Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Språket förändras, kära du. Grammatiker har noterat att verbet lämna börjar röra sig åt det intransitiva hållet men det råder visst stor oenighet om det ska tolkas som att objektet är utelämnat (dvs en talspråklig variant som inte ska accepteras i skriftspråk) (jmf med att strunta i att säga/skriva ut ett inledande subjekt i meningar) eller om det faktiskt är på väg att byta "vebgrupp".
Jag har mest hört det av småbarnsföräldrar (oavsett utbildning) som pratar om lämnandet av barn till förskolan; "det var min tur att lämna".
Nja. Glas-skål isåfall. Glassskål är ju faktiskt inte ett ord.
Någon: "Det var i det ögonblicket som han förstod att han måste lämna."
Jag hör då och då ordet lämna användas intransitivt, men då alltid i ett specifikt sammanhang: judiska kollegor pratar om att "min familj lämnade tidigt", alternativt "de familjer som lämnade sent har det så jobbigt" och liknande. Det som avses är alltså när de/deras familjer lämnade Tyskland/Centraleuropa och tog till flykten under 30- och 40-talen. Jag hade alltså gissat att ditt exempel handlar om en jude.
Det finns transitiva och intransitiva verb. Enkelt uttryckt konstrueras de transitiva med objekt medan den intransitiva inte gör det.Vad menas med intransitiv?
Exempel på transitivt verb är kasta: Jag kastade en sten. Vi kan inte bara säga "Jag kastade" utan vi måste konstruera det med ett objekt, dvs det vi kastade.
Den var riktigt hemsk.
*KL*
Någon: "Det var i det ögonblicket som han förstod att han måste lämna."
darkblonde: "LÄMNA VADDÅÅÅÅÅÅÅ?"
Jag skrev just om en kokbok på MSN till en vän som heter Till bords med Saltöborna.
Var fallierar jag i min logik här? Är jag bara trött och medtagen efter Let's Dance?
Du måster verkligen vara trött...
Nu har jag en liten fråga här va...
Jag skrev just om en kokbok på MSN till en vän som heter Till bords med Saltöborna. Vilket satte lite fart på språktankarna.
Det känns rätt för mig att skriva Saltöborna med stort S. Men jag skulle ju inte skriva göteborgarna eller stockholmarna eller norrmännen med versal som begynnelsebokstav, för det vet jag är helt fel.
Nu är ju just detta exempel taget ifrån böcker och TV-serie med samma namn (typ) - men... jag blir jätteförvirrad! Spontant tänker jag att jag skulle göra detsamma om det t.ex gällde Tjörn, Orust, Koster, Hisingen är jag osäker på men troligen inte, och definitivt inte Öland och Gotland.
Ja. Minst sagt. Har gröt i huvudet efter en dag med 35 grader på jobbet och enbart en trasig fläkt som sällskap. Fallera, naturligtvis. Jag ber om ursäkt ännu en gång och ska nog gå och lägga mig nu innan jag börjar prata om majonäs och glasskålar igen