Felstavningar

Sv: Felstavningar

SAOL säger att kona är en "konformig maskindel", så formen kona får väl ses som en sidoform av kon, eller helt enkelt en sammanblandning av orden. Jag hör ofta "konan" istället för "konen".

Fast jag menar alltså ingen maskindel, utan en sån där vägverks-kon.

SAOL:
kon [ko'n] s. -en -er • kropp med plan cirkulär basyta o. sidoytan uppåt avsmalnande i en spets

Maskindelen heter ju inte kon utan kona, allt enligt SAOL...

undrar om det danska ordet för fru är kona eller kone? Kone tror jag. Men inte är det väl ne3gativt i Danmark?

Jag menade att eftersom en kona är en konformad grej så kanske det har uppstått ett missförstånd. Eller så är kona en helt dialektalt form av (vägverks)kon och har inget med den konformiga grejen att göra.:confused:

undrar om det danska ordet för fru är kona eller kone? Kone tror jag. Men inte är det väl ne3gativt i Danmark?

Ja kone är hustru såvitt jag vet, inte nedsättande.

Kona säger sambon, född å uppvuxen utanför Knivsta. :crazy:

Dumpa:eek:

Jag menade att eftersom en kona är en konformad grej så kanske det har uppstått ett missförstånd. Eller så är kona en helt dialektalt form av (vägverks)kon och har inget med den konformiga grejen att göra.:confused:

Krångligt det här:confused:. Huvudsaken är att vi är eniga om att det låter för jävligt:crazy:

*kl*

Inte en felstavning men jag fnissade lite när jag bläddrade i ett reklamblad från affären som erbjöd "Glasskål i plast". Det ÄR ju inte fel i och med den berömda regeln mot trippelteckning, men det såg så himla roligt ut när jag läste det!

Det är väl ett fall då bindestreck mellan orden i en sammansättning är motiverat? Glass-skål skulle jag skrivit.

Man kan ju göra det, men det är väl inte korrekt så vitt jag vet, om man inte avstavar det på två rader så att säga.

Ettiden, glasstrut, glasskål, kattråd (t.ex på ett forum) är alla helt korrekta. Om än lite förvirrande. ;)

det blir ju gasnka förvirrande i de fallen :rofl: Då alla orden förutom de första går att läsa på två sätt :p

glas-strut vs. glass-strut
glas-skål vs. glass-skål
katt-råd vs. katt-tråd

:angel:

Jomenvisst!

Förresten skrev jag en insändare till Metro i förmiddags som svar på en som var inne idag och gnällde på språkpoliser...

lil-sis, testrumpan är en klassiker :D :D

Mina damer och herrar...

sdc10998_203751043.jpg

Jag tror jag DÖR, trodde aldrig att de skulle ta med den!!

Mycket lätt töltad (urklipp från annons på en populär hästsida på internet). Vad jag förstår att det är en häst man tagit det lugnt med, eller...

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 998
Senast: netia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 875
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 645
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 277
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar