Felstavningar

Sv: Felstavningar

En felstavning jag stött på nyligen är "tillverkad av sälgaren", jag förstod inte att det menades att varan var gjord av säljaren utan trodde att det var ett namn eller signatur och jag till och med sökte på internet för att få reda på mer om denna person "sälgaren".

Jag ramlade in på en bloggportal med hästbloggar och det gick inte att läsa flera av bloggarna pga av alla felstavningar. Bloggsidan var någon officiell samling så då förväntar jag mig lite bättre stavningskontroll.

kl.

När jag gick i lågstadiet fick vi lära oss att man använde bindestreck när man skrev sammansatta ord - helkonstig metod att lära ut något som är felaktigt och kanske är det en del av orsaken till dagens särskrivning plus att vi inte heller fick lära oss att binda ihop bokstäverna i en riktig skrivstil.

Jag har också funderat lite över att barnen i dagens skola inte får lära sig skrivstil! Och i vårt fall handlar det om femteklassare. När jag gick i skolan var välskrivning nästan ett ämne för sig, jag minns skrivböckerna med linjer och hur vi fick lära oss hur höga bokstäverna skulle vara, osv. Idag förekommer det knappast alls vad jag vet.

Jag undrar ofta vart det ska leda. Alla inlägg och texter jag läser som är skrivna mer eller mindre i sms-språk, dvs märkliga, kryptiska förkortningar. Många skriver så hela tiden!

I vår morgontidning läser jag med jämna mellanrum artiklar som så tydligt är skrivna av väldigt unga reportrar och språket är helt absurt, som ett talspråk tonåringar emellan, jag begriper inte hur det kan passera korrekturläsaren!

Oj, jag trodde det hade vänt så att dagens elever fick lära sig skriva riktig skrivstil istället för den stil jag fick lära mig som egentligen var textning men med en del bokstäver sammanbundna. Stilen vi fick lära oss var något SÖ hittat på, en förenkling av den "normalstil" som i sin tur var en förenkling av äldre skrivstil, jag har hittat gamla skrivhäften "ABC" på vinden och jag tror konstnären Bror Zachrisson var med om att utveckla den stilen, någon slags funkis-ideal skulle jag tro.

Äldre riktigt vackra handstilar är roligt att försöka härma, men mycket svårare än man skulle kunna tro. Att skriva jämnt med alla bokstäver lika höga är inte så svårt men det blir inte snyggt, skriften måste ha en viss variation - en rytm som inte är så lätt att få till. Och sedan har jag också lätt att falla tillbaka i de klumpiga proportioner bokstäverna i SÖ-stilen har.

Det värsta tycker jag är att det på många ställen knappt verkar som om dagens skolelever får lära sig att stava.

Och, vad kanske ännu värre är, många lärare kan heller inte stava....:crazy:

Jag har idag gått igenom ansökningshandlingarna till en tjänst som Ma/NO-lärare. En av kanditaterna skev genomgående "mattematik". Man borde väl kunna stava till sitt eget ämne, även om man inte är svensklärare?:mad:

Ja, fy tusan. Det är ju liksom lärarna som sätter standarden och som du säger; sitt ämne bör man ju kunna stava till även om en mattelärare i övrigt inte måste kunna stava lika bra som en språklärare. (Jag misstänker att stavfelet i din text var ett rent utförandefel orsakat av upprörda känslor. ;) )

En journalist på bloggportalen skriver så här om sig själv "födde tre döttrar på 20 månader" ganska bra gjort att föda 20 månaders barn...

Eller exem. Kräks.

Kräx?:D

*KL*

Jag hörde en felsägning häromdagen som jag bara hört bland hästfolk. De rider inte mellan en kon och en annan, de påstår att kon i singular heter kona. "Runda konan nu".

Det heter konen, för bövelen. Om det nu inte är en ålderdomlig hustru man avser.

Konan har jag hört lite varstans, definitivt av fotbolls- och innebandytränare då det begav sig. Jag har trott att det var en dialektgrej.

Konan har jag hört lite varstans, definitivt av fotbolls- och innebandytränare då det begav sig. Jag har trott att det var en dialektgrej.

Hrm.. Någonstans har jag fått uppfattningen att en kon och en kona (inte kvinna) är olika saker. Vet att min far kallade någon maskindel för kona...?

När jag får internet igen ska saken undersökas....

Ja, det kan det nog vara! Du och jag kommer ju från samma dialektområde.

Men det låter förfärligt:crazy:

Hrm.. Någonstans har jag fått uppfattningen att en kon och en kona (inte kvinna) är olika saker.

Ja, en kon och en kona är definitivt olika saker:D

Åh, om en(kvinnlig) instruktör sa åt mig att runda konan skulle jag nog ta en sväng runt henne... :devil:

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 999
Senast: netia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 885
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 649
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 277
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar