Felstavningar

Sv: Felstavningar

Min dotter heter Hannah, med h på slutet mest pga att hennes pappa är engelsman och för honom ser det JÄTTEkonstigt ut att stava namnet Hanna. Dessutom är det lite kul med ett namn som är ett palindrom :) Att sätta ett h på slutet av namn är väl lite anglofierande, eller vad det nu heter. Ser jag Sarah stavat med h på slutet, uttalar jag det automatiskt "på engelska". Min dotters namn uttalar jag svenskt eller engelskt beroende på vem jag pratar med, dvs olika under dagens lopp!

Och vi har en släkting i USA vars barn heter Sara utan h eftersom det är så tråkigt att alla har det... ;)

Ser jag Sarah stavat med h på slutet, uttalar jag det automatiskt "på engelska".

Jag associerar de där stavningarna (Hannah och Sarah) till arabiska och hebreiska, inte engelska.

Jag tror att anledningen till att man använder h på slutet av namnen då de transkriberas för att markera att båda stavelserna i princip betonas lika mycket på "originalspråken". Eftersom det är så gott som omöjligt att betona båda stavelserna lika mycket på svenska (i alla fall för mig), blir jag alltid lite konfunderad då jag ser den stavningen i svenskspråkiga sammanhang.

Jag associerar de där stavningarna (Hannah och Sarah) till arabiska och hebreiska, inte engelska.

Jag tror att anledningen till att man använder h på slutet av namnen då de transkriberas för att markera att båda stavelserna i princip betonas lika mycket på "originalspråken". Eftersom det är så gott som omöjligt att betona båda stavelserna lika mycket på svenska (i alla fall för mig), blir jag alltid lite konfunderad då jag ser den stavningen i svenskspråkiga sammanhang.

Aha! Ja, vi har en bekant från Libanon, en man som heter Hannah fast i efternamn!
Varför man i engelskspråkiga länder sätter h:n efter vokalerna i namn, har jag ingen aning om.

Fast är det egentligen något fel i att stava Sara Sarah eller Ann Anne? Får man bara stava namn precis som de ska uttalas? Är Micaela också märkligt och fel då?
Jag känner bara att gud så jäkla beige om alla i Sverige skulle stava sina namn på enklast möjliga sätt och alla bara fick ha superdupersvenska namn. Och gamla namn dessutom.

Nej det är väl inget fel i det? Var har jag skrivit att man inte får stava Sara som Sarah om man vill det? Om man dessutom har någon anknytning till den stavningen är det väl väldigt naturligt.

Vad jag skrev var att jag inte begriper mig på folk som blir upprörda över att folk tror att (det uttalade) namnet Sara stavas just Sara.

Medans vi stod ute och tittade på den orangea månen som steg upp över träden, kom jag på att det är ju inte ens alla namn med vokaler på slutet som får ett h. Bara vissa, som slutar på a? Sarah och Hannah är ju bibliska namn, det är kanske nåt från långt tillbaka.

Medans vi stod ute och tittade på den orangea månen som steg upp över träden, kom jag på att det är ju inte ens alla namn med vokaler på slutet som får ett h. Bara vissa, som slutar på a? Sarah och Hannah är ju bibliska namn, det är kanske nåt från långt tillbaka.

Hebreiskan har väl mycket av h - eller har jag fel?

Samtidigt är Anna ett hebreiskt namn, förmodligen stammat från Hannah, men ändå...

Tillägg:

Det här kan man läsa på www.behindthename.com (fö en rolig sida om man är intresserad av namn som jag är, nästan på gränsen till nörd... ;))

Contribute Add to List
HANNAH

USAGE: English, Hebrew, French, German, Dutch, Biblical
OTHER SCRIPTS: חַנָּה (Hebrew)
PRONOUNCED: HAN-ə (English), HAH-nah (German) [key]
Meaning & History
From the Hebrew name חַנָּה (Channah) meaning "favour" or "grace". Hannah is the mother of the prophet Samuel in the Old Testament. As an English name, Hannah was not regularly used until after the Protestant Reformation. The Greek and Latin version Anna is used in the New Testament and was traditionally more widely used as a Christian name.

Senast ändrad:

Förmodigen på grund av att många engelskspråkiga länder är mer religiösa än vårt.

Den som letar den finner. Hittade denna intressanta text på www.behindthename.com

The Protestant Reformation, often referred to simply as the Reformation, was a widespread movement to reform the Catholic Church in Western Europe. The movement began in 1517 when the German monk Martin Luther, unhappy with the corruption and practices he saw within the Church, nailed his 'Ninety-Five Theses' to a door. This simple act eventually led to revolt and war in Europe. It culminated in the devastating 30 Years War, which was fought between 1618 and 1648 and involved most of the major European powers. In the end, Protestantism became the dominant religion in parts of Germany, Switzerland, and the Low Countries, as well as all of Scandinavia, England and Scotland.
The newly formed Protestant denominations held varied beliefs, but all of them rejected the authority of the Pope and generally put more emphasis on the teachings of the Bible. This had a profound effect on given names in regions where Protestantism took hold, notably in England. Names of saints fell out of favour, and, with the increased focus on scripture, names appearing in the Bible came into fashion.

In England, the pious Puritans took things further. Names from the Old Testament, which had been rarely used in the Middle Ages, became common in the 17th century.
The Puritans also began the practice of using vocabulary words for names, such as Faith and Hope.

De säger samma sak om Sarah, att det blev mer populärt efter reformationen, så den här texten som förklarar varför namnskicket förändrades är väldigt intressant!

När var och en fick en relation till Gud och inte genom bikt eller prästerskapets försorg så blev förmodligen Bibeln mer intressant för den enskilda människan också... spekulerar jag när jag läser texten ovan...

kanske kan vara läge att dela upp tråden i en namntråd och den felstavningstråd det var från början?

Hur många här skulle kommentera (nedsättande) om en invandrare inte talade felfri svenska under en debatt?
Hur många här har kommenterat (nedsättande) när ngn här stavat fel eller inte utryckt sig på korrekt svenska?

För det är ju egentligen samma sorts härskarteknik som kommer till ytan i båda fallen.

Eller?

Jag personligen anser att det viktiga är VAD man säger/skriver inte Hur man gör det......

Hur många här skulle kommentera (nedsättande) om en invandrare inte talade felfri svenska under en debatt?
Hur många här har kommenterat (nedsättande) när ngn här stavat fel eller inte utryckt sig på korrekt svenska?

För det är ju egentligen samma sorts härskarteknik som kommer till ytan i båda fallen.

Eller?

Jag personligen anser att det viktiga är VAD man säger/skriver inte Hur man gör det......

Nu är just det här en tråd om felstavningar (och språkfel). Att irritera sig på felstavningar ger inte absolut likhetstecken med att kommentera nedsättande. Man (i alla fall jag) kan irritera sig utan att för den skull kommentera nedsättande.

Jag kommenterar ytterst sällan folks stavfel och dylikt härinne, på FB eller andra forum. Jag tycker som du; vad de säger är det viktiga och förstår jag så räcker det. Jag upplever nog att de allra flesta också lever efter det.

Men det är väl en väldig skillnad att vara språkpolis när det gäller felstavningar eller stilistik/grammatik kontra ett öppet sinne för alternativa och etablerade stavningar?

Om man väljer en mer anglosaxisk stavning så är det inget fel, men kanske normbrytande inom den kultur man för tillfället tillhör.

Fast där kom inte min poäng med. Jag struntar fullkomligt i hur folk stavar sitt namn. Det var sättet att "jag retar mig på vad andra säger och skriver, men om någon retar sig på mig så tycker jag att det är jättehemskt".

Nu är just det här en tråd om felstavningar (och språkfel). Att irritera sig på felstavningar ger inte absolut likhetstecken med att kommentera nedsättande. Man (i alla fall jag) kan irritera sig utan att för den skull kommentera nedsättande.

Jag kommenterar ytterst sällan folks stavfel och dylikt härinne, på FB eller andra forum. Jag tycker som du; vad de säger är det viktiga och förstår jag så räcker det. Jag upplever nog att de allra flesta också lever efter det.

Jag håller absolut med. Att jag diskuterar irriterande felstavningar i en diskussionstråd om irriterande felstavningar betyder inte att jag i nedsättande ton talar om för folk när de säger eller skriver fel.

Självklart är vad man säger eller skriver viktigast. Självklart kan man ha en miljon bra anledningar till att man säger eller skriver fel. Men däremot bör man vara medveten om att framför allt hur man skriver något påverkar vad man skriver, och hur det uppfattas. Har man inställningen att "så längre folk förstår vad jag menar" kanske man ska fundera över att hur det skrivs påverkar om folk verkligen förstår.

***Knapplån***

Blixt stilla

:rofl: Hur :devil: tänker man här?! En blixt är väl typ det snabbaste som finns och inte det minsta stilla :rofl:

För övrigt är felanvändning av de och dem (verkar som om ingen under 25 kan skilja på det längre) något som får håret på mitt huvud att resa sig i fasa :eek:

Ett tips för de som ha svårt med detta är att tänka på engelska, de flesta skulle inte ta fel på they och them. Eller genomgående använda "dom", det kanske inte ser så fint ut men är hundra gånger bättre än att skriva typ, jag blekte tänderna, se hur vita dem blev, ett exempel ur en annons jag såg för ett tag sen.

Nej, det tycker jag inte alls. Man kan självklart inte ställa samma krav på någon som inte har svenska som modersmål.

Men tyvärr finns det många svenskar som skriver mycket sämre än invandrare och har man inte läs/skrivsvårigheter så tycker jag faktiskt att man ska ställa högre krav på sig själv.

Vet man inte hur ett ord stavas är det lätt att kolla upp det :idea:

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 015
Senast: netia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 898
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 277
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18