Felstavningar

Sv: Felstavningar

Men prickekorv är väl dialektalt? Så säger många där jag kommer ifrån. :)
Men jag kan i och för sig hålla med om att det ser dumt ut i skrift.

Prickekorv säger vi i Skåne...men skriver det kanske inte så ofta ;)

Såg en skylt idag med "Vandrahem":confused:

Undrar om de inte ville att man skulle stanna där :idea:

1470722530.jpg

:D

... och den som skrev det är ägd (för att använda ett onlinespelsuttryck). :D

Det är helt ok om ni dödar mig för den där meningen, den är inte vacker :rofl:

Det måste vara en som har bra kunskap om sådana urban miljöer som omfattas av en viss tidnings spridningsområde.

Det är lätt och irritera sig och påpeka och andra har en ordblindhet och på andra sätt och ha svårt för att se hur de skriver galet.

Och se en glädje i det istället för och ge förslag på hur det går och tänka för och undvika de mest konsekventa grodorna.

Fast nog håller jag med om och ett och annat kan bli både lustigt och irriterande.

Mvh

Ptr

Samtidigt så "uppfinns" många bra uttryck i dv felstavningar!

o- sidosatt, är väl eftersträvnadsvärt (också ett galet ord, men pekar mer på vad jag menar än det stavprogrammet vill föreslå).

Ptr

Just i det här fallet var det bara ett exempel på hur det används, jag är inte så rabiat på felstavningar så länge inte innebörden blir lidande.

Aah, nu är jag med :idea: tack!

kl

spånar fritt angående "prickekorven".. Det kan inte vara så att det helt enkelt handlar om att "prickigkorv" måste innehålla en viss procent kött eller annat för att få kallas just prickigkorv? Finns ju många exempel på livsmedel där sådana regler gäller har jag hört.

*KL*

"Det vet i katten" är en rätt vanlig felskrivning som jag inte förstår alls, det blir ju bara en helt obegriplig sammansättning av ord när man skriver det så.

Jag funderar på om det kan vara samma "knep" som att det finns påsar (av samma märke) med både "Ostkrokar" och "Ostbågar", just för att folk inte är överens om vad det heter. Kanske ska "prickekorv" tilltala de som anser att det heter just så, och inte "prickig korv"?

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
47 48 49
Svar
970
· Visningar
30 414
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 448
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 255
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar