Felstavningar

Sv: Felstavningar

*kl*

Inte en felstavning, men en språkfråga, och eftersom folk härinne verkar ha en del koll så slänger jag in den här ;)

Ur artikel i Sydsvenskan om Niklas Lindbäcks dressyrstart i OS:
Hästar gillar åska lika lite som människor.

Jag hade velat lägga in ett "gör" i slutet av meningen, men det är kanske onödigt? Jag tänker att meningen i sin nuvarande form kan tolkas som att hästar ogillar åska lika mycket som de ogillar människor, medan det som avses ju är att hästar och människor ogillar åska precis lika mycket.

Hur ska det vara? Finns det någon regel? Tänker jag fel? :)

Det är ett sätt att förkorta i språket som nog är ganska allmänt accepterat, jämför tex. med "jag är bättre än [vad] du [är]".

Men i ditt exempel har du helt klart en poäng i att det kan bli ett syftningsfel ...

Senast ändrad:

Det är ju en oklar syftning. Sen fattar vi nog att det som avses är Hästar gillar åska lika lite som människor gör snarare än Hästar gillar åska lika lite som de gillar människor.

Som citat av prat i en dagstidning, tycker jag att det är ett ok sätt att skriva, förutsatt att det var den första betydelsen av uttrycket som avsågs. Jag tycker däremot inte att det är ett exempel på God Svenska.

Om det finns någon regel vet jag inte, och jag kan inte redogöra för det ovanstående i grammatiska termer heller.

Tack för svar, jag tänker nog likadant, men kunde liksom inte bestämma mig för om det kändes okej eller inte. Jag brukar ha relativt bra känsla för grammatik och språk, men kan nästan inga regler.

(Det var för övrigt inget citat som jag förstod det, utan en kommentar av artikelförfattaren.)

*KL*

Högst upp på Aftonbladets hemsida kan man läsa "De avrättar Assads män - i kallt blod". Förutom att formuleringen känns som en direktöversättning från engelska så får den en absurd extra betydelse. Hur avrättades Assads män egentligen; medelst dränkning?

Ett ord som jag funderar på är "skämmes". En del skriver det när de menar skäms, i uppmaningsform. Jag tycker personligen att det är galet fult, men är det felaktigt?

kl

Jag har en vän som är lite lätt utvecklingsstörd och hon särskriver jättemycket, om man skulle reta sig på det skulle man få tuppjuck :D

*kl*

Jag var på Göksäter på Orust igår ("lilla Gekås" kallar en del varuhuset för) och det var en fantastisk källa av särskrivningar - en faslig massa "hud kräm", "trädgårds dekorationer" och "stick garn". Dessutom såldes det "chocklad" och "bycksor".

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
39 40 41
Svar
809
· Visningar
24 828
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 330
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 519
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 249
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Inkorsningsmetod