Felstavningar

Sv: Felstavningar

:angel: Är inte jättebevandrad med ordet i sig heller, när det är rättstavat, men har slagit upp det :D och det betydde det jag trodde iaf :idea:

Språket förändras, kära du. :D Grammatiker har noterat att verbet lämna börjar röra sig åt det intransitiva hållet men det råder visst stor oenighet om det ska tolkas som att objektet är utelämnat (dvs en talspråklig variant som inte ska accepteras i skriftspråk) (jmf med att strunta i att säga/skriva ut ett inledande subjekt i meningar) eller om det faktiskt är på väg att byta "vebgrupp".

Jag har mest hört det av småbarnsföräldrar (oavsett utbildning) som pratar om lämnandet av barn till förskolan; "det var min tur att lämna".

Ja, jag har hört att språket förändras. (Därmed inte sagt att jag accepterar det :p men det är en annan fråga.) Jag undrar ändå varför.

Min bästa gissning är den jag nämner ovan och som gäller direktöversättning från engelska. Det exempel som du nämner, med dagislämning, låter för mig som om det är solklart underförstått att det är barnet som (av)lämnas. Det jag tänker på är mera att en person färdas iväg från en plats eller person (bokstavligt eller bildligt), men att platsen eller personen nuförtiden inte längre anses värd att nämna.

Senast ändrad:

Nja. Glas-skål isåfall. Glassskål är ju faktiskt inte ett ord.

Jag tycker dessutom att det är lite roligt att glasskål kan vara tre olika saker. För mig är det ett av skälen till att jag inte vill skriva det med bindestreck.

Någon: "Det var i det ögonblicket som han förstod att han måste lämna."

Jag hör då och då ordet lämna användas intransitivt, men då alltid i ett specifikt sammanhang: judiska kollegor pratar om att "min familj lämnade tidigt", alternativt "de familjer som lämnade sent har det så jobbigt" och liknande. Det som avses är alltså när de/deras familjer lämnade Tyskland/Centraleuropa och tog till flykten under 30- och 40-talen. Jag hade alltså gissat att ditt exempel handlar om en jude.

Jag hör då och då ordet lämna användas intransitivt, men då alltid i ett specifikt sammanhang: judiska kollegor pratar om att "min familj lämnade tidigt", alternativt "de familjer som lämnade sent har det så jobbigt" och liknande. Det som avses är alltså när de/deras familjer lämnade Tyskland/Centraleuropa och tog till flykten under 30- och 40-talen. Jag hade alltså gissat att ditt exempel handlar om en jude.

Okej, några sådana exempel kan jag inte dra mig till minnes. Jag menar nog dels förhållandesammanhang, där det underförstått är den ena parten som lämnas av den andra, och dels "hon betalade för maten och lämnade". Åh, det tar emot att ens skriva det. :crazy:

Vad menas med intransitiv? :o
Det finns transitiva och intransitiva verb. Enkelt uttryckt konstrueras de transitiva med objekt medan den intransitiva inte gör det.

Exempel på transitivt verb är kasta: Jag kastade en sten. Vi kan inte bara säga "Jag kastade" utan vi måste konstruera det med ett objekt, dvs det vi kastade.

Exempel på intransitivt verb är komma: Jag kommer. Det räcker så; det är grammatiskt korrekt.

Sedan finns det bi- och monotransitiva verb också, men det orkar vi väl inte gå in på. :D

Jag blir lite sur på mig själv att jag inte kan minnas mer av de seminarier där vi har pratat om just "lämna". Vi ägnade det en hel del diskussion just för att det är ett typiskt transitivt verb som rör sig mot de intransitiva. Kanske att jag kan hitta några anteckningar om det någon gång i framtiden...

Exempel på transitivt verb är kasta: Jag kastade en sten. Vi kan inte bara säga "Jag kastade" utan vi måste konstruera det med ett objekt, dvs det vi kastade.

Men då kan kasta vara ett intransitivt verb när det betyder att stoet spontanaborterar, då? Man kan ju säga "hon kastade" med full begriplighet.

Möjligtvis kan man väl se kasta som en slags slang i det sammanhanget. Edit: om man inte ser det som att objektet fölet är utelämnat, precis som i mitt exempel om dagisbarn här ovan.

Men jag får nog lägga in en liten reservation angående mitt uttalande gällande in-/transitiva verb och återkomma när jag är mindre trött och har färre skolprojekt snurrande i huvudet. ;)

:crazy: Den var riktigt hemsk.

*KL*

Någon: "Det var i det ögonblicket som han förstod att han måste lämna."
darkblonde: "LÄMNA VADDÅÅÅÅÅÅÅ?"

JA! Störigt som sjutton. "När lämnade du?" som i "När gick du hem?" eller "Han lämnar imorgon" som i "Imorgon är hans sista dag." Jag blir knäpp på det! Förutom när det gäller barnlämning då, det är ju... normalt. :D

Nu har jag en liten fråga här va...

Jag skrev just om en kokbok på MSN till en vän som heter Till bords med Saltöborna. Vilket satte lite fart på språktankarna.

Det känns rätt för mig att skriva Saltöborna med stort S. Men jag skulle ju inte skriva göteborgarna eller stockholmarna eller norrmännen med versal som begynnelsebokstav, för det vet jag är helt fel.

Nu är ju just detta exempel taget ifrån böcker och TV-serie med samma namn (typ) - men... jag blir jätteförvirrad! Spontant tänker jag att jag skulle göra detsamma om det t.ex gällde Tjörn, Orust, Koster, Hisingen är jag osäker på men troligen inte, och definitivt inte Öland och Gotland.

Var fallierar jag i min logik här? Är jag bara trött och medtagen efter Let's Dance? ;)

Haha, där fick jag för jag sparka' grisen, som vi säger i min släkt ;)

Jag klippte och klistrade visst väldigt slarvigt i det inlägget och korrläste inte en smula. Skyller på hettan :angel:

Naturligtvis menade jag att kokboken heter Till bords med Saltöborna. Vännen heter carat här på Buke och något annat i verkligheten :D

Du måster verkligen vara trött... :laugh:

Ja. Minst sagt. Har gröt i huvudet efter en dag med 35 grader på jobbet och enbart en trasig fläkt som sällskap. Fallera, naturligtvis. Jag ber om ursäkt ännu en gång och ska nog gå och lägga mig nu innan jag börjar prata om majonäs och glasskålar igen ;)

Nu har jag en liten fråga här va...

Jag skrev just om en kokbok på MSN till en vän som heter Till bords med Saltöborna. Vilket satte lite fart på språktankarna.

Det känns rätt för mig att skriva Saltöborna med stort S. Men jag skulle ju inte skriva göteborgarna eller stockholmarna eller norrmännen med versal som begynnelsebokstav, för det vet jag är helt fel.

Nu är ju just detta exempel taget ifrån böcker och TV-serie med samma namn (typ) - men... jag blir jätteförvirrad! Spontant tänker jag att jag skulle göra detsamma om det t.ex gällde Tjörn, Orust, Koster, Hisingen är jag osäker på men troligen inte, och definitivt inte Öland och Gotland.

Jag skriver nog Saltöbo med stor bokstav och även Ölandsbo, med liten bokstav så blir det mer som någon från vilken ö som helst tycker jag. Däremot avledningar skriver jag alltid (tror jag) med liten bokstav - ölänning, göteborgare, malmöit osv. Så regeln för mig är sammansättningar med egennamn får behåller stor bokstav om inte det är ett så vanligt ord att namnets betydelse mer eller mindre försvunnit, som tex. i falukorv.

Språkrådet, vars text min iPad vägrar kopiera just nu, rekommenderar versal i sammansättningar. Alltså Saltöbo. De anser dock inte att gemen bokstav, saltöbo, är fel.

Göteborgare är däremot inget sammansatt ord, -are är en avledning. Och då ska det vara gemen: göteborgare.

Ja. Minst sagt. Har gröt i huvudet efter en dag med 35 grader på jobbet och enbart en trasig fläkt som sällskap. Fallera, naturligtvis. Jag ber om ursäkt ännu en gång och ska nog gå och lägga mig nu innan jag börjar prata om majonäs och glasskålar igen ;)

Vi går över daggstänkta berg - fallera
Vi snubblar på daggstänkta berg - falleri?

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 998
Senast: netia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 857
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 643
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 277
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar