Felstavningar

Sv: Felstavningar

Men hur införs då ändringar i språket? Akademien kan ju inte själv hitta på dessa, skulle det vara så skulle det vara förfärligt - svenska språkets utveckling bestämd av en handfull personer. Det måste vara det omvända förhållandet, språket är självständigt och Svenska Akademien med flera endast sammanställer språkets allmänna bruk.

*kl*

Några felstavningar som jag på sistone irriterats över:
- konferans (jag har t.o.m. sett konferensrum med skyltar som är felstavade:crazy:)
- diskution
- terapeft
- avkommer
- "i mina ägor" istället för det korrekta "i min ägo" (det blir ju en helt annan innebörd om man säger fel)

"Bra/fint steg" när man refererar till en hästs gångarter är också ett uttryck jag stör mig på, men som kanske inte kan anses vara fel?

"Igårså va ja å hanlade. Ja skulle bara köpa bannaner å lite gurka å sen i kassan så sa den däar kssörskan att ja faktiskt inte fick lägga banenerna i en påse för den skulle dom ha för anna frukt. Å sen tog ja tillbaka påsen då å då liksom kommer en annan där som jobbar och som min mamma tjänner. Så kom hon då och tog min påse å la den sådär demostratift på den andra plattsen vid dom där påsarna som dom har till potatisen. Å ja blev så irreterad. I alla fall så sa ja att då får de väl sätta upp skultar som dem som handlar där faktisktt förstår var mans ka lägga på påsarna sen. för hur ska ja veta det liksom?" osv osv i ytterligare x antal rader utan indelning i stycken.
Hur länge tog det för dig att knåpa ihop den texten? :D:p Det är svårt att stava fel menar jag. :D

*kl*

- konferans (jag har t.o.m. sett konferensrum med skyltar som är felstavade:crazy:)

Jag har till och med sett konferangs. Aaaah.

Igår bad vår receptionist på jobbet via mejl att folk skulle återlämna sina "bestik" till matsalen, häromveckan sålde hon dessutom "räckmackor". ((Båda gångerna upprepades stavfelet, så det var inte bara ett typo.))

Konferan(g)s får mig även att tänka på interljuv och intervjuv, men det kanske jag redan har gnällt på ;)

Sedan stör jag mig på ett ord som upprepas dagligen på mitt job - cancellera som i att ställa in eller avbryta. Men det kanske är jag som bara tycker att det låter helt totalt fel och egentligen är det rätt?

Och den där rackarns "majonäsen" har dykt upp på flera ställen idag igen. Aaargh.

Senast ändrad:

Åh, det inlägget fick mig att tänka på vår förra sekreterare som satte upp lappar om "Damning på måndag".

Alltid lika muntert men det vrider sig i "rättstavningstarmen". :D

Nu blev jag förvirrad. Dammning är ju fel men i mina ögon ser damning också underligt ut nu... dammtorkning vore väl bästa alternativet då? Eller?

Min kompis mamma blev för övrigt ihop med sagda kompis pappa då de bodde grannar, han var nyinflyttad i huset och kom in och bad att få låna en damsugare, uttalat precis på det viset (han var nyinflyttad från Finland och pratade bara skolsvenska). Hon skrattade så att hon höll på att välta hallen och på den vägen var det ;) Hon är finlandssvenska och talar flytande finska så hon kunde styra upp det hela rätt snabbt.

Jag fick just ett mejl där företaget skryter med "dygnet runt öppen jour anmälan". Blev lite yr.

*kl*

Några felstavningar som jag på sistone irriterats över:

Just "på sistone" vill min hjärna tyvärr stava "på sistonde".

Jag har flea gånger på sistone läst att folk "dammsugar". "Jag dammsugade hallen".

Men kom igen. Sugade? Har budade istället för bjöd orsakat att man sugade istället för sög?

Jag har också hört "dammsugade" - vet en bloggare som är väldigt språk- och stilsäker som skriver så, så jag har trott att det bara varit dialektalt. Googade lite nu och det som kommer upp mest är just kritik mot att det böjs som ett svagt verb, men det är tydligen inte helt ovanligt då många kommit över det. Men för mig är det helt fel.

Ser jämförelser med "skära" som ett verb som "försvagats" - och visst ser man väl då och då "skärde" och "uppskärd", som förstås också är fel.

Idag såg jag "mödrahem" skrivet som "mördarhem", vilket såg lite lustigt ut. Hrm.

Men kom igen. Sugade? Har budade istället för bjöd orsakat att man sugade istället för sög?

Budade, för övrigt, varför säger man så? Man lägger förvisso ett bud, men man kan ju också säga att man bjuder över varandra. Och då blir det ju bjöd, inte budade.

Jag tycker dels att budade låter fel, dels att det ser ännu mer fel ut i skrift.

Dessutom låter det för mig som budade handlar om att man har sänt någon med ett bud.

Och så vill jag ju om det på något vis går att undvika, helst inte låta som en mäklare när jag pratar. :p

Budade satt jag och tänkte på häromdagen! "Han budade över mig" låter helknäppt, precis som du säger, som om han stoppade mig i ett internpostkuvert och skickade iväg mig på en kurirmoped.

Jag har också hört "dammsugade" - vet en bloggare som är väldigt språk- och stilsäker som skriver så, så jag har trott att det bara varit dialektalt. Googade lite nu och det som kommer upp mest är just kritik mot att det böjs som ett svagt verb, men det är tydligen inte helt ovanligt då många kommit över det. Men för mig är det helt fel.

Ser jämförelser med "skära" som ett verb som "försvagats" - och visst ser man väl då och då "skärde" och "uppskärd", som förstås också är fel.

Idag såg jag "mödrahem" skrivet som "mördarhem", vilket såg lite lustigt ut. Hrm.

Jag tror också det är dialektalt, från Skåne, gissar jag. Det är i alla fall här det sägs.

Även jag föll i fällan så att säga, pratade med Ramona på MSN och råkade skriva "jag har dammsugat".... hon påpekade att det det heter dammsugit så det är numera det jag säger/skriver.

Även en språkpolis kan ha fel, men framför allt, även en språkpolisk an ändra sig :p

*hugg hugg*

Vad sägs om målarfärg i nyansen "lamull"? Låter lite stelt och tråkigt tycker jag.

Tack snälla, alla människor i den här tråden! Jag måste bara säga att jag haft en underbar eftermiddag, jag har skrattat mig till tårar och barnen har oroligt frågat varför jag gråter.
Jag är själv rabiat språkpolis och rättar i stort sett allt jag tycker låter fel, även om en del sätt att uttrycka sig är lika förlegade som att man ska kunna ro någonstans (minns ej var) i Stockholm för att man kunde det för 100 år sedan (Fredrik Lindström).
Tack igen för all underhållning!
(Och jag får erkänna att jag dragit mig lite för att göra ett inlägg - tänk om jag skriver fel!)
Och jag kom precis på något som stör mig, som jag tror att ingen annan tagit upp; att hoppa över JAG i början av meningar.

Hur länge tog det för dig att knåpa ihop den texten? :D:p Det är svårt att stava fel menar jag. :D

Haha, en stund. Men några av felen består bara i att jag låtit bli att rätta när jag skrivit för fort på tangenterna och därmed dragit ihop eller utelämnat en del bokstäver. Annars rättar jag det per automatik (jag är rätt snabb när jag skriver (åtminstone enligt de som ser mig mitt i skrivandet; dvs kollegor och sambo). Skriver snabbt med hyfsat rätt fingersättning och tittar aldrig på tangentbordet utan bara på texten.)

Vilket får mig att tänka på dålig - sämre - sämst. Jag säger faktiskt ganska ofta dåligare istället för sämre. :o Jag tycker mig ha hört min mamma också säga så ibland så jag gissar att det är därifrån det kommer.

Och jag kom precis på något som stör mig, som jag tror att ingen annan tagit upp; att hoppa över JAG i början av meningar.
(Jag) Tror att det kommer från chat- och Facebookspråk. Om det står

Ullmerkott: Tycker att blablabla
Kompis: Tror det kan vara blablabla
Ullmerkott: Har inte tänkt på det

så är det liksom uppenbart att det är just jag som tycker och tänker. (Jag) Kan tänka mig att man rationaliserar bort "jaget" i sådana sammanhang där det inte fyller någon egentlig funktion. I längre texter där flera personer nämns behövs dock ett "jag" för att skilja mina tankar och åsikter från andras.
(Jag) Skulle tro att en del också är lite rädda för att låta allt för egofixerade genom att upprepa jag, jag, jag. Lösa spekulationer så här på söndagskvällen:angel:

Senast ändrad:

Buda tycker jag är rätt behändigt faktiskt, även om jag är medveten om att det inte finns listat i SAOL i betydelsen "lägga ett bud". Däremot använder jag det aldrig i kombination med "över", då säger jag bjuda över.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 012
Senast: netia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 895
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 650
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 277
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar