gata i staaan ;)) så för mig känns det också logiskt, även om jag vet att det är fel. Och jag säger nog så fortfarande, även om jag försöker se till att skriva rätt.

En tjej jag umgicks med på gymnasiet sa "franskprov" och "svenskprov" och jag tyckte att det lät så fel och tycker så fortfarande. Gamla hundar och det däringa ;)

KL

Vet inte om det tagits upp tidigare i tråden men jag förstår inte varför det lilla förstärkningsordet ju har börjat stavas juh av många:confused:
Likadant med puh, ser många som skriver phu, i mina ögon blir det fu.

Jag vill minnas att det kom med Lunarstorm, där ju blev juh och ja blev jah och så vidare. Kan ha fel och jag har inte en aning om varför.

Phu blir naturligtvis Fu. Har du aldrig träffat Nalle Fu? Otrolig legend. :devil: Jag tror att folk tror att de skriver det engelska "phew".

"Jag ska gå att lägga mig" kan ju inte vara rätt. Och man säger ju bara "Gå och lägg dig", inte "Gå för att lägga dig", eller hur?

Just de där formuleringarna har jag problem med. Allt ser fel ut, tycker jag.

Jag säger "jag ska gå å handla" eller "jag ska gå å lägga mig".

Men att skriva "jag ska gå och handla" ser fel ut. "Jag ska gå att handla" känns på något vis hyperkorrekt. Jag har en vän som skriver så, men jag har inte klarat av att anamma det. "Jag ska gå för att handla" känns så sett rätt, men samtidigt lite tillkrånglat. Och det liknar ju inte talspråket alls, trots att det handlar om en vardaglig företeelse som borde kunna formuleras tämligen talspråkligt även i skrift.

Enklast är väl att inte skriva om sådant som att lägga sig och att handla, men om man nu vill skriva om det, hur ska man då formulera sig?

Nog tycker jag att ni blandar äpplen och päron så det skvätter om det i den här och andra liknande trådar!!!

Svenskalärare - Av den lär man sig Svenska, då borde det väl vara att lära sig att vara Svensk som lär sig av Svensklärare.

Att gå och lägga sig, är en sak. Om man går för att lägga sig blir nåt annat då det mera talar om vad man har för själ för att gå iväg.

Ptr

Jaha så då jag äntligen lärt sig att skriva också i stället för ochså så duger inte det heller då?

Ptr

Just de där formuleringarna har jag problem med. Allt ser fel ut, tycker jag.

Jag säger "jag ska gå å handla" eller "jag ska gå å lägga mig".

Men att skriva "jag ska gå och handla" ser fel ut. "Jag ska gå att handla" känns på något vis hyperkorrekt. Jag har en vän som skriver så, men jag har inte klarat av att anamma det. "Jag ska gå för att handla" känns så sett rätt, men samtidigt lite tillkrånglat. Och det liknar ju inte talspråket alls, trots att det handlar om en vardaglig företeelse som borde kunna formuleras tämligen talspråkligt även i skrift.

Enklast är väl att inte skriva om sådant som att lägga sig och att handla, men om man nu vill skriva om det, hur ska man då formulera sig?

Visst blir det krångligt? Jag går å handlar och går å lägger mig och går ut å äter, men jag kan inte formulera det i skrift så att (å ;)) det ser riktigt ut. Det enklaste är kanske att skriva "Jag ska handla nu" eller "Jag ska lägga mig nu" om man nu absolut måste skriva om det. (Vilket man om man som jag är bloggare sedan tretton år uppenbarligen måste ;))

Och nu när jag läser tillbaka så säger jag nog bannemig åtminstone "Jag ska lägga mig nu" när jag är i sällskap. "Jag ska handla nu" låter mer som något man skulle säga för att sticka ifrån en jobbig situation, men det funkar väl... "Jag ska handla nu, är det något du vill ha?" - det går ju bra... eller?

Nog tycker jag att ni blandar äpplen och päron så det skvätter om det i den här och andra liknande trådar!!!

Svenskalärare - Av den lär man sig Svenska, då borde det väl vara att lära sig att vara Svensk som lär sig av Svensklärare.

Att gå och lägga sig, är en sak. Om man går för att lägga sig blir nåt annat då det mera talar om vad man har för själ för att gå iväg.

Ptr

Bara för att vi är där vi är så skriver vi inte "svenska", "svensk" eller "svensklärare" med begynnande versal :angel:

Jaha så då jag äntligen lärt sig att skriva också i stället för ochså så duger inte det heller då?

Ptr

Jag tror att LenaH menar att hon kan säga å istället för också i talspråk, något i stil med "De skulle å komma" (detta är en total gissning från min sida), men stavningen också är rätt.

Senast ändrad:

Se där, för mig är inte sverige ett namn på det viset som Anna är. Jag skippar då gladligen versalen eftersom sverige för mig i sådana fall är en plats och inget namn. Däremot om nån har namnet, en häst eller så, Sverige så tycker jag det är riktigt.

Men det är jag det.
Ptr

Ja jag fick det påpekat att jag missat den vid nåt annat tillfälle så nu fick den åka med!

Ptr

Men det är ju fel. Sverige med versal i början är rätt, Svenska eller Svenskt är fel.

Senast ändrad:

Och nu när jag läser tillbaka så säger jag nog bannemig åtminstone "Jag ska lägga mig nu" när jag är i sällskap.

Nu tycker jag att du fuskar! ;)

Det där är ju en helt annan, förvisso korrekt, satskonstruktion. Det är fullt normalt att säga "jag ska gå å lägga mig", men står å i det fallet för att eller och?

Jag grubblar på logiken i ordet "och" här.

Tänker vi oss att "gå å/och handla" betyder samma sak som "dels gå, dels handla"? Så känns det väl inte riktigt?

Jag har försökt googla för att hitta en grammatisk förklaring till det här, men hittills går jag bet.

Nu tycker jag att du fuskar! ;)

Det där är ju en helt annan, förvisso korrekt, satskonstruktion. Det är fullt normalt att säga "jag ska gå å lägga mig", men står å i det fallet för att eller och?

Jag grubblar på logiken i ordet "och" här.

Tänker vi oss att "gå å/och handla" betyder samma sak som "dels gå, dels handla"? Så känns det väl inte riktigt?

Jag har försökt googla för att hitta en grammatisk förklaring till det här, men hittills går jag bet.

Visst fuskar jag! :D Jag försökte bara tänka på ett vis på vilket man kan skriva om man nu absolut måste och kom fram till den satskonstruktionen, vilken jag tycker fungerar i sak. Men visst, jag fuskade ;)

"Nu går jag och handlar", dels går jag, dels handlar jag? Det kan ju funka under rätt omständigheter, om man först går och sedan handlar. Men inte känns det riktigt som den rätta anledningen till ordssammanställningen.

Hallå, mandalaki, var är du och din partner Språkrådet? Petruska och jag har en KRIS här!

Rätt eller logiskt,språket blir till vad de som använder det till gör det till. Vissa saker är inte konsekvent men borde vara det så att sådana som skriver i sådana här trådar fick lite mindre att störa sig över. Skulle dessutom i en del fal ge en ökad bredd på språket.

Ska det stå Sverige så borde det också stå Soffan. Vänern ligger i (för att retas, på) Sverige, Tidningen ligger på (i) Soffan.

Plats som plats, även om man visst kan hävda att platsen skulle vara landet Sverige.

Ptr

Ptr

Jo, att jag fetmarkerade också i exemplet ovan var för att lite språkpolismässigt betona att den jag svarade hade skrivit "med" istället för just också.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
44 45 46
Svar
915
· Visningar
28 352
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 432
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 530
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 252
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar