Felstavningar

Sv: Felstavningar

De andra steker... Men de kan ju inte göra ett allmängiltigt påstående att grillat är godast alltid överallt eller att deras burgare är godast. Jag tror det är en lek med ord för att kunna göra ett påstående.

Jag tror dom lutar sig lite mot en omröstning/undersökning som visade, att grillade burgare får högre smakbetyg än stekta! (Och jag håller med ;-) Fast jag misstänker att en del av grillsmaken kommer från smaktillsatser...?)

Sen är ju reklamen lite konstig, som om de grillade bara är godast inne hos BK, bär man ut den och äter den nån annanstans smakar den sämre..... Ungefär.

Jag tror att de tänker sig ett bindestreck - "Grillat är godast - bara på Burger King". Det blir lite som "i butik nu" eller så, tänker jag?

Om ett ord förekommer på internet eller inte säger inget om huruvida det är korrekt. Jag får 589 000 träffar på överrens och 399 000 på succesiv, det är inte mer rätt för det, det är inget att hålla med om, båda är fel. Vad gäller succesiv så får jag till och med färre träffar på den korrekta stavningen, det innebär dock inte att t ex SAOL ändrat stavningen, där heter det fortfarande successiv.

Blixtstilla finns inte i SAOL, vilket däremot blickstilla gör.

Detsamma gäller omständligt och "omständigt". Naturligtvis kan man tänka sig att språket framöver kommer att ändras så att den stavning som de flesta använder blir den korrekta(även om språkfascisten i mig skriker av ångest av blotta tanken) men fram tills dess så tycker jag allt att man ska följa SAOL och Språkrådets rekommendationer.

Det ni talar om nu är olika stavning av ord, det är något helt annat. Stavningen är normerad och på goda grunder, men ordbildning är inte normerad, åtminstone inte alls lika strikt som rättstavning.

Det ni talar om nu är olika stavning av ord, det är något helt annat. Stavningen är normerad och på goda grunder, men ordbildning är inte normerad, åtminstone inte alls lika strikt som rättstavning.

Oavsett vilket så innebär inte en felskrivning på internet att ordet är rätt, lika lite som en felstavning gör det. Du får nog åtminstone vänta tills det kommer med på Språkrådets nyordslista.

Om var och en själv ska avgöra när ett ord fått tillräckligt många träffar på internet för att anses vara korrekt skrivet så hamnar vi nog i ett språkmässigt gungfly som varken Akademien eller Språkrådet skulle ställa sig bakom.

*kl*

Som svar på frågan "Vad äter ni ikväll" på ett annat forum...

aborigin_201860592.jpg

Man kan ju göra en sökning på blixtstilla i Språkbankens korpusar för att se hur bruket ser ut i tryckt media. Tidningstext kan ge en ganska tydlig vink om bruket håller på att ändras. SAOL är väldigt tröga på den punkten.

Det måste väl vara så. Inte så klimatsmart heller att importera aboriginer från andra sidan jordklotet kan man ju tycka.

Birger Bergh, den gamla latinaren, sa en gång för länge sedan i programmet "Fråga Lund" en sak som fastnade: "Det är språket som styr de grammatiska reglerna och inte tvärtom, det innebär följaktligen att ett grammatiskt lexikon är föråldrat redan samma dag det kommer ut."

Klokt sagt, och jag tror samma tes har förts fram av språkprofessorn som svarar på lyssnarfrågor i radions "Språket". Han brukar dessutom också göra sökningar på internet för att se hur vanliga olika uttryck är.

Att ett ord är vanligt är en sak, ja, men vad du skrev var att du inte var säker på att blixtstilla längre var fel.

Att språket utvecklas tycker jag inte är det minsta konstigt, däremot tycker nog att det är skillnad på utveckling och anarki - alltså att ett ord måste vara ganska väl spritt för att anses vara "rätt", och dessutom förekomma i åtminstone något mer officiellt sammanhang, t ex i pressen.

Jag sökte just i Nordens största mediearkiv för tryckt press och fick 189 träffar på blixststilla från 1991 till 2012. Många av träffarna verkade vara dubbleringar, alltså t ex en TT-artikel som publicerades i många olika tidningar eller en tidning som hade med en artikel med ordet i flera upplagor.

Av de 189 träffarna på 20 år skulle jag inte dra slutsatsen att ordet är på väg in i språket.

Men jag skrev inte att det var rätt med blixtstilla. När jag sökte på hela internet fick jag ungefär 50000 träffar på "blixtstilla" medan "blickstilla" gav dubbelt så många. Svårt att avgöra när ett ord skall anses ha passerat gränsen för vad som anses vara korrekt tycker jag.

Fast just därför är det ju bra att hålla sig till t ex SAOL och Språkrådet. Det är väl just därför de finns. För att du och jag och kan ju anse väldigt olika om vad som är korrekt, och då är det bättre att hålla sig till rikslikarna.

Men om alla alltid skola följa Akademiens ordlista hur skola då svenska språket kunna bliva annat än statiskt och icke levande?

Man behöver ju inte prata som Akademien. Men det är där det avgörs vad som är korrekt.

Dessutom är SAOL inte mossig alls, jag tycker språket i den är högst modernt och användbart. Deras iphoneapp är lysande så man behöver ha en ålderdomlig bok att bläddra i.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 012
Senast: netia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 895
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 650
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 277
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar