Felstavningar

Sv: Felstavningar

I vilket sammanhang ser du det? Jag har svårt att se det framför mig :p

Andra har givit bra exempel faktiskt, men här är ett till: Jag gillar och rida hästar.
Det är vansinnigt irriterande känner jag.

En annan sak jag stör mig på är ridigt, suttigt och liknande ord som jag inte kommer på just nu dock.

KL

Det finns en felkonstruktion som jag ser rätt ofta och fnissar åt varje gång:

Istället för Själv ska jag ta en ridtur nu så skriver man Själv är det dags för en ridtur.

Hur vanligt som helst:D

De anser precis det jag skrev. När jag surfar på ipad kan jag inte kopiera från deras frågelåda, men man hittar det lätt om man söker på med i den.

Jag kan inte se något som säger att det skulle vara skillnad på jag med och det med.

Jag ser en skillnad.

fråga
Är det lika korrekt att säga Jag med som Jag också?

svar
Ja. På repliken ”Nu vill jag ha en kopp kaffe” kan man svara både ”Jag med” och ”Jag också”.

På den repliken kan man inte svara "så kan det med/också vara".

Senast ändrad:

tack :) Är sjuukt dålig på gramatik,så förstår inte allt, men det gav lite större insikt i alla fall ;)

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
46 47 48
Svar
947
· Visningar
29 757
Senast: Halcyon
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 439
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 255
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar