Felstavningar

Sv: Felstavningar

Ah ha ... nu vet jag vad Harry Kuvert ar:laugh: Har ar det sa enkelt ... precis som pa franska ar det helt enkelt "green beans":p eller 'string beans', men grona bonor racker gott.:D

Ja, snippa verkar vedertaget på dagis och i skolan. Det är därför jag skulle använda det när jag talade med ett barn som ordet är naturligt för. Men jag skulle aldrig använda det om mig själv.

Snippa kom väl förmodligen fram som en slags motsvarighet till snopp. Och jag tror rätt få vuxna män kallar sin för snopp också...?

*KL*

Men på barn tycker jag orden snippa och snopp är alldeles utmärkta! När jag var liten fanns snoppar och....... *ingenting* .... i många familjer.

Jag fick lära mig slida. I kompisens familj sa de framstjärt eller bara "stjärten" (ÄNNU värre; den är alltså icke-existerande; som om den hänger ihop med just stjärten).

Jag läste en gång ett kåseri av en pappa som berättade att han och hans respektive bestämde sig för att ordet fitta skulle vara deras namn också till dottern. De tyckte att "ord är ju bara ord" och ville "återerövra" ordet fitta; göra det rumsrent och inte "fult".

När dottern var i 4-5-årsåldern och gick med pappa till badhuset och de klädde om inne på herrrarnas tittade hon omkring sig på alla nakna män och sa högt och ljudligt "Jag ser att jag är den enda som har fitta härinne!". DÅ kände pappan att ordet faktiskt inte var så neutralt i hans egna öron heller. :D

Snippa kom väl förmodligen fram som en slags motsvarighet till snopp.

Jag tycker att det är just att ordet är en "motsvarighet" till snopp som är problemet. Jag är inte gynekolog, men för allt jag känner till så är inte "kvinnlig snopp" den bästa beskrivningen av vad kvinnans underliv är för något.

Jag tycker att det är just att ordet är en "motsvarighet" till snopp som är problemet. Jag är inte gynekolog, men för allt jag känner till så är inte "kvinnlig snopp" den bästa beskrivningen av vad kvinnans underliv är för något.

Jag förstår vad du menar. Men samtidigt tycker jag det känns rätt bra som förälder att liksom ha ett mer självklart ord att använda. Till skillnad från när vi var små och "inget" bra barn-ord fanns.
Hellre snippa än mus (som ju är ett litet djur), framstjärt, fitta, slida, kutta och allt vad det nu kallats. Just till barn.

I min familj var det stjärten som gällde, men då sade vi rumpan om baken, så då blev det inte "samma" ändå som för din väns familj.

Jo, jag håller med, snippa är det enda ordet som funkar med barn. MEN jag hade gärna sett att det var ett annat ord. Eftersom snippa så sett inte betyder något, hade man ju lika gärna kunnat pussla ihop några andra bokstäver som inte gör det till en tjejsnopp. Mannens kropp som norm redan på dagis, liksom, och kvinnans som en något sämre kopia. Typ.

Inte ens när mina barn var små fanns det vettiga ord. Jag minns att jag diskuterade med kompisar hur absurt det känns att säga till flickor som man byter blöja på att "nu ska vi tvätta ditt underliv".

På ett granndagis sa de "vulva", men jag tycker att det känns lite krystat. Storvulet, på något vis.

Problemet är ju egentligen laddningen kring själva kroppsdelen, det är därför inga ord duger.

I min familj var det stjärten som gällde, men då sade vi rumpan om baken, så då blev det inte "samma" ändå som för din väns familj.

Nåja, fast för de allra flesta människor OMKRING så är ju stjärt och rumpa två ord för EN sak.

Det är ju det som är lite dumt med "egna" ord. Ingen annan (förskolepersonal, andra föräldrar osv) vet vad barnet menar. Som en person i min närhet där den kallades smölan. Hade jag hört det ordet som barn hade jag inte haft den blekaste aning om vad den andre syftade på.

Jo, jag håller med, snippa är det enda ordet som funkar med barn. MEN jag hade gärna sett att det var ett annat ord. Eftersom snippa så sett inte betyder något, hade man ju lika gärna kunnat pussla ihop några andra bokstäver som inte gör det till en tjejsnopp. Mannens kropp som norm redan på dagis, liksom, och kvinnans som en något sämre kopia. Typ.

Å andra sidan behöver ju inte de barn som finns och använder ordet idag överhuvudtaget förstå att det kommer från snopp. (Men det lär de väl bli varse så småningom). Det skulle ju ha kunnat vara precis tvärtom.

I begynnelsen var snippan..... ;)

Jag gillar det finska ordet "pimpi" (hoppas att jag stavar rätt) för slida. Det låter lite lagom sött i mina öron. Likaväl som man infört ett skapat ord, snippa, så kan man ju faktiskt införa ett bättre ord.

Det skulle ju ha kunnat vara precis tvärtom.

I begynnelsen var snippan..... ;)

Ja, rent teoretiskt, tex i ett jämställt samhälle med ett jämställt språk. :p Nu låter du som de där mammorna som tar ut 100% av föräldraledigheten och säger att det lika gärna hade kunnat vara deras män som gjorde det. Vem tror dem? ;)

Men visst, ordet kanske blir så normaliserat att det inte är uppenbart för framtidens vuxna hur ordet skapats om de inte kollar upp det.

Tjurig som jag är hade jag ändå hellre sett ett ord som var helt oberoende av ordet snopp. Förutom det där med femininformen, så är det ju också så att orden liksom kompletterar varandra, på ett lite väl påtagligt heterovis, tycker jag. Alltså oavsett vilket ord som kom först.

KL

Jag lider av akut öronskav:cry:

Sommar = vikarier = mycket unga kollegor och en ändlös ström av Å ja bah hon bah dom bah ja bah å då han bah dom bah ja bah...

Det gör ONT:cry:

Då och då ser man det skrivet också numera, har ni tänkt på det? Fruktansvärt!
*lider med bläckis* :cry:

Senast ändrad:

Fast det där är ett slags undantag för mig. Felstavningar som uppenbart beror på att personen som skrivit helt enkelt inte har svenska som modersmål och inte har hunnit lära sig svenska ordentligt, har jag mycket mer överseende med.

På samma sätt som jag kan skratta åt maskinöversatta tillagningsanvisningar på en del importerade livsmedelsförpackningar.

Det är en annan kategori för mig.

Ja, rent teoretiskt, tex i ett jämställt samhälle med ett jämställt språk. :p Nu låter du som de där mammorna som tar ut 100% av föräldraledigheten och säger att det lika gärna hade kunnat vara deras män som gjorde det. Vem tror dem? ;)
Inte jag...
;)

Jag menar att om nu någon skulle vifta med ett trollspö och alla könsnormer suddades ut så skulle kanske barnen av idag inte när de är 25 tro att ordet snippa var en konstruktion från snopp. Men så är ju inte läget.

Tjurig som jag är hade jag ändå hellre sett ett ord som var helt oberoende av ordet snopp. Förutom det där med femininformen, så är det ju också så att orden liksom kompletterar varandra, på ett lite väl påtagligt heterovis, tycker jag. Alltså oavsett vilket ord som kom först.
Några rim för att istället göra det mer homovänligt:
Snippa mot snippa - då kan ni pippa!
Snopp med snopp - då finns det hopp!

:p
*lite larvpotta idag*

*kl*

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen, jag skäms över att komma från Dalarna när jag läser tidningen. Saxat direkt från dagens Falu Kuriren: "De här är våra Aseater" komplett med versal och allt :crazy: Resten av artikeln gör att man får förmoda att det var asiater den sk journalisten var ute efter :grin:

Jag letade faktiskt upp artikeln. Och det står ju dels att mannen som säger Aseater skämtar, dels att det handlar om robotar från ABB. Och ABB är en sammanslagning av f d Asea och ett annat bolag. Alltså kallar de sina robotar för Aseater.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
41 42 43
Svar
846
· Visningar
26 057
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 338
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 522
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 252
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar