Felstavningar

Sv: Felstavningar

kl

Jag vet att detta är en tråd om felstavningar men jag måste få lägga in en särskrivning.

Var i en butik för ett par dagar sen och där stod det en skylt framför en kassa som löd "Kort Kassa." Jag gissade att man endast skulle använda den kassan om man hade få saker att köpa. Läste då vidare och under texten stod det något i stil med "We only accept cards in this counter." Det kan verkligen bli fel när saker och ting särstavas!

Det känns som att stora butiker bör kunna stava och inte särskriver. :crazy:

"Vi syns" tror jag är dialektalt. Jag reagerade på att man sa så i Sörmland, när jag flyttade dit från Dalarna i min barndom. Jag tyckte det lät konstigt.

Något helt annat: I dagens lokaltidning var det en bild på en banderoll där den lokala speedwayklubben gjorde reklam för sig och sin arena. Det stod :"Grävlingarna" och "Lillköpings motorstadium". Avsikten med att publicera bilden var nog språkfelet för journalisten hade påpekat det i bildtexten.

"Vi syns" tror jag är dialektalt. Jag reagerade på att man sa så i Sörmland, när jag flyttade dit från Dalarna i min barndom. Jag tyckte det lät konstigt.

Något helt annat: I dagens lokaltidning var det en bild på en banderoll där den lokala speedwayklubben gjorde reklam för sig och sin arena. Det stod :"Grävlingarna" och "Lillköpings motorstadium". Avsikten med att publicera bilden var nog språkfelet för journalisten hade påpekat det i bildtexten.

Hemma i Västerbotten brukade vi till och med säga "vi synes"!

Jo, det kan jag visserligen se. "Jag var på auktion med mormor. Hon bjöd på en matta" kan ju bli skojigt om man verkligen vill :D

Jo, det kan jag visserligen se. "Jag var på auktion med mormor. Hon bjöd på en matta" kan ju bli skojigt om man verkligen vill :D

Jag måste vara trög i huvudet idag för jag hänger inte med i hur det kan bli skojigt. Kan du förklara?

Alltså, som om mormor hade köpt en matta till mig och därmed bjudit på den. Som att bjuda på kaffe. Ursäkta, jag har världens underligaste slutledningsförmåga när jag vill ;)

Aha! Det skulle varit mer oväntat med tvärtom, att hon bjöd på kaffe. Att bjuda på en matta på auktion är ju helt normalt i sammanhanget :-)

Fast jag brukar dricka kaffe när jag går på auktion :D

Jo, alltså. Jag säger ju inte att "mina föräldrar bjöd mig på en soffa" om de köper en soffa åt mig, men jag vet folk som åtminstone skriver så om någon annan betalat något åt en.

Detta blev jätterörigt, jag har svårt att förklara exakt hur jag menar känner jag så jag kanske ska släppa det här ;)

Men om du sitter på soffan när de bjöd dig på en resa så kan du ju säga att dina föräldrar bjöd dig på en soffa :-)

KL
I senaste Personalnytt på vår skola hade biträdande rektor skrivit att vår idrottslärare skulle på "badd möte". Man slår sig för pannan. Hon är utbildad lärare!

Jag åkte förbi både Götás Bar och Kök och en Korv Kiosk på spårvagnen igår...

Vad gäller särskrivningar för övrigt - på mitt jobb är det officiella koncernspråket engelska, och vi har en del medarbetare på avdelningen just nu som bara talar engelska, så därmed ska alla presentationer och mejl osv. naturligtvis vara på engelska. Det är faktiskt lustigt att identifiera särskrivningar i svenskan som jag tror ofta kommer ifrån vår relativt breda vana vid engelska, och tvärtom, men nu kommer jag förstås inte på ett bra exempel på den saken på rak arm.

Exempel på första fenomenet - "super nice" - "super trevligt". Tja. Skål då! ;)

Jag läser en del som en gymnasielärare i svenska skriver och den människan kan inte stava. Och hon är lärare på gymnasiet i svenska. Helt sanslöst tråkigt. Inte konstigt att ingen kan stava när inte ens lärarna kan det.

Nu kom jag på en annan sak. Surprise surprise ;)

Kom och tänka på detta när jag halkade in på en annan tanke om Solsidan - hemorrojder. Har sett det stavat hemmorojder, hemmoroider, hemmoröider, hemoröjjder... och så vidare.

Och dessutom uttalat "hemoröjder". Som det görs av han kände killen som spelar läkare just i Solsidan

Fel fel fel! Hemorrojd! Och det uttalas så också!

(Vilket väldigt snabbt blir ett sånt där ord som tappar betydelse när man sett, sagt eller skrivit det för många gånger ;))

kl.

När jag gick i lågstadiet fick vi lära oss att man använde bindestreck när man skrev sammansatta ord - helkonstig metod att lära ut något som är felaktigt och kanske är det en del av orsaken till dagens särskrivning plus att vi inte heller fick lära oss att binda ihop bokstäverna i en riktig skrivstil.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 999
Senast: netia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 885
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 649
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 277
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA