Felstavningar

Sv: Felstavningar

Nej, det tycker jag inte alls. Man kan självklart inte ställa samma krav på någon som inte har svenska som modersmål.

Men tyvärr finns det många svenskar som skriver mycket sämre än invandrare och har man inte läs/skrivsvårigheter så tycker jag faktiskt att man ska ställa högre krav på sig själv.

Vet man inte hur ett ord stavas är det lätt att kolla upp det :idea:

Hm..jag anser att man övehuvudtaget inte ska ställa krav på hur (vad det gäller stavning o satsföljd) en åsikt förs fram utan bara vad åsikten säger, såvida man inte befinner sig i en diskussion om ex engelska eller svenska.
Diskuterar man politik, som ex. är det enligt mitt sätt att se en härskarteknik utan motstyckeatt påpeka stavfel. Eller om diskkusionen är verbal uttalningsfel.
Att fråga om man inte förstår är en självklarhet, men retar man sig på det så anser jag att man ska ha så mycket hyfs att man håller inne med kritiken.

På en sådan här tjattersight så bör ju reglerna vara de samma som vid verbal konversation.:cool:

*kl*

Hihi, blixt stilla! Det är i samma ådra som oxtokig och cool-lugn, snacka om missuppfattning :D

Begreppet "blixtstilla" kommer förmodligen från fotosidan eftersom man med en blixt kan "frysa " en snabb rörelse utan att ha tillgång till en snabb slutare (före digitaepoken)

På en sådan här tjattersight så bör ju reglerna vara de samma som vid verbal konversation.:cool:

Jag har som sagt inget minne av att jag någonsin kommenterat någons stavfel eller dylikt härinne (eller liknande ställen). Men ibland kan jag förstå personer som kommenterar. Det är till exempel när man ser inlägg i ungefär denna stil:

"Igårså va ja å hanlade. Ja skulle bara köpa bannaner å lite gurka å sen i kassan så sa den däar kssörskan att ja faktiskt inte fick lägga banenerna i en påse för den skulle dom ha för anna frukt. Å sen tog ja tillbaka påsen då å då liksom kommer en annan där som jobbar och som min mamma tjänner. Så kom hon då och tog min påse å la den sådär demostratift på den andra plattsen vid dom där påsarna som dom har till potatisen. Å ja blev så irreterad. I alla fall så sa ja att då får de väl sätta upp skultar som dem som handlar där faktisktt förstår var mans ka lägga på påsarna sen. för hur ska ja veta det liksom?" osv osv i ytterligare x antal rader utan indelning i stycken.

Dels blir det väldigt svårt att överhuvudtaget förstå vad som står när man måste "tolka" vart och vartannat ord. Dels blir det väldigt svårt med inlägg utan någon som helst styckesindelning.

Själv tröttnar jag oftast på liknande inlägg och orkar inte ens läsa igenom dem. Det är min lösning. Personens sätt att skriva blir ju därför på sitt sätt ett problem för denne själv, eftersom jag troligen inte är ensam om den reaktionen. Själva sakfrågan blir sekundär för läsaren som först måste försöka reda ut vad det egentligen står och vad som är frågan/problemet.

*kl*

Hihi, blixt stilla! Det är i samma ådra som oxtokig och cool-lugn, snacka om missuppfattning :D

konstigt, här har man alltid sagt skogstokig och ko-lugn... och ja, blickstilla också. ;)

(blixtstilla ska det väl vara hur som helst, särskrivnings-polisen på patrull)

Blick och blixt kanske har betytt samma sak en gång? Ett ögonblick är ju en kort tidsrymd, ibland lika kort som tiden för en blixt.

*KL*

Reklam på tv:

"receptfritt till rätt pris".

Är det bara jag som tänker att betalar man tillräckligt mycket så behöver man inte recept?

Blick och blixt kanske har betytt samma sak en gång? Ett ögonblick är ju en kort tidsrymd, ibland lika kort som tiden för en blixt.

Här är vi hemmaetymologer, minsann! :D

Sådant där blir sällan rätt när man försöker tänka ut hur man tycker att det borde vara. Det finns etymologiska uppslagsverk för den intresserade att kolla i!

Fast (nu har inte jag sett reklamen) - det är ju så att receptfria läkemedel numera har helt olika priser på olika ställen, är det något sådant som avses? Som sagt, jag vet inte ens vilka det är som annonserar så jag kanske fattar dig fel.

Så sant :)

Jag kikade lite och hittade någonting i DN om att "blick" från början betyder "glans" eller "lysa upp", så i detta fallet är det inte *helt* omöjligt att de har lite med varann att göra.

Andra säger dock att "blixt" närmast är relaterat till "ballistik".

Men jag får slå upp dem ordentligt istället för att spekulera vidare ;)

Eller så menar dom att medicinen både är receptfri och till ett bra pris. Lyssnade inte så noga men jag tror att det var mot fotsvamp.

Så fina ord du kan! Etymologi vet jag inte vad det är men om jag skulle gissa så tror jag att det skulle kunna vara läran om ord och dess ursprung?

Minsann har jag faktiskt rätt, blick har i gammal tid använts i betydelsen blixt vilket jag faktiskt visste även om jag formulerade det som en fråga. Att blick har haft samma betydelse som blixt gör den moderna ombildningen av ordet blickstilla till blixtstilla ganska kul tycker jag.

Men alltså, visserligen tror jag mig aldrig ha stött på blixtstilla - men det är väl inte direkt raketforskning att det troligast beror på en missuppfattning för att det låter väldigt likt blickstilla? Uttalar man det långsamt så är skillnaden tydlig, men för en som sitter och skriver och inte riktigt har orden på sin sida så kan det nog bli blixtstilla. Precis som kolugn blir coollugn - det låter lika.

Jag bedömer nog det som enormt mycket troligare än att någon som gör ett så ovanligt skrivfel som blixtstilla skulle ha så ingående kännedom om ordens historia att hen skrev det som en medveten, elegant referens:D

Burger King har haft en slogan jag funderat på: "Grillat är godast bara på Burger King".
Jaha - vad är godast på McDonalds till exempel? Kokt?
Eller vad ville de förmedla? Köp inte grillad hamburgare på Max för där är den inte lika god som BK:s?

Jag vet inte riktigt om jag håller med om att blixtstilla är fel längre, precis som coollugn så är användningen ganska vanligt förekommande. En sökning på internet gav att blickstilla fortfarande leder, men blixtstilla kommer starkt. Visst är det så att blixtstilla är ett exempel på hur ett ord man bara hört i tal ändras när man försöker ge en logisk mening åt något man inte uppfattat exakt, på samma sätt som kolugn ändras till coollugn (eller kol-lugn) för att få i dag associerar en ko med lugn. Finns säkert ett fint namn (som jag inte kan) på detta fenomen inom språkvetenskapen.

Men att ordet blick faktiskt har betytt blixt en gång i tiden är väl lite roligt? Det tycker åtminstone jag.

De andra steker... Men de kan ju inte göra ett allmängiltigt påstående att grillat är godast alltid överallt eller att deras burgare är godast. Jag tror det är en lek med ord för att kunna göra ett påstående.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 015
Senast: netia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 898
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 277
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18